През последната година геополитическото напрежение по света се засили, предизвикано от продължаващите конфликти в Близкия изток и войната между Русия и Украйна.
Заплахата от потенциална глобална тарифна война се влоши през последните няколко месеца, след като ЕС наложи повишени мита върху вноса на китайски електромобили поради нарастващите опасения, че китайското правителство субсидира местните производители.
На свой ред Китай отвърна с антидъмпингово разследване на вноса на бренди от ЕС, като същевременно проучи и вноса на свинско месо и млечни продукти от блока, съобщи „Евронюз“.
Напрежението между ЕС и САЩ в областта на митата също се засили и се очаква да продължи да се засилва с встъпването в длъжност на новия президент на САЩ Доналд Тръмп. Републиканецът вече изрази недоволството си по отношение на митата на ЕС върху храни, автомобили и селскостопански продукти, внасяни от САЩ.
Той също така заплаши, че при встъпването си в длъжност ще наложи общо мито в размер между 10 и 20 % върху целия внос от ЕС.
По подобен начин търговските отношения между САЩ и Китай също са на привършване, главно поради дългогодишни разногласия относно нелоялни търговски и икономически практики, както и кражба на интелектуална собственост.
Кевин О’Мара, главен изследовател и съосновател на Zero100, изследователска платформа на ЕС, работеща за постигане на нулеви въглеродни емисии, хвърля повече светлина върху това как тези променящи се търговски условия вероятно ще се отразят на веригите за доставки и как те се адаптират към тях.
О’Мара ще говори за най-належащите проблеми на световната търговия на Световния икономически форум (СИФ) в Давос, Швейцария.
Ескалиращата световна търговска война може да предизвика няколко изоставания във веригите за доставки, подобно на пандемията, което може да доведе до тяхното усложняване и забавяне. Разходите за внос, износ и транспортиране на стоки по света биха могли да станат много по-скъпи, което от своя страна би довело до по-високи цени на продуктите за потребителите.
Производителите биха могли да бъдат принудени да намерят нови доставчици и клиенти, както и да бъдат ограничени да търгуват само в рамките на определени геополитически блокове, в зависимост от това докъде ще стигнат митата.
Що се отнася до начина, по който задълбочаващата се глобална тарифна война би могла да засегне конкретни вериги за доставки и индустрии на пазари като САЩ, Обединеното кралство, Европа и Азия, О’Мара заяви:
„Ескалиращата търговска война между САЩ и Китай вероятно ще изолира критични части от някои стратегически вериги за доставки, като например електрическите превозни средства, слънчевата енергия и полупроводниците. Това би трябвало да повиши разходите за всички държави, тъй като компаниите в тези вериги трябва да инвестират в страната, за да поддържат надеждни доставки“.
„Положението става още по-лошо, ако ответните мита и други промишлени действия започнат да се засилват. Изолираните играчи, като може би Обединеното кралство, обаче могат да извлекат парадоксални ползи, тъй като свръхкапацитетът на определени места, най-вече в Китай, може да доведе до свръхпредлагане на определени материали като никел или компоненти като полупроводници“, каза икономистът.
„Свръхкапацитетът на доставчиците, като например производителите, базирани в Китай, може да се наложи да изхвърлят продукти в страни от трети страни на ниски цени. Това може да помогне на някои индустрии, които използват тези материали и компоненти, но да навреди на местните доставчици нагоре по веригата на същите материали. Митата на Тръмп може да се окажат прикрита благословия, ако насърчат лидерите на веригите за доставки по света да локализират или поне да регионализират своите вериги за доставки. Ползата от тази промяна е да се осигурят по-устойчиви, но и с по-нисък въглероден отпечатък вериги за доставки по целия свят, вместо да се снабдяват глобално и да се превозват на десетки хиляди километри, както е било нормално през 30-те години на глобализацията, ръководена от САЩ и Китай“, добави той.
Няколко компании подготвят екипите си да се справят по-добре с проблемите на веригата за доставки, като инвестират в обучение, подобряват комуникациите с доставчиците и клиентите и преоценяват настоящите си проекти на веригата за доставки.
Що се отнася до това как компаниите изграждат по-устойчиви екипи, за да се справят по-добре с политиката на веригите за доставки, О’Мара каза:
„Повечето компании са развили много по-бързо способността си да моделират сценариите, които биха могли да се случат в случай на определена тарифа. Техните инструменти за планиране на веригата за доставки и екипите за бързо решаване на проблеми са доста развити след кризата с COVID“.
„В резултат на това много малко от тях – ако изобщо има такива – действително натрупват запаси или значително прехвърлят ангажименти за доставки към нови държави в отговор на последните кръгове от обсъждания на тарифите. Диверсификацията на доставките, по-специално от Китай, е в ход от години и затова, честно казано, повечето глобални компании всъщност са доста подготвени да се справят с нестабилна тарифна среда“, подчерта анализаторът.
Изкуственият интелект (ИИ) и роботиката изминаха дълъг път, за да помогнат на веригите за доставки да подобрят оперативната си ефективност, както и да намалят физическото натоварване. Те могат да помогнат за предвиждане на търсенето в реално време и да гарантират, че компаниите управляват по-добре и запасите.
Във връзка с това как ИИ и роботиката трансформират веригите за доставки, О’Мара посочва:
„100% цифровите вериги за доставки ще позволят на бизнеса да бъде значително по-отзивчив и гъвкав при работа с тарифи, което ще повиши тяхната ефективност и евентуално ще доведе до по-широко използване на търговски ограничения, индустриална политика и други форми на тарифи“.
„Ръководителите на вериги за доставки са фокусирани върху това как ИИ преминава от пилотни и експериментални дейности към мащабно внедряване. Голямата възвръщаемост се основава на радикално подобряване на производителността, за да се справим с недостига на работна ръка и нарастващите разходи“, добави О’Мара.