Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви, че допускането на конкуренция в железопътния пътнически транспорт ще доведе до по-високо качество на услугата. По думите му държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, която ще позволи включването на лицензирани европейски и български превозвачи.
„Мярката ще обнови подвижния състав и ще създаде нови маршрути и дестинации на търговски принцип“, посочи министърът.
- Реклама -
Хронология на процедурата
До края на юли 2025 г. – ще бъде обявен търгът.
30 октомври – краен срок за подаване на оферти.
До 30 декември – трябва да се извърши класиране и подписване на договори.
До 13 декември 2026 г. – новите оператори ще имат 11 месеца да се подготвят и могат да започнат работа паралелно с настоящия държавен оператор.
Предвижда се услугата да бъде разделена на няколко региона (лотове).
Първоначално във всеки лот ще оперира само един превозвач със субсидия, подобно на БДЖ.
В дългосрочен план се цели навлизането на пазарна конкуренция и развитие на по-добри услуги, казва Караджов.
„Първоначално изглежда като три малки монопола, но впоследствие ще се отвори пазарът“, обясни министърът.
Контрол, санкции и собственост
Ще се извършва контрол върху качеството на услугите.
При неизпълнение на договор ще се налагат тежки санкции, включително отнемане на лиценз.
Подвижният състав остава държавна собственост – „не се прехвърля на частни компании“, увери Караджов.
Цените на билетите няма да се променят.
Обществено обсъждане и реакции
На 2 юни е публикуван Проект на условия за възлагане на обществени жп превози, който се обсъжда с всички заинтересовани страни – синдикати, експерти, политици и НПО.
Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ)се обяви против разделянето на услугата на три лота.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви:
„Няма изискване от Европейската комисия или Плана за възстановяване това да се прави.“
Той подчерта, че:
Пазарът в България е малък и по-подходящо би било единен превозвач да поеме услугата.
Раздробяването на субсидията между няколко компании може да създаде допълнителни затруднения.
„Новите влакове, които чакаме, няма да бъдат за БДЖ, а за частни компании. Не виждаме обществена необходимост от това“, каза още Димитров.
Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви, че допускането на конкуренция в железопътния пътнически транспорт ще доведе до по-високо качество на услугата. По думите му държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, която ще позволи включването на лицензирани европейски и български превозвачи.
„Мярката ще обнови подвижния състав и ще създаде нови маршрути и дестинации на търговски принцип“, посочи министърът.
- Реклама -
Хронология на процедурата
До края на юли 2025 г. – ще бъде обявен търгът.
30 октомври – краен срок за подаване на оферти.
До 30 декември – трябва да се извърши класиране и подписване на договори.
До 13 декември 2026 г. – новите оператори ще имат 11 месеца да се подготвят и могат да започнат работа паралелно с настоящия държавен оператор.
Предвижда се услугата да бъде разделена на няколко региона (лотове).
Първоначално във всеки лот ще оперира само един превозвач със субсидия, подобно на БДЖ.
В дългосрочен план се цели навлизането на пазарна конкуренция и развитие на по-добри услуги, казва Караджов.
„Първоначално изглежда като три малки монопола, но впоследствие ще се отвори пазарът“, обясни министърът.
Контрол, санкции и собственост
Ще се извършва контрол върху качеството на услугите.
При неизпълнение на договор ще се налагат тежки санкции, включително отнемане на лиценз.
Подвижният състав остава държавна собственост – „не се прехвърля на частни компании“, увери Караджов.
Цените на билетите няма да се променят.
Обществено обсъждане и реакции
На 2 юни е публикуван Проект на условия за възлагане на обществени жп превози, който се обсъжда с всички заинтересовани страни – синдикати, експерти, политици и НПО.
Тринадесет произведения на великия български художник Иван Вукадинов събра изложбата „13 стъпки към безкрая“ в столичната галерия Vejdi, предаде репортер на БГНЕС.
„Много хора рисуват...
„Инвестициите в образование се връщат многократно във всички сектори. Всеки лев инвестиран в образование дава огромна добавена стойност. Затова за нас образованието е водещ...
"Срамно и позорно е, че български представители искат закриване на български медии, защото според тях те разпространяват дезинформация."
Това каза председателят на Съюза на българските...
10 КОМЕНТАРА
Разпродажба ликвидация разграбване дупки в бюджета дългове мизерия ..това ЗНАЕМ че го можете! нещо друго можете ли вече се питаме?
Ъъ, либерализацията на жп транспорта ще повиши само качеството и количеството на рушветите ви, господа министри на транспорта. Как не ви е срам. Проклети Костовисти.
Да бе само и само да ги продадете ще донесете от девет дерета вода, както унищожихте важни за държавата ни фабрики и заводи. Яжтееее, дано ви приседне… ⁉️
Разпродажба ликвидация разграбване дупки в бюджета дългове мизерия ..това ЗНАЕМ че го можете! нещо друго можете ли вече се питаме?
Ъъ, либерализацията на жп транспорта ще повиши само качеството и количеството на рушветите ви, господа министри на транспорта. Как не ви е срам. Проклети Костовисти.
Брокера на БДЖ!
Щом синдикатите са против, значи идеята е добра.
Да бе само и само да ги продадете ще донесете от девет дерета вода, както унищожихте важни за държавата ни фабрики и заводи. Яжтееее, дано ви приседне… ⁉️
Само то не еше откраднато
Petar Ivanov Возите ли се с влак?
ЗА СКРАБ…
Ако смеят тези старите Бавно движещи влакове ще е
добре
Бялко Петков прочетох някъде че са поръчани нови.