четвъртък, 19.09.24
18.8 C
София
25 C
Пловдив
19.1 C
Варна
Search Suggestions

      Българският модел

      ГЕОРГИ ДАСКАЛОВ

      Само в България електрическа компания може да е във фактически фалит и само в България градският транспорт може да поскъпне, когато цените на петрола падат от повече от година насам. Петролът за последните две години е поевтинял с над 100 %. Но Софийската община обяви, че планира поскъпване на билетите за публичния транспорт с 50 %.

      Направо не е за мислене, ако петролът беше поскъпнал с 50 %.

      Знам какво ще отговорят и общинарите, и разбирачите. Ще кажат, че транспортът в България е безумно евтин, че трябва да се купуват нови автобуси и трамваи и че във Виена един билет е 2 евро, що пък в София да не е 75 евроцента.

      Ами щото пенсията във Виена е 1000 евро. А в София е 150. Затова.

      Защото България се хвали, че за отминалия програмен период е усвоила 2 милиарда евро по оперативна програма „Транспорт“. Предстои да усвои още толкова за следващите 6 години. От тези 2 милиарда 400 милиона ще вземе София – за метрото.

      Отделно градският транспорт в София и зоните за паркиране имат приходи от около 120 милиона лева годишно. Плюс това общината дотира транспортната си дейност с около 100 милиона годишно, основно заради преференциите за ученици, студенти и пенсионери.

      Не знаем или поне не е обяснено достатъчно ясно и разбрано как се управляват всички тези пари. Направила ли е общината нещо, за да спре загубите и изтичането на пари.

      Няма убедителен анализ дали транспортната схема е оптимална и дали не харчи излишни пари. Никой не е сметнал как се отразява на разходите за транспорт поевтиняването на горивото. И понеже по-евтиното гориво би трябвало да означава и по-евтин транспорт, на какво отгоре идва това 50-процентно поскъпване?

      Същото важи и за други чувствителни сектори. Цената на газа пада от 1 април с 23 %, а парното в София поевтинява само с 3. Да не говорим, че според повечето анализатори поевтиняването на газа трябва да е поне 30 %, ако се гледа движението на цените на петрола, с които газът е свързан.

      Същото и с тока. И за каквото човек се сети.

      Сигурно има много причини, че почти всичко в нашето отечество върви на терсене. Но поне две са много видими. Много лошо се управлява. И много добре се краде.

      Затова и транспортът поскъпва, когато петролът поевтинява.

      Само в България. Това е българският модел.  

       

      Още от Георги Даскалов в Евроком

       

       

      - Реклама -
      СВЪРЗАНИ НОВИНИ

      ОСТАВИ КОМЕНТАР

      Моля, въведете коментар!
      Моля, въведете името си тук

      - Реклама -

      НАЙ-ЧЕТЕНИ СТАТИИ

      Зареждане...
      - Реклама -

      ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ