Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви, че допускането на конкуренция в железопътния пътнически транспорт ще доведе до по-високо качество на услугата. По думите му държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, която ще позволи включването на лицензирани европейски и български превозвачи.
„Мярката ще обнови подвижния състав и ще създаде нови маршрути и дестинации на търговски принцип“, посочи министърът.
- Реклама -
Хронология на процедурата
До края на юли 2025 г. – ще бъде обявен търгът.
30 октомври – краен срок за подаване на оферти.
До 30 декември – трябва да се извърши класиране и подписване на договори.
До 13 декември 2026 г. – новите оператори ще имат 11 месеца да се подготвят и могат да започнат работа паралелно с настоящия държавен оператор.
Предвижда се услугата да бъде разделена на няколко региона (лотове).
Първоначално във всеки лот ще оперира само един превозвач със субсидия, подобно на БДЖ.
В дългосрочен план се цели навлизането на пазарна конкуренция и развитие на по-добри услуги, казва Караджов.
„Първоначално изглежда като три малки монопола, но впоследствие ще се отвори пазарът“, обясни министърът.
Контрол, санкции и собственост
Ще се извършва контрол върху качеството на услугите.
При неизпълнение на договор ще се налагат тежки санкции, включително отнемане на лиценз.
Подвижният състав остава държавна собственост – „не се прехвърля на частни компании“, увери Караджов.
Цените на билетите няма да се променят.
Обществено обсъждане и реакции
На 2 юни е публикуван Проект на условия за възлагане на обществени жп превози, който се обсъжда с всички заинтересовани страни – синдикати, експерти, политици и НПО.
Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ)се обяви против разделянето на услугата на три лота.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви:
„Няма изискване от Европейската комисия или Плана за възстановяване това да се прави.“
Той подчерта, че:
Пазарът в България е малък и по-подходящо би било единен превозвач да поеме услугата.
Раздробяването на субсидията между няколко компании може да създаде допълнителни затруднения.
„Новите влакове, които чакаме, няма да бъдат за БДЖ, а за частни компании. Не виждаме обществена необходимост от това“, каза още Димитров.
Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви, че допускането на конкуренция в железопътния пътнически транспорт ще доведе до по-високо качество на услугата. По думите му държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, която ще позволи включването на лицензирани европейски и български превозвачи.
„Мярката ще обнови подвижния състав и ще създаде нови маршрути и дестинации на търговски принцип“, посочи министърът.
- Реклама -
Хронология на процедурата
До края на юли 2025 г. – ще бъде обявен търгът.
30 октомври – краен срок за подаване на оферти.
До 30 декември – трябва да се извърши класиране и подписване на договори.
До 13 декември 2026 г. – новите оператори ще имат 11 месеца да се подготвят и могат да започнат работа паралелно с настоящия държавен оператор.
Предвижда се услугата да бъде разделена на няколко региона (лотове).
Първоначално във всеки лот ще оперира само един превозвач със субсидия, подобно на БДЖ.
В дългосрочен план се цели навлизането на пазарна конкуренция и развитие на по-добри услуги, казва Караджов.
„Първоначално изглежда като три малки монопола, но впоследствие ще се отвори пазарът“, обясни министърът.
Контрол, санкции и собственост
Ще се извършва контрол върху качеството на услугите.
При неизпълнение на договор ще се налагат тежки санкции, включително отнемане на лиценз.
Подвижният състав остава държавна собственост – „не се прехвърля на частни компании“, увери Караджов.
Цените на билетите няма да се променят.
Обществено обсъждане и реакции
На 2 юни е публикуван Проект на условия за възлагане на обществени жп превози, който се обсъжда с всички заинтересовани страни – синдикати, експерти, политици и НПО.
На митническия пункт Гюрбулак край град Догубеязит в Източна Турция турските власти са предотвратили опит за нелегален трафик на 163,9 килограма хероин, който е трябвало да бъде пренесен през Турция до България.
МО е подписало рамково споразумение за доставка на повече от 4000 пистолета за нуждите на Сухопътните войски, съобщи министърът на отбраната в оставка Запрянов.
Айде да видим сега КОЙ ще гепи лицензите 😁🤣 Има и субсидия за гепене също😡Може и да не минава влак до ваше село но с част от вашите данъци ще ги подпомагате🤣Слушах го днес при Ризова по тъпи аргументи не бях чувала🥺Този и другия не обръснатия на външно чупят тъпомера👀
БДЖ е паметник на социализма и некадърното държавно стопанисване (крадене) НЕКА ОСТАНЕ ТАКА за поколенията ….да знаят какво е държавно предприятие и колко зле може да бъде . Който му липсва соца се качва на БДЖ и си припомня 😎
Georgi Stoyanov Е, толкова си можете! В други държави, защо не е мащеха? Явно причините у нас са от местно естество и не ми трябват векове, за да го разбера! Зад една национална компания стои гарант само Държавата и невменявайте, че сте голям разбирач за процесите в България, защото под полата на „мащехата“ се е намърдала мафията, подкрепяна от Брюксел!
Nikolai Cvetanov какво да си мога , аз ли управлявам крадливото държавно БДЖ ? Какво ти е виновен Брюксел, на всеки неудачник и провален комунист ЕС му е виновен за невежеството и покъртителната некадърност и мързел. СССР са виновни, те създадоха безлична маса от мързеливи крадци и лъжци като вас , които лъжат за светлото бъдеще. И да разбирам ги нещата за разлика от вас. Частният бизнес е много по-добър за хората, но нямате капацитет да го проумеете. Научиха ви , че трябва да ви се два безплатно и станахте като местните индийци, мързеливи и необразовани ,но с претенции! Кои са мафията , комунистите и децата им…..
Georgi Stoyanov Ало знаещия и разбиращия, кой поддържа „комунистите“ на власт Брюксел и САЩ?! Не вменявайте невежеството си на други хора, че сте смешен и жалък с тези разсъждения! Безлична маса ли са хората изградили икономиката на България през миналия век? Къде проспахте тези години на развитие – да си изграждате тъпото его?! Не могъл да разбере израза „Е, толкова си можете“! Не ме занимайте с тъпите си прозрения! Трябва ви в големи количества витамин Е.
Ъъ, либерализацията на жп транспорта ще повиши само качеството и количеството на рушветите ви, господа министри на транспорта. Как не ви е срам. Проклети Костовисти.
Да бе само и само да ги продадете ще донесете от девет дерета вода, както унищожихте важни за държавата ни фабрики и заводи. Яжтееее, дано ви приседне… ⁉️
А ЦЕНИТЕ????????
Stoyan Dekov Те ще се повишат преди влизането на еврото и следователно не във връзка с него 🤣.
Голяма,ама голяма АЛА-БАЛА.
ДЪРЖАВАТА ЗАКУПИ ВАГОНИ И ЛОКОМОТИВИ И ИЗВЕДНЪЖ-ХОП,ПРИВАТИЗИРАМЕ.!
Айде да видим сега КОЙ ще гепи лицензите 😁🤣 Има и субсидия за гепене също😡Може и да не минава влак до ваше село но с част от вашите данъци ще ги подпомагате🤣Слушах го днес при Ризова по тъпи аргументи не бях чувала🥺Този и другия не обръснатия на външно чупят тъпомера👀
Грозданката иска пак да захлеби
БДЖ е паметник на социализма и некадърното държавно стопанисване (крадене) НЕКА ОСТАНЕ ТАКА за поколенията ….да знаят какво е държавно предприятие и колко зле може да бъде . Който му липсва соца се качва на БДЖ и си припомня 😎
Ilia Myashkov Не е като тебе, всичко да му е ясно …..
Докато няма релси,и TGV да дойдат все тая!!!
Тъпо мнение с крадливи мераци! ЖПТ е от национално значение и собственик и гарант трябва да бъде държавата!
Nikolai Cvetanov Държавата е мащеха …..колко века ви трябват да го проумеете ???
Georgi Stoyanov Е, толкова си можете! В други държави, защо не е мащеха? Явно причините у нас са от местно естество и не ми трябват векове, за да го разбера! Зад една национална компания стои гарант само Държавата и невменявайте, че сте голям разбирач за процесите в България, защото под полата на „мащехата“ се е намърдала мафията, подкрепяна от Брюксел!
Nikolai Cvetanov какво да си мога , аз ли управлявам крадливото държавно БДЖ ? Какво ти е виновен Брюксел, на всеки неудачник и провален комунист ЕС му е виновен за невежеството и покъртителната некадърност и мързел. СССР са виновни, те създадоха безлична маса от мързеливи крадци и лъжци като вас , които лъжат за светлото бъдеще. И да разбирам ги нещата за разлика от вас. Частният бизнес е много по-добър за хората, но нямате капацитет да го проумеете. Научиха ви , че трябва да ви се два безплатно и станахте като местните индийци, мързеливи и необразовани ,но с претенции! Кои са мафията , комунистите и децата им…..
Georgi Stoyanov Ало знаещия и разбиращия, кой поддържа „комунистите“ на власт Брюксел и САЩ?! Не вменявайте невежеството си на други хора, че сте смешен и жалък с тези разсъждения! Безлична маса ли са хората изградили икономиката на България през миналия век? Къде проспахте тези години на развитие – да си изграждате тъпото его?! Не могъл да разбере израза „Е, толкова си можете“! Не ме занимайте с тъпите си прозрения! Трябва ви в големи количества витамин Е.
Дрън дрън
Ще повиши банковата ти сметка
Разпродажба ликвидация разграбване дупки в бюджета дългове мизерия ..това ЗНАЕМ че го можете! нещо друго можете ли вече се питаме?
Ъъ, либерализацията на жп транспорта ще повиши само качеството и количеството на рушветите ви, господа министри на транспорта. Как не ви е срам. Проклети Костовисти.
Брокера на БДЖ!
Щом синдикатите са против, значи идеята е добра.
Да бе само и само да ги продадете ще донесете от девет дерета вода, както унищожихте важни за държавата ни фабрики и заводи. Яжтееее, дано ви приседне… ⁉️
Само то не еше откраднато
Petar Ivanov Возите ли се с влак?
ЗА СКРАБ…
Ако смеят тези старите Бавно движещи влакове ще е
добре
Бялко Петков прочетох някъде че са поръчани нови.
Dani Ivanova авто ремонтен завод Първомай
Dani Ivanova има защото фирмата която работя правим Неща за БДЖ нов вид изделие