Search Suggestions
      неделя, 07.12.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Синдикат „Образование“: Да се въведе длъжността „помощник-учител“ при дете със СОП в клас

          Синдикатът „Образование“ продължава със своята класация за провалени и неработещи образователни политики в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

          - Реклама -

          „Политиката за допълнителна подкрепа, въведена от няколко години, е посочена от учители като една от най-неработещите, обхваната от бумащина и формализъм“, съобщи председателят на синдиката д-р Юлиян Петров.

          Той коментира, че „политиката за обща подкрепа е много важна за българското образование, но нейната реализация, протоколът на изпълнение и липсата на инструменти водят до нейния провал“.

          77,9 процента от респондентите са за това „да се възстановят помощните училища за ученици със средни и тежки увреждания“. 55,4 на сто смятат, че трябва да се промени единният разходен стандарт (ЕРС) при финансирането на деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) за достатъчен брой ресурсни учители, психолози, логопеди и др.

          Да не се изисква родителско съгласие при определяне степента на съответния дефицит от експерти на деца и ученици със специални образователни потребности – настояват 50 на сто от анкетираните.

          „Основен недъг на тази политика е, че сега в клас се допускат до 3-4 ученици със СОП, което от друга страна не намалява броя на останалите ученици.

          Това безспорно влияе на времето за останалите ученици и ги дискриминира“, заявяват от синдиката.

          И информират, че 35 процента от респондентите предлагат да се въведе длъжността „помощник-учител“ при наличие на дете или ученик със СОП.

          Разбира се, не за сметка на бюджета, а с целеви средства от Министерството на образованието и науката (МОН) по национална програма.

          „Някои от тези ученици са с тежки заболявания – синдром на Даун, аутисти и др., което ги прави хиперактивни и вниманието на учителя е насочено приоритетно към тях.

          При отсъствие на ресурсен учител или помощник-учител това отнема от времето за останалите ученици, като те трябва да наваксват учебния материал с частни уроци“, посочват от синдиката.

          От него отбелязват, че учителите смятат: „С тези деца трябва да работят специалисти ресурсни учители или да се въведе длъжността „помощник-учител“, като за всяко дете в клас да има специалист.

          Нека се върнат помощните училища за средни и тежките случаи на деца и ученици със СОП.

          Приобщаващото образование не работи и тези деца се потискат, вместо да се приобщават. А сред тях има деца, с които, ако се работи всеки час, могат да станат по-добри от другите“.

          Друга група учители са споделили, че е необходимо отделно, целенасочено финансиране на допълнителната подкрепа на учениците не само за достатъчен брой подпомагащи специалисти, но и за материална база, специализирани програми, софтуер и лицензирано обучение на подпомагащите специалисти за успешна интеграция на тези деца и ученици.

          Групите за допълнителна подкрепа да са съставени от малък брой деца, за да има ефективна работа. Да има и достатъчен брой часове.

          Огромната документация за цялостното прилагане на политиката за допълнителна подкрепа води до бърнаут на класните ръководители и ресурсните учители, но не предпазва от провал тази, обречена засега, образователна политика.

          Заради това от Синдиката „Образование“ предлагат да се актуализира единният разходен стандарт за деца/ученици със СОП, като той да позволява намаляване с 50 процента на учениците в паралелка при ученик със СОП.

          Сред другите предложения са да се увеличат часовете за работа с тези деца, да се премахне излишната бумащина при работа с тези ученици, да се въведе длъжността „помощник-учител“ за всеки ученик със СОП, която да се финансира по национална програма, както и да не се изисква родителско съгласие за деца и ученици със специални образователни потребности при определяне степента на съответния дефицит от оторизираните експерти.

          Синдикатът „Образование“ продължава със своята класация за провалени и неработещи образователни политики в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

          - Реклама -

          „Политиката за допълнителна подкрепа, въведена от няколко години, е посочена от учители като една от най-неработещите, обхваната от бумащина и формализъм“, съобщи председателят на синдиката д-р Юлиян Петров.

          Той коментира, че „политиката за обща подкрепа е много важна за българското образование, но нейната реализация, протоколът на изпълнение и липсата на инструменти водят до нейния провал“.

          77,9 процента от респондентите са за това „да се възстановят помощните училища за ученици със средни и тежки увреждания“. 55,4 на сто смятат, че трябва да се промени единният разходен стандарт (ЕРС) при финансирането на деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) за достатъчен брой ресурсни учители, психолози, логопеди и др.

          Да не се изисква родителско съгласие при определяне степента на съответния дефицит от експерти на деца и ученици със специални образователни потребности – настояват 50 на сто от анкетираните.

          „Основен недъг на тази политика е, че сега в клас се допускат до 3-4 ученици със СОП, което от друга страна не намалява броя на останалите ученици.

          Това безспорно влияе на времето за останалите ученици и ги дискриминира“, заявяват от синдиката.

          И информират, че 35 процента от респондентите предлагат да се въведе длъжността „помощник-учител“ при наличие на дете или ученик със СОП.

          Разбира се, не за сметка на бюджета, а с целеви средства от Министерството на образованието и науката (МОН) по национална програма.

          „Някои от тези ученици са с тежки заболявания – синдром на Даун, аутисти и др., което ги прави хиперактивни и вниманието на учителя е насочено приоритетно към тях.

          При отсъствие на ресурсен учител или помощник-учител това отнема от времето за останалите ученици, като те трябва да наваксват учебния материал с частни уроци“, посочват от синдиката.

          От него отбелязват, че учителите смятат: „С тези деца трябва да работят специалисти ресурсни учители или да се въведе длъжността „помощник-учител“, като за всяко дете в клас да има специалист.

          Нека се върнат помощните училища за средни и тежките случаи на деца и ученици със СОП.

          Приобщаващото образование не работи и тези деца се потискат, вместо да се приобщават. А сред тях има деца, с които, ако се работи всеки час, могат да станат по-добри от другите“.

          Друга група учители са споделили, че е необходимо отделно, целенасочено финансиране на допълнителната подкрепа на учениците не само за достатъчен брой подпомагащи специалисти, но и за материална база, специализирани програми, софтуер и лицензирано обучение на подпомагащите специалисти за успешна интеграция на тези деца и ученици.

          Групите за допълнителна подкрепа да са съставени от малък брой деца, за да има ефективна работа. Да има и достатъчен брой часове.

          Огромната документация за цялостното прилагане на политиката за допълнителна подкрепа води до бърнаут на класните ръководители и ресурсните учители, но не предпазва от провал тази, обречена засега, образователна политика.

          Заради това от Синдиката „Образование“ предлагат да се актуализира единният разходен стандарт за деца/ученици със СОП, като той да позволява намаляване с 50 процента на учениците в паралелка при ученик със СОП.

          Сред другите предложения са да се увеличат часовете за работа с тези деца, да се премахне излишната бумащина при работа с тези ученици, да се въведе длъжността „помощник-учител“ за всеки ученик със СОП, която да се финансира по национална програма, както и да не се изисква родителско съгласие за деца и ученици със специални образователни потребности при определяне степента на съответния дефицит от оторизираните експерти.

          google-news
          Последвайте Евроком в Google News

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Иво Сиромахов с остра критика: „Политиците осребряват ентусиазма на децата си“

          Писателят и сценарист Иво Сиромахов публикува остър коментар в социалните мрежи, в който разкритикува политическите лидери заради поведението им на фона на протестите на...

          Надзорният съвет на НОИ прие единодушно бюджета на ДОО за 2026 година

          Надзорният съвет на Националния осигурителен институт (НОИ) даде единодушно одобрение на проектобюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО). Новината бе потвърдена след края на заседанието...

          Нова Фейсбук инициатива обединява сигнали за полицейски произвол след протеста на 1 декември

          Създадена е специална група в социалната мрежа Фейсбук, чиято основна цел е да документира и обедини „всички случаи на полицейски произвол и насилие на...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ
          Зареждане…
          Зареждане…
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions