Search Suggestions
      сряда, 24.12.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Елена Йончева: ЕП прие мерки за независима журналистика и борба срещу цензурата

          С 38 гласа „за“, 10 „против“ и един „въздържал се“ евродепутатите от Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи (LIBE) одобриха позицията си по Европейския акт за свободата на медиите. Преговорите между политическите групи продължиха близо два месеца, а от страна на социалистите и демократите основен преговарящ беше Елена Йончева като докладчик в сянка. 

          - Реклама -

          „Днес комисията LIBE прие силен текст, който гарантира защитата на журналисти от натиск на властите и бизнеса, осветлява собствеността на медиите, техните финансови източници и политическата реклама, и въвежда решителни мерки за независимостта на обществените медии. Особено важна беше битката срещу цензурата на големите онлайн платформи като Фейсбук, Туитър и ТикТок. Радвам се, че убедихме колегите в необходимостта от предпазен механизъм, за да не се допуска произволно сваляне на медийно съдържание от страна на платформите, голяма част от които не са базирани в ЕС“, заяви Елена Йончева.

          Поради широкия обхват на Медийния акт, позицията на Европейския парламент (ЕП) се съставя след изготвяне на становища на три отделни комисии. Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи e водеща по мерките за закрила на журналисти от натиск и преследване.

          „Дълги и тежки бяха преговорите относно мерките за закрила на журналистите срещу похвати като задържане, достъп до криптирана информация и подслушване. Въпреки силната опозиция на десницата премахнахме всякакви вратички за натиск от страна на властите, за да не могат да бъдат намерени извинения за подслушване и следене, така че свободните журналисти да бъдат сплашвани, а медиите овладени. Позицията на ЕП ще бъде, че медийният закон трябва изрично да забрани достъпа до криптирана информация и следенето на журналисти чрез всякакви технологии, когато се отнася до тяхната дейност.“

          По редица други теми, засегнати от Медийния акт, позицията на LIBE следва да бъде съгласувана с останалите отговорни комисии. Сред предложенията на Елена Йончева, които се очакват да получат подкрепа и на следващ етап, е регламентирането на разпределението на държавни и европейски средства за медийна реклама.

          „Тенденциозното разпределение на европейски средства за реклама по европрограми е добре познат проблем както в България, така и в Източна Европа. ЕС не може да позволи установяване на политическо влияние в медийното пространство чрез европейски средства. Вярвам, че това предложение, както и идеите ни за прозрачност и допълнителни гаранции за независимостта и финансирането на обществени медии, ще срещнат подкрепа и от комисията по култура и ще бъдат част от финалната позиция на Европейския парламент“, добави Йончева.

          Очаква се през октомври ЕП да приеме окончателно своята позиция, след което ще започнат преговори с държавите членки в Съвета като целта е Медийният акт да влезе в сила в началото на 2024 г. По своята правна същност документът е регламент, което означава, че веднъж приет, няма да може да бъде интерпретиран от държавите членки, а прилаган директно. 

          С 38 гласа „за“, 10 „против“ и един „въздържал се“ евродепутатите от Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи (LIBE) одобриха позицията си по Европейския акт за свободата на медиите. Преговорите между политическите групи продължиха близо два месеца, а от страна на социалистите и демократите основен преговарящ беше Елена Йончева като докладчик в сянка. 

          - Реклама -

          „Днес комисията LIBE прие силен текст, който гарантира защитата на журналисти от натиск на властите и бизнеса, осветлява собствеността на медиите, техните финансови източници и политическата реклама, и въвежда решителни мерки за независимостта на обществените медии. Особено важна беше битката срещу цензурата на големите онлайн платформи като Фейсбук, Туитър и ТикТок. Радвам се, че убедихме колегите в необходимостта от предпазен механизъм, за да не се допуска произволно сваляне на медийно съдържание от страна на платформите, голяма част от които не са базирани в ЕС“, заяви Елена Йончева.

          Поради широкия обхват на Медийния акт, позицията на Европейския парламент (ЕП) се съставя след изготвяне на становища на три отделни комисии. Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи e водеща по мерките за закрила на журналисти от натиск и преследване.

          „Дълги и тежки бяха преговорите относно мерките за закрила на журналистите срещу похвати като задържане, достъп до криптирана информация и подслушване. Въпреки силната опозиция на десницата премахнахме всякакви вратички за натиск от страна на властите, за да не могат да бъдат намерени извинения за подслушване и следене, така че свободните журналисти да бъдат сплашвани, а медиите овладени. Позицията на ЕП ще бъде, че медийният закон трябва изрично да забрани достъпа до криптирана информация и следенето на журналисти чрез всякакви технологии, когато се отнася до тяхната дейност.“

          По редица други теми, засегнати от Медийния акт, позицията на LIBE следва да бъде съгласувана с останалите отговорни комисии. Сред предложенията на Елена Йончева, които се очакват да получат подкрепа и на следващ етап, е регламентирането на разпределението на държавни и европейски средства за медийна реклама.

          „Тенденциозното разпределение на европейски средства за реклама по европрограми е добре познат проблем както в България, така и в Източна Европа. ЕС не може да позволи установяване на политическо влияние в медийното пространство чрез европейски средства. Вярвам, че това предложение, както и идеите ни за прозрачност и допълнителни гаранции за независимостта и финансирането на обществени медии, ще срещнат подкрепа и от комисията по култура и ще бъдат част от финалната позиция на Европейския парламент“, добави Йончева.

          Очаква се през октомври ЕП да приеме окончателно своята позиция, след което ще започнат преговори с държавите членки в Съвета като целта е Медийният акт да влезе в сила в началото на 2024 г. По своята правна същност документът е регламент, което означава, че веднъж приет, няма да може да бъде интерпретиран от държавите членки, а прилаган директно. 

          google-news
          Последвайте Евроком в Google News

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          ЦИК на Босна и Херцеговина анулира избори за президент на Република Сръбска

          Централната избирателна комисия (ЦИК) на Босна и Херцеговина анулира предсрочните избори за президент на Република Сръбска в 17 изборни района с общо 136 избирателни...

          Северна Македония отказа спешни доставки на мазут от България по време на извънредното положение

          Правителството на Северна Македония отказа спешни доставки на мазут от България, предложени заради извънредното положение в югозападната съседка. "Ако Република България има нужда от...

          Подаръците поскъпват, контролът се затяга: как Европа пазарува за Коледа през 2025 г.

          През 2025 г. се очаква коледните разходи в ЕС да нараснат значително, под натиска на инфлация и затягането на регулациите за безопасност на играчките.

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ
          Зареждане…
          Зареждане…
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions