Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев коментира в интервю за Българската национална телевизия някои от ключовите въпроси, свързани с бъдещето на образованието в България. Той засегна идеята за задължителна матура по математика, учебните програми, проблема с липсата на учители, както и нови инициативи като час по добродетели и религия и оценка за дисциплина.
Матура по математика – ще има ли и кога?
Министър Вълчев заяви, че матура по математика, ако има, няма да бъде въведена скоро. Според него разговорът за насърчаване на изучаването на математика не трябва да започва с въвеждането на задължителна матура, а с по-фундаментални промени в учебните програми и броя на учебните часове.
„Трябва първо да направим много неща – да разширим учебните програми, да увеличим часовете и да осигурим повече учители по математика. В момента основният ни проблем е именно липсата на учители,“ коментира той.
Министърът подчерта, че бъдещето на професиите изисква по-широка база от умения, което означава, че образователната система трябва да се адаптира към променящите се нужди на пазара на труда. В момента училищното образование е прекалено специализирано и претоварено с материал, който в други държави се изучава за повече години.
„Нашата система е прекалено амбициозна откъм специализации. Искаме за 12 години децата да научат това, което обикновено се учи за 14-15 години,“ обясни Вълчев.
Според него една от причините за слабите резултати по математика и природни науки е, че в учебната програма има твърде много чужди езици, а не достатъчно часове по точни науки.
Нови промени в образователната система
Вълчев заяви, че се предвиждат промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които ще включват:
- По-хибридни профили – комбиниране на различни предмети, за да се избегне прекомерна специализация.
- Опростяване на учебните програми – премахване на ненужна фактология и увеличаване на времето за упражнения и практическо усвояване на материала, особено по математика и физика.
- Повече време за учителите и учениците – намаляване на натовареността на учениците и осигуряване на повече време за затвърждаване на знанията.
„Можем да жертваме част от амбицията на профилираното образование, защото учебните планове са прекалено натоварени и трудни,“ подчерта министърът.
Въвеждане на задължителен час по религия и добродетели
Министърът обяви, че ще бъде предложено въвеждане на задължителен час по религия и добродетели. Според него това ще помогне за формирането на по-добри граждани и ще засили възпитателния елемент в образованието.
„Учителите, които преподават свободноизбираемия предмет „Религия“, казват, че децата стават по-ученолюбиви и агресията намалява,“ обясни той.
Ако предложението бъде прието, учениците ще могат да избират между различни програми:
- С религиозни елементи, свързани с Българската православна църква и другите вероизповедания.
- Без религиозни елементи – със съдържание по етика, философия и история на религиите.
„Този час ще бъде посветен на възпитанието в добродетели и ценности,“ уточни министърът.
Ще има ли оценка за дисциплина?
Министър Вълчев коментира и възможността за въвеждане на оценка за дисциплина. Той даде пример с Италия, където подобна мярка вече е въведена, и заяви, че в българските училища също има усещане за липса на ред.
„Дисциплината е базова предпоставка за добро обучение. Аз лично подкрепям оценка за дисциплина,“ каза Вълчев.
Той уточни, че в момента все още няма окончателно решение, но предложението ще бъде разгледано през май или юни и ще бъде внесено за обсъждане в Народното събрание.
Какви са реалните проблеми?
Според министъра, България има системен проблем с математиката и природните науки, докато слабите резултати по български език са концентрирани в общности, където децата не говорят български език в семейството.
„С математиката и природните науки проблемът е повсеместен,“ заяви той, като подчерта, че резултатите от международните изследвания PISA показват драматично изоставане на българските ученици в тези области.
Среща с Българската православна църква
Вълчев припомни и скорошната му среща с Българския патриарх Даниил, където обсъдили нуждата от по-силна възпитателна роля на училището.
„Образователната система трябва да направи децата не само знаещи, но и добри хора,“ заяви министърът.
Той подчерта, че часът по добродетели и религия ще бъде въведен поетапно в различните класове и ще бъде с възможност за избор между различни програми.