На 20 април 2021 г. сутринта, при крайпътната бензиностанция в село Микре, Ловешка област, на главния северен път от София за Варна става тежко пътно-транспортно произшествие (ПТП). Чисто нов автомобил Audi Q7, регистрационен номер СВ 5951 ВХ удря челно малка „Мазда“ (с ловешка регистрация – ОВ 1174 АХ). В чисто новия автомобил Audi Q7 се е возил проф. Олег Асенов. Пътуващите в „Мазда“-та 59-годишен мъж и 55-годишната му съпруга загиват на място. Шофьорът на „Ауди“-то (26-годишна жена) е приета в болница, но без тежки наранявания. Произшествието е станало в пътен участък, в който има ограничение на скоростта от 50 км/ч. И двата автомобила са деформирани до неузнаваемост, пише Терминално.
ЛиЛана: Добре, че Илчовски не е подал сигнал до прокуратурата, вероятно затова ни арестуваха
Олег Асенов ръководи изразходването на милиарди левове публични средства. Десетки пъти повече, отколкото харчат на година Министерството на културата, БНТ, БНР и БТА, взети заедно. Защото Олег Асенов е член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
В „Честно казано с Люба Кулезич“ на 12.05.2021 г. Лиляна Деянова (ЛиЛана) и Мартин Димитров разказахаха как точно Олег Асенов се е оплакал на прокуратурата, че е бил заплашван, а след това Деянова и Димитров са били арестувани. Те споделят, че преди да бъдат арестувани друг фактор е, че са подали сигнал до прокуратурата за корупция в АПИ, а в сигнала фигурира името на Асенов.
АПИ е администрацията, през която се харчат гигантски за българските условия бюджети. Например през държавното „Автомагистрали“ ЕАД. За последните 3 години държавното дружество е получило 4.5 милиарда лева (не милиона, милиарда) за пътно строителство.
Олег Асенов е и човекът, който лично ръководеше Националното ТОЛ управление доскоро. При ТОЛгейт става въпрос за това, че би трябвало около 1 милиард лева да влизат във фиска всяка година от електронни винетки и ТОЛ такси. А влизат само около 350-380 милиона годишно. Къде потъва остатъкът до милиарда знаят само тези, които са на входа и на изхода на ТОЛ системата в България – частната австрийска фирма-изпълнител на националната ТОЛ система. И Олег Асенов вероятно.
Поръчката за ТОЛ системата
На 5 април 2016 г. председателят на Управителния съвет на АПИ (тогава Лазар Лазаров) открива обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на пътни такси (електронна винетка и ТОЛ). Прогнозната стойност е 200 милиона лева. Поръчката се провежда до края на следващата 2017 г., преминава през множество обжалвания и перипетии и представлява истински каталог на нарушенията на българското и европейско право в обществените поръчки. Но не това е темата ни тук. Става въпрос за Олег Асенов. На сцената в АПИ и ТОЛгейт той се появява на 17 август 2017 г. Тогава председателят на УС на АПИ (по това време – Дончо Атанасов), издава заповед за членския състав на комисията за разглеждане, оценка и класиране на офертите в поръчката за проектиране и изграждане на ТОЛ системата. С тази заповед за член на комисията е назначен и проф. д-р инж. Олег Асенов – доктор по компютърни мрежи и информация и професор във Великотърновския университет. Забележете, по това време Олег Асенов е назначен като външен експерт в комисията. По това време той е директор на Института за перспективни изследвания (какъвто и да е този институт) във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“ (ВТУ). Станал е доктор, главен, старши асистент и доцент в клона на Техническия университет в Габрово, откъдето и произхожда семейството му.
Чий е автомобилът, в който е бил Олег Асенов на 20 април 2021 г.?
Не е никак странно, че Олег Асенов се е намирал в „Ауди“-то. ПТП е станало на пътя София – Велико Търново, а Асенов е все още професор от ВТУ. Има и близки роднини в Габрово. Той пътува по този маршрут много често. Въпросът е какво е правил именно в това „Ауди“ и чие е то?
Според нашето разследване въпросното Audi Q7, с регистрационен номер СВ 5951 ВХ принадлежи на Мариян Стефанов Хамбаров. Това е единият от двамата представители на консорциум – Дружество по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) „Лирекс БГ – Сектрон“ и търговски директор на „Сектрон“. Консорциумът е съставен от двете най-успешни компании в обществените поръчки в областта на видеонаблюдението и свързаните с него информационни системи у нас.
В автобиографията на Олег Асенов прави впечатление, че той е бил „Ръководител направление“ на фирма „Лирекс ЕООД“ от 2005г. до 2007г.
Според търсачката в платформата BIRD консорциумът до края на 2019 г. е сключил 32 обществени поръчки за почти 4.35 милиона лева. Възложителите са само двама – Столична община и МВР. Тоест колата е собственост на търговския директор на „Сектрон“ и представител на консорциума.
Поотделно, Лирекс БГ ООД и Сектрон ООД са още по-впечатляващи в областта на обществените поръчки. Лирекс БГ, например, регистрирана през 1991 г., според платформата www.bird.bg е реализирала 661 обществени поръчки между началото на 2007 г. и края на 2019 г. за общо почти 240 милиона лева. Сектрон ООД, регистрирана през 1990 г., пак според платформата www.bird.bg, е изпълнила 100 обществени поръчки за почти 34 милиона лева.
Собствениците на Сектрон ООД – това е семейна фирма на бащата Павел Виденов и неговият син Георги – притежават и охранителната компания, работеща с търговската марка „СОТ 161“. Собственикът на автомобила, в който е бил Олег Асенов – Мариян Хамбаров – е не само търговският директор на „Сектрон“, но и техен доверен човек.
Къде тук е Олег Асенов?
През август 2017 г., както видяхме по-горе, Олег Асенов е все още „външен експерт“. Например в следната поръчка: „Изграждане на Система за видеонаблюдение и аналитична обработка на видеоинформация за зони за сигурност с висок рисков потенциал на територията на Столична община“. Спечелена е от „Сектрон“ ООД. За малко под 1.7 милиона лева. Кой мислите е външен експерт в комисията, назначена лично от Кмета на Столична община (Йорданка Фандъкова)? Познахте – Олег Асенов.
През май 2018 г. Столична община организира друга поръчка. Предметът ѝ е следният: „Доставка и въвеждане в експлоатация на стационарно-преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение“. Единствен участник е …
Сектрон“ ООД. А външен експерт, назначен със заповед лично на Кмета на Столична община (Йорданка Фандъкова), е Олег Асенов.
Въпросите, които ТерминалНО поставя пред компетентните власти в България
Катастрофата от 20 април тази година налага да се зададат публично на разследващите органи в България следните въпроси във връзка с участието на Олег Асенов в нея. Изпращаме тези въпроси и на КПКОНПИ, прокуратурата, както и на Министъра на регионалното развитие и благоустройството:
- Разследвано ли е как и защо Олег Асенов е бил в автомобил Audi Q7, регистрационен номер СВ 5951 ВХ сутринта на 20 април 2021 г.? Кой му е предоставил възможността да пътува в този автомобил? Правил ли го е и друг път?
- Може ли да бъде засечен и в други случаи по камерите на МВР – „Пътна полиция“ и на АПИ автомобил Audi Q7, регистрационен номер СВ 5951 ВХ по маршрута София – Велико Търново (Габрово) и обратно? Може ли да бъде разпознат по изображения в тези камери Олег Асенов като шофьора в този автомобил?
- Има ли сигурни доказателства, че 26-годишната дама в Ауди-то е управлявала превозното средство, а не самият Олег Асенов? Изображения от камери? Свидетели?
- Разпитани ли са свидетели, които могат да потвърдят, че всъщност Олег Асенов е ползвал Audi Q7, регистрационен номер СВ 5951 ВХ като свой собствен автомобил?
- Заема ли Олег Асенов висша публична длъжност по смисъла на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ)?
- Има ли облага от материален или нематериален характер за Олег Асенов, ако ползва автомобил за над 200 хиляди лева, собственост на лице, представител на икономически оператор, в чиято полза е гласувал или решавал Олег Асенов в обществени поръчки за милиони?
- Има ли възможност Олег Асенов, в качеството си на член на УС на АПИ да унищожи или манипулира кадри или изображения в базата данни на камерите на АПИ от ТОЛ системата? Ако е така, взети ли са мерки това да не бъде допуснато?
- Не е ли необходимо, докато трае разследването на компетентните за това власти в България за смъртта на двама български граждани, Олег Асенов да бъде отстранен от длъжност?