Очаква се Мерцедес-Бенц да намали очакванията си за печалба от бизнеса с леки автомобили в средносрочен план, след като пазарът продължава да намалява търсенето, съобщи „Евронюз“.
Очаква се целта да бъде коригирана до средата на февруари, когато ще се проведе денят на капиталовите пазари на компанията. Понастоящем денят на капиталовите пазари е насрочен за 20 февруари, когато компанията ще разкрие и годишните си финансови резултати.
Ако това се случи, ще има значителен обрат в сравнение с позицията на компанията от 2022 г., когато тя очакваше коригиран марж на печалбата между 8 % и 14 % в зависимост от представянето на пазара по това време.
Въпреки това, дори и след потенциалното намаляване на целта, се очаква Мерцедес да се опита да постигне коригиран марж на печалбата в двуцифрени стойности.
Рязкото нарастване на търсенето на електрически превозни средства (ЕПС), наблюдавано през последните няколко месеца, също допринесе значително за изоставането на бизнеса с леки автомобили на компанията.
По-рано, през ноември 2024 г., компанията също така разкри, че има големи планове за намаляване на разходите с милиарди евро годишно през следващите няколко години. Все още обаче тя не е предоставила повече подробности за това как ще бъдат намалени тези разходи.
Една от най-важните причини, поради които Мерцедес в момента изпитва известни затруднения, е засилващата се конкуренция от страна на китайските производители на автомобили, особено на производителите на ЕПС.
Китайските производители на електромобили като Geely, SAIC и BYD успяха да завладеят значителна част от пазара на електромобили, главно поради сравнително ниските си цени, модерния дизайн и широкия набор от функции.
От друга страна, Мерцедес все още се възприема като марка премиум автомобили, поради което нейните собствени електрически предложения се утвърждават сравнително бавно на пазара.
Това се дължи най-вече на настоящата криза на разходите за живот, която се наблюдава в някои части на света, както и на по-високите лихвени проценти и инфлацията. Поради това потребителите сега са по-предпазливи по отношение на харченето на по-големи суми за покупки, като вместо това предпочитат да търсят по-изгодни оферти и сделки, както и да купуват продукти, които са по-дълготрайни.
Продажбите на автомобилния гигант в Китай също пострадаха напоследък, както поради нарастващата конкуренция от страна на местните марки, така и поради това, че китайските потребители се въздържаха от покупки на луксозни стоки през последните няколко месеца.
Тъй като Мерцедес също разчита значително на продажбите си в Китай, заедно с други големи германски автомобилни марки като BMW и Ауди, това е тежък удар.
Горепосочените китайски марки за електрически превозни средства също успяха да отнемат европейския пазарен дял на Мерцедес, както и на други европейски производители на автомобили. Това се дължи най-вече на факта, че те успяват да продават продуктите си с големи отстъпки, както се твърди, поради субсидиите, предоставяни от китайското правителство.
Въпреки че това доведе до налагането от страна на ЕС на допълнителни мита върху тези китайски производители на електрически превозни средства, то също така увеличи риска от ответни мерки от страна на китайското правителство срещу Мерцедес, както и срещу други германски автомобилни производители, работещи в Китай. Това потенциално може да означава, че тези компании вече няма да имат достъп до предимства като по-евтина земя, данъчни облекчения и др.