Ако България възнамерява да освободи горива от държавния си резерв от 21 ноември, тя вече трябва да е изпратила искане за одобрение до Европейската комисия. Този коментар направи бившият заместник-министър на енергетиката Явор Куюмджиев в предаването „Брюксел 1“ във връзка с наложените санкции на „Лукойл“ и произтичащите от това казуси.
- Реклама -
Експертът разясни и механизма за управление на държавните запаси от Агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“. „Тъй като тя няма складове, в които да съхранява тези горива, тя закупува за 30 дни горивата и ги слага в частни складове и плаща за това наем на въпросните частни складове. Между другото, най-голямата част са точно складовете на Лукойл. Другите 60 дни плаща на търговци на едро да поддържат в собствените си складове въпросните запаси“, подчерта той.
Куюмджиев прогнозира, че не се очаква криза, при която горивата да изчезнат от пазара. Въпреки това той е категоричен за бъдещите цени. „Но с много голяма степен на вероятност, още преди да изтекат тези 90 дни, цената на горивата ще започне да се покачва, защото в региона ще има недостиг“, допълни той.
Като пример за подобна ситуация Куюмджиев посочи Сърбия, която е получила сходни санкции още през януари.
„Те получиха на няколко пъти отлагане на влизането в сила на тези санкции… Ужким всичко още работи, има нефт, преработват, продават и цената на дизела стана 3.40 лв. Разбирате ли, че нещата не са хич симпатични“, заключи специалистът.
Ако България възнамерява да освободи горива от държавния си резерв от 21 ноември, тя вече трябва да е изпратила искане за одобрение до Европейската комисия. Този коментар направи бившият заместник-министър на енергетиката Явор Куюмджиев в предаването „Брюксел 1“ във връзка с наложените санкции на „Лукойл“ и произтичащите от това казуси.
- Реклама -
Експертът разясни и механизма за управление на държавните запаси от Агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“. „Тъй като тя няма складове, в които да съхранява тези горива, тя закупува за 30 дни горивата и ги слага в частни складове и плаща за това наем на въпросните частни складове. Между другото, най-голямата част са точно складовете на Лукойл. Другите 60 дни плаща на търговци на едро да поддържат в собствените си складове въпросните запаси“, подчерта той.
Куюмджиев прогнозира, че не се очаква криза, при която горивата да изчезнат от пазара. Въпреки това той е категоричен за бъдещите цени. „Но с много голяма степен на вероятност, още преди да изтекат тези 90 дни, цената на горивата ще започне да се покачва, защото в региона ще има недостиг“, допълни той.
Като пример за подобна ситуация Куюмджиев посочи Сърбия, която е получила сходни санкции още през януари.
„Те получиха на няколко пъти отлагане на влизането в сила на тези санкции… Ужким всичко още работи, има нефт, преработват, продават и цената на дизела стана 3.40 лв. Разбирате ли, че нещата не са хич симпатични“, заключи специалистът.
Ставай Заспал народе