Search Suggestions
      сряда, 05.03.25
      Search Suggestions

          Вълчев: Предлагам повече часове по математика, но за матура не е сигурно

          Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев коментира в интервю за Българската национална телевизия някои от ключовите въпроси, свързани с бъдещето на образованието в България. Той засегна идеята за задължителна матура по математика, учебните програми, проблема с липсата на учители, както и нови инициативи като час по добродетели и религия и оценка за дисциплина.

          - Реклама -

          Матура по математика – ще има ли и кога?

          Министър Вълчев заяви, че матура по математика, ако има, няма да бъде въведена скоро. Според него разговорът за насърчаване на изучаването на математика не трябва да започва с въвеждането на задължителна матура, а с по-фундаментални промени в учебните програми и броя на учебните часове.

          Министърът подчерта, че бъдещето на професиите изисква по-широка база от умения, което означава, че образователната система трябва да се адаптира към променящите се нужди на пазара на труда. В момента училищното образование е прекалено специализирано и претоварено с материал, който в други държави се изучава за повече години.

          Според него една от причините за слабите резултати по математика и природни науки е, че в учебната програма има твърде много чужди езици, а не достатъчно часове по точни науки.

          Нови промени в образователната система

          Вълчев заяви, че се предвиждат промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които ще включват:

          • По-хибридни профили – комбиниране на различни предмети, за да се избегне прекомерна специализация.
          • Опростяване на учебните програми – премахване на ненужна фактология и увеличаване на времето за упражнения и практическо усвояване на материала, особено по математика и физика.
          • Повече време за учителите и учениците – намаляване на натовареността на учениците и осигуряване на повече време за затвърждаване на знанията.

          Въвеждане на задължителен час по религия и добродетели

          Министърът обяви, че ще бъде предложено въвеждане на задължителен час по религия и добродетели. Според него това ще помогне за формирането на по-добри граждани и ще засили възпитателния елемент в образованието.

          Ако предложението бъде прието, учениците ще могат да избират между различни програми:

          • С религиозни елементи, свързани с Българската православна църква и другите вероизповедания.
          • Без религиозни елементи – със съдържание по етика, философия и история на религиите.

          Ще има ли оценка за дисциплина?

          Министър Вълчев коментира и възможността за въвеждане на оценка за дисциплина. Той даде пример с Италия, където подобна мярка вече е въведена, и заяви, че в българските училища също има усещане за липса на ред.

          Той уточни, че в момента все още няма окончателно решение, но предложението ще бъде разгледано през май или юни и ще бъде внесено за обсъждане в Народното събрание.

          Какви са реалните проблеми?

          Според министъра, България има системен проблем с математиката и природните науки, докато слабите резултати по български език са концентрирани в общности, където децата не говорят български език в семейството.

          „С математиката и природните науки проблемът е повсеместен,“ заяви той, като подчерта, че резултатите от международните изследвания PISA показват драматично изоставане на българските ученици в тези области.

          Среща с Българската православна църква

          Вълчев припомни и скорошната му среща с Българския патриарх Даниил, където обсъдили нуждата от по-силна възпитателна роля на училището.

          Той подчерта, че часът по добродетели и религия ще бъде въведен поетапно в различните класове и ще бъде с възможност за избор между различни програми.

          Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев коментира в интервю за Българската национална телевизия някои от ключовите въпроси, свързани с бъдещето на образованието в България. Той засегна идеята за задължителна матура по математика, учебните програми, проблема с липсата на учители, както и нови инициативи като час по добродетели и религия и оценка за дисциплина.

          - Реклама -

          Матура по математика – ще има ли и кога?

          Министър Вълчев заяви, че матура по математика, ако има, няма да бъде въведена скоро. Според него разговорът за насърчаване на изучаването на математика не трябва да започва с въвеждането на задължителна матура, а с по-фундаментални промени в учебните програми и броя на учебните часове.

          Министърът подчерта, че бъдещето на професиите изисква по-широка база от умения, което означава, че образователната система трябва да се адаптира към променящите се нужди на пазара на труда. В момента училищното образование е прекалено специализирано и претоварено с материал, който в други държави се изучава за повече години.

          Според него една от причините за слабите резултати по математика и природни науки е, че в учебната програма има твърде много чужди езици, а не достатъчно часове по точни науки.

          Нови промени в образователната система

          Вълчев заяви, че се предвиждат промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които ще включват:

          • По-хибридни профили – комбиниране на различни предмети, за да се избегне прекомерна специализация.
          • Опростяване на учебните програми – премахване на ненужна фактология и увеличаване на времето за упражнения и практическо усвояване на материала, особено по математика и физика.
          • Повече време за учителите и учениците – намаляване на натовареността на учениците и осигуряване на повече време за затвърждаване на знанията.

          Въвеждане на задължителен час по религия и добродетели

          Министърът обяви, че ще бъде предложено въвеждане на задължителен час по религия и добродетели. Според него това ще помогне за формирането на по-добри граждани и ще засили възпитателния елемент в образованието.

          Ако предложението бъде прието, учениците ще могат да избират между различни програми:

          • С религиозни елементи, свързани с Българската православна църква и другите вероизповедания.
          • Без религиозни елементи – със съдържание по етика, философия и история на религиите.

          Ще има ли оценка за дисциплина?

          Министър Вълчев коментира и възможността за въвеждане на оценка за дисциплина. Той даде пример с Италия, където подобна мярка вече е въведена, и заяви, че в българските училища също има усещане за липса на ред.

          Той уточни, че в момента все още няма окончателно решение, но предложението ще бъде разгледано през май или юни и ще бъде внесено за обсъждане в Народното събрание.

          Какви са реалните проблеми?

          Според министъра, България има системен проблем с математиката и природните науки, докато слабите резултати по български език са концентрирани в общности, където децата не говорят български език в семейството.

          „С математиката и природните науки проблемът е повсеместен,“ заяви той, като подчерта, че резултатите от международните изследвания PISA показват драматично изоставане на българските ученици в тези области.

          Среща с Българската православна църква

          Вълчев припомни и скорошната му среща с Българския патриарх Даниил, където обсъдили нуждата от по-силна възпитателна роля на училището.

          Той подчерта, че часът по добродетели и религия ще бъде въведен поетапно в различните класове и ще бъде с възможност за избор между различни програми.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ
          - Реклама -

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          Search Suggestions
              Search Suggestions