София 17 °C София 17°C - предимно ясно Велико Търново 14 °C Велико Търново 14°C - облачно Пловдив 19 °C Пловдив 19°C - разкъсана облачност Варна 16 °C Варна 16°C - предимно облачно Бургас 18 °C Бургас 18°C - облачно

Министър Цоков: Инвестират се близо 500 млн. лева за изграждане на STEM среда в училищата

"Заедно с подготовката на проектите е много важно да подготвим и учителите, и директорите"

10 месецаОбразование 4

Над 1 000 училища вече са подали концепции за изграждане на STEM среда, за което е предвидено финансиране от близо половин милиард лева в Плана за възстановяване и устойчивост. Заедно с подготовката на проектите е много важно да подготвим и учителите, и директорите, които ще работят в тези кабинети.

Това зяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на откриване на обучение за училищни директори от цялата страна за внедряване на съвременни методи на преподаване в образователната система. Специален гост на събитието е американският специалист в областта на STEM преподаването – Антоанета Стич от Университета Питсбърг.

„Важно е не само да изградим материалната база за STEM обучението, но и да развием уменията, за да я използваме максимално ефективно“, подчерта проф. Цоков.

По думите му към този момент е загубено ценно време за подготовка на българските училища за тази трансформация.

„Разполагаме с едни сериозни средства, но без разбиране за важността на този процес, няма да постигнем целта за качествена промяна на системата“, каза още министърът.

Той обясни, че новият екип на МОН е стартирал серия от дискусии с училищни директори и учители от цялата страна, за да се разясняват както целите на проекта, така и за повишаване информираността за STEM-обучението.

„Новата среда предполага и нов начин на взаимодействие, в това число съвместно преподаване и съвместно оценяване“, допълни проф. Цоков и обясни, че българските учители трябва да бъдат подготвени за тази трансформация.

„Ще инициираме и промени в нормативните актове, за да гарантираме основата на STEM обучението, но тази промяна трябва да дойде от самата система. Тя не може и не трябва да бъде наложена отвън“, коментира министърът.

По думите му STEM преподаването ще подобри и връзките с бизнеса и ще насърчи повече български деца да избират инженерни специалности, които са много важни за пазара на труда ни.

По-рано през деня проф. Цоков проведе и среща с Антоанета Стич. Тя представи американския опит и акцентира на здравите връзки между образователната система и бизнеса, които е изградило STEM обучението.

„Това е една от причините за важността на този вид преподаване – защото то изгражда умения, които надграждат теоретичните знания“, подчерта тя.

Представителят на Университета Питсбърг акцентира на важността на правилната подготовка на учителите и надграждането на техните знания „като те трябва да могат не просто да преподават знания, но и да развиват умения в учениците“.

Според нея промяната е много по-лесна отколкото изглежда, защото учителите обичат своите ученици и биха направили всичко за тяхното по-добро бъдеще: трябва само да бъдат убедени, че STEM преподаването е най-доброто за децата.