петък, 20.09.24
14.8 C
София
20 C
Пловдив
16.1 C
Варна
Search Suggestions

      КАТ- сако от велур или овца?

      Историята, която ще Ви разкажем не е нова. Тя е вариация на до болка познатата абсурдност на родното битие, описана от Станислав Стратиев през 80-те години на  отминалия 20-ти век. Оказва се, че въпреки техническия прогрес, довел до опити да заселим Марс, ситуацията в България остава на нивото на това да докажеш на местните чиновници, че сакото ти от велур не е овца и не се налага да я регистрираш, за да го занесеш на шивач.
       
      Всъщност няма значение дали става дума за преправяне на сако, за подаване на документи в каквато и да е държавна администрация, плащане на налог върху имот, кола или друго.
       
      Важното е да се наредиш на километрична опашка, на която да чакаш с часове, след това да минеш по всички гишета- отново и отново. Така, ако имаш късмет и достатъчно търпение и не се откажеш до десетото завъртане, може и да  стигнеш до щастливия край. В случая той е свързан с това да регистрираш автомобил, да си извадиш  или подновиш шофьорска книжка или  да свършиш успешно каквато и да било  друга работа в КАТ. За битката си с аналоговата система в пътна полиция, не като изключение, а като част от правилото, разказва икономистът и IT-специалист Ивайло Мирчев.
       
      За разлика от повечето хора у нас обаче, Ивайло Мирчев е от онези млади ентусиасти, заредени с опит отвън, които не желаят да приемат, че живеем в страна, в която  никога нищо не би имало шанса да се промени. За да го докаже, решава сам да помогне на КАТ със свои идеи, за да подобрят те  работата си с клиентите и да се превърнат безконечните опашки, с които всички сме свикнали, в лош спомен.
       
      Генералното решение, водещо до извършването на  услугите, предлагани от КАТ, по електронен път, както е в абсолютно всички други 26 държави от Европейския съюз, според икономистът не би струвало толкова много .
      Ако все пак обаче на този етап, няма управленска воля за подобна цялостна трансформация на системата, Мирчев предлага други 19 точки с които работата на държавното учреждение да стане далеч по-ефективна. Сред тях са такива на пръв поглед прости неща като това да се купят машини за автоматично попълване на декларации и заявления, който да заменят  бавното ръчното писане на тази информация от служителите, да се въведе електронно управление на фирми с по няколко автомобила, оперативките да се случват в извънработно време, за да не се бави процеса на обслужване.
       
      Един от другите много интересни проблеми, с които се сблъсках- фирма с 10 автомобила. Управителят е получил фиш за нарушение на една от колите и е превел парите по банков път по сметката на КАТ, но те не са получени, тъй като няма синхрон между системата на КАТ и банката, което е вътрешен проблем на КАТ. Аз бях свидетел на следния случай. Рано сутринта една дама, управител на такава фирма, обясняваше на гишето, че  глобата е платена от нея по банков път. Отговорът от КАТ беше: Добре, напишете една молба и ние ще разгледаме молбата, ще видим платежните и ще нулираме сумата. Жената каза:Това не е моя работа, това е Ваше задължение,  което е абсолютно така.
       
      Докато обаче някои от управляващите системата реши и положи нужните усилия, за  да я реформира, тя ще си остане такава, каквато си я знаем- един все още работещ (за някои дори добре) аналогов телефон във ерата на смартфоните.
      - Реклама -
      СВЪРЗАНИ НОВИНИ

      ОСТАВИ КОМЕНТАР

      Моля, въведете коментар!
      Моля, въведете името си тук

      - Реклама -

      НАЙ-ЧЕТЕНИ СТАТИИ

      Зареждане...
      - Реклама -

      ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ