Search Suggestions
      петък, 12.09.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          КАТ- сако от велур или овца?

          Историята, която ще Ви разкажем не е нова. Тя е вариация на до болка познатата абсурдност на родното битие, описана от Станислав Стратиев през 80-те години на  отминалия 20-ти век. Оказва се, че въпреки техническия прогрес, довел до опити да заселим Марс, ситуацията в България остава на нивото на това да докажеш на местните чиновници, че сакото ти от велур не е овца и не се налага да я регистрираш, за да го занесеш на шивач.
           
          Всъщност няма значение дали става дума за преправяне на сако, за подаване на документи в каквато и да е държавна администрация, плащане на налог върху имот, кола или друго.
           
          Важното е да се наредиш на километрична опашка, на която да чакаш с часове, след това да минеш по всички гишета- отново и отново. Така, ако имаш късмет и достатъчно търпение и не се откажеш до десетото завъртане, може и да  стигнеш до щастливия край. В случая той е свързан с това да регистрираш автомобил, да си извадиш  или подновиш шофьорска книжка или  да свършиш успешно каквато и да било  друга работа в КАТ. За битката си с аналоговата система в пътна полиция, не като изключение, а като част от правилото, разказва икономистът и IT-специалист Ивайло Мирчев.
           
          За разлика от повечето хора у нас обаче, Ивайло Мирчев е от онези млади ентусиасти, заредени с опит отвън, които не желаят да приемат, че живеем в страна, в която  никога нищо не би имало шанса да се промени. За да го докаже, решава сам да помогне на КАТ със свои идеи, за да подобрят те  работата си с клиентите и да се превърнат безконечните опашки, с които всички сме свикнали, в лош спомен.
           
          Генералното решение, водещо до извършването на  услугите, предлагани от КАТ, по електронен път, както е в абсолютно всички други 26 държави от Европейския съюз, според икономистът не би струвало толкова много .
          Ако все пак обаче на този етап, няма управленска воля за подобна цялостна трансформация на системата, Мирчев предлага други 19 точки с които работата на държавното учреждение да стане далеч по-ефективна. Сред тях са такива на пръв поглед прости неща като това да се купят машини за автоматично попълване на декларации и заявления, който да заменят  бавното ръчното писане на тази информация от служителите, да се въведе електронно управление на фирми с по няколко автомобила, оперативките да се случват в извънработно време, за да не се бави процеса на обслужване.
           
          Един от другите много интересни проблеми, с които се сблъсках- фирма с 10 автомобила. Управителят е получил фиш за нарушение на една от колите и е превел парите по банков път по сметката на КАТ, но те не са получени, тъй като няма синхрон между системата на КАТ и банката, което е вътрешен проблем на КАТ. Аз бях свидетел на следния случай. Рано сутринта една дама, управител на такава фирма, обясняваше на гишето, че  глобата е платена от нея по банков път. Отговорът от КАТ беше: Добре, напишете една молба и ние ще разгледаме молбата, ще видим платежните и ще нулираме сумата. Жената каза:Това не е моя работа, това е Ваше задължение,  което е абсолютно така.
           
          Докато обаче някои от управляващите системата реши и положи нужните усилия, за  да я реформира, тя ще си остане такава, каквато си я знаем- един все още работещ (за някои дори добре) аналогов телефон във ерата на смартфоните.
          Историята, която ще Ви разкажем не е нова. Тя е вариация на до болка познатата абсурдност на родното битие, описана от Станислав Стратиев през 80-те години на  отминалия 20-ти век. Оказва се, че въпреки техническия прогрес, довел до опити да заселим Марс, ситуацията в България остава на нивото на това да докажеш на местните чиновници, че сакото ти от велур не е овца и не се налага да я регистрираш, за да го занесеш на шивач.
           
          Всъщност няма значение дали става дума за преправяне на сако, за подаване на документи в каквато и да е държавна администрация, плащане на налог върху имот, кола или друго.
           
          Важното е да се наредиш на километрична опашка, на която да чакаш с часове, след това да минеш по всички гишета- отново и отново. Така, ако имаш късмет и достатъчно търпение и не се откажеш до десетото завъртане, може и да  стигнеш до щастливия край. В случая той е свързан с това да регистрираш автомобил, да си извадиш  или подновиш шофьорска книжка или  да свършиш успешно каквато и да било  друга работа в КАТ. За битката си с аналоговата система в пътна полиция, не като изключение, а като част от правилото, разказва икономистът и IT-специалист Ивайло Мирчев.
           
          За разлика от повечето хора у нас обаче, Ивайло Мирчев е от онези млади ентусиасти, заредени с опит отвън, които не желаят да приемат, че живеем в страна, в която  никога нищо не би имало шанса да се промени. За да го докаже, решава сам да помогне на КАТ със свои идеи, за да подобрят те  работата си с клиентите и да се превърнат безконечните опашки, с които всички сме свикнали, в лош спомен.
           
          Генералното решение, водещо до извършването на  услугите, предлагани от КАТ, по електронен път, както е в абсолютно всички други 26 държави от Европейския съюз, според икономистът не би струвало толкова много .
          Ако все пак обаче на този етап, няма управленска воля за подобна цялостна трансформация на системата, Мирчев предлага други 19 точки с които работата на държавното учреждение да стане далеч по-ефективна. Сред тях са такива на пръв поглед прости неща като това да се купят машини за автоматично попълване на декларации и заявления, който да заменят  бавното ръчното писане на тази информация от служителите, да се въведе електронно управление на фирми с по няколко автомобила, оперативките да се случват в извънработно време, за да не се бави процеса на обслужване.
           
          Един от другите много интересни проблеми, с които се сблъсках- фирма с 10 автомобила. Управителят е получил фиш за нарушение на една от колите и е превел парите по банков път по сметката на КАТ, но те не са получени, тъй като няма синхрон между системата на КАТ и банката, което е вътрешен проблем на КАТ. Аз бях свидетел на следния случай. Рано сутринта една дама, управител на такава фирма, обясняваше на гишето, че  глобата е платена от нея по банков път. Отговорът от КАТ беше: Добре, напишете една молба и ние ще разгледаме молбата, ще видим платежните и ще нулираме сумата. Жената каза:Това не е моя работа, това е Ваше задължение,  което е абсолютно така.
           
          Докато обаче някои от управляващите системата реши и положи нужните усилия, за  да я реформира, тя ще си остане такава, каквато си я знаем- един все още работещ (за някои дори добре) аналогов телефон във ерата на смартфоните.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          45 години по-късно: Отново отказаха да освободят убиеца на Джон Ленън

          Марк Дейвид Чапмън, мъжът, който уби бившия член на The Beatles Джон Ленън през 1980 г., получи отказ на последната си молба за условно...

          „Шоуто на Мавриков“ открива 8 сезон с празнично начало и Духов оркестър MontMusic

          Осмият сезон на „Шоуто на Мавриков“ стартира с истински празник за сетивата – вечер, изпълнена с музика, настроение и неподправена емоция. Още в първото издание...

          Как пчелите „говорят“ помежду си и защо това е важно за хората

          Малките жужащи насекоми, които приемаме за нещо обикновено, всъщност са едни от най-организираните и „комуникативни“ същества в природата. Пчелите притежават изключително сложна система за...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ
          Зареждане…
          Зареждане…
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions