Search Suggestions
      неделя, 07.12.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Синдикат „Образование“: Да се въведе длъжността „помощник-учител“ при дете със СОП в клас

          Синдикатът „Образование“ продължава със своята класация за провалени и неработещи образователни политики в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

          - Реклама -

          „Политиката за допълнителна подкрепа, въведена от няколко години, е посочена от учители като една от най-неработещите, обхваната от бумащина и формализъм“, съобщи председателят на синдиката д-р Юлиян Петров.

          Той коментира, че „политиката за обща подкрепа е много важна за българското образование, но нейната реализация, протоколът на изпълнение и липсата на инструменти водят до нейния провал“.

          77,9 процента от респондентите са за това „да се възстановят помощните училища за ученици със средни и тежки увреждания“. 55,4 на сто смятат, че трябва да се промени единният разходен стандарт (ЕРС) при финансирането на деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) за достатъчен брой ресурсни учители, психолози, логопеди и др.

          Да не се изисква родителско съгласие при определяне степента на съответния дефицит от експерти на деца и ученици със специални образователни потребности – настояват 50 на сто от анкетираните.

          „Основен недъг на тази политика е, че сега в клас се допускат до 3-4 ученици със СОП, което от друга страна не намалява броя на останалите ученици.

          Това безспорно влияе на времето за останалите ученици и ги дискриминира“, заявяват от синдиката.

          И информират, че 35 процента от респондентите предлагат да се въведе длъжността „помощник-учител“ при наличие на дете или ученик със СОП.

          Разбира се, не за сметка на бюджета, а с целеви средства от Министерството на образованието и науката (МОН) по национална програма.

          „Някои от тези ученици са с тежки заболявания – синдром на Даун, аутисти и др., което ги прави хиперактивни и вниманието на учителя е насочено приоритетно към тях.

          При отсъствие на ресурсен учител или помощник-учител това отнема от времето за останалите ученици, като те трябва да наваксват учебния материал с частни уроци“, посочват от синдиката.

          От него отбелязват, че учителите смятат: „С тези деца трябва да работят специалисти ресурсни учители или да се въведе длъжността „помощник-учител“, като за всяко дете в клас да има специалист.

          Нека се върнат помощните училища за средни и тежките случаи на деца и ученици със СОП.

          Приобщаващото образование не работи и тези деца се потискат, вместо да се приобщават. А сред тях има деца, с които, ако се работи всеки час, могат да станат по-добри от другите“.

          Друга група учители са споделили, че е необходимо отделно, целенасочено финансиране на допълнителната подкрепа на учениците не само за достатъчен брой подпомагащи специалисти, но и за материална база, специализирани програми, софтуер и лицензирано обучение на подпомагащите специалисти за успешна интеграция на тези деца и ученици.

          Групите за допълнителна подкрепа да са съставени от малък брой деца, за да има ефективна работа. Да има и достатъчен брой часове.

          Огромната документация за цялостното прилагане на политиката за допълнителна подкрепа води до бърнаут на класните ръководители и ресурсните учители, но не предпазва от провал тази, обречена засега, образователна политика.

          Заради това от Синдиката „Образование“ предлагат да се актуализира единният разходен стандарт за деца/ученици със СОП, като той да позволява намаляване с 50 процента на учениците в паралелка при ученик със СОП.

          Сред другите предложения са да се увеличат часовете за работа с тези деца, да се премахне излишната бумащина при работа с тези ученици, да се въведе длъжността „помощник-учител“ за всеки ученик със СОП, която да се финансира по национална програма, както и да не се изисква родителско съгласие за деца и ученици със специални образователни потребности при определяне степента на съответния дефицит от оторизираните експерти.

          Синдикатът „Образование“ продължава със своята класация за провалени и неработещи образователни политики в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

          - Реклама -

          „Политиката за допълнителна подкрепа, въведена от няколко години, е посочена от учители като една от най-неработещите, обхваната от бумащина и формализъм“, съобщи председателят на синдиката д-р Юлиян Петров.

          Той коментира, че „политиката за обща подкрепа е много важна за българското образование, но нейната реализация, протоколът на изпълнение и липсата на инструменти водят до нейния провал“.

          77,9 процента от респондентите са за това „да се възстановят помощните училища за ученици със средни и тежки увреждания“. 55,4 на сто смятат, че трябва да се промени единният разходен стандарт (ЕРС) при финансирането на деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) за достатъчен брой ресурсни учители, психолози, логопеди и др.

          Да не се изисква родителско съгласие при определяне степента на съответния дефицит от експерти на деца и ученици със специални образователни потребности – настояват 50 на сто от анкетираните.

          „Основен недъг на тази политика е, че сега в клас се допускат до 3-4 ученици със СОП, което от друга страна не намалява броя на останалите ученици.

          Това безспорно влияе на времето за останалите ученици и ги дискриминира“, заявяват от синдиката.

          И информират, че 35 процента от респондентите предлагат да се въведе длъжността „помощник-учител“ при наличие на дете или ученик със СОП.

          Разбира се, не за сметка на бюджета, а с целеви средства от Министерството на образованието и науката (МОН) по национална програма.

          „Някои от тези ученици са с тежки заболявания – синдром на Даун, аутисти и др., което ги прави хиперактивни и вниманието на учителя е насочено приоритетно към тях.

          При отсъствие на ресурсен учител или помощник-учител това отнема от времето за останалите ученици, като те трябва да наваксват учебния материал с частни уроци“, посочват от синдиката.

          От него отбелязват, че учителите смятат: „С тези деца трябва да работят специалисти ресурсни учители или да се въведе длъжността „помощник-учител“, като за всяко дете в клас да има специалист.

          Нека се върнат помощните училища за средни и тежките случаи на деца и ученици със СОП.

          Приобщаващото образование не работи и тези деца се потискат, вместо да се приобщават. А сред тях има деца, с които, ако се работи всеки час, могат да станат по-добри от другите“.

          Друга група учители са споделили, че е необходимо отделно, целенасочено финансиране на допълнителната подкрепа на учениците не само за достатъчен брой подпомагащи специалисти, но и за материална база, специализирани програми, софтуер и лицензирано обучение на подпомагащите специалисти за успешна интеграция на тези деца и ученици.

          Групите за допълнителна подкрепа да са съставени от малък брой деца, за да има ефективна работа. Да има и достатъчен брой часове.

          Огромната документация за цялостното прилагане на политиката за допълнителна подкрепа води до бърнаут на класните ръководители и ресурсните учители, но не предпазва от провал тази, обречена засега, образователна политика.

          Заради това от Синдиката „Образование“ предлагат да се актуализира единният разходен стандарт за деца/ученици със СОП, като той да позволява намаляване с 50 процента на учениците в паралелка при ученик със СОП.

          Сред другите предложения са да се увеличат часовете за работа с тези деца, да се премахне излишната бумащина при работа с тези ученици, да се въведе длъжността „помощник-учител“ за всеки ученик със СОП, която да се финансира по национална програма, както и да не се изисква родителско съгласие за деца и ученици със специални образователни потребности при определяне степента на съответния дефицит от оторизираните експерти.

          google-news
          Последвайте Евроком в Google News

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Млади хора теглят хиляди левове под натиск: Нова схема за телефонни измами набира сила

          Нов вид телефонна измама, насочена към млади и активни хора, се разпространява в страната. Според данни на МВР организаторите на схемата оперират от бившите...

          Агресия в София: Шофьор стреля с въздушно оръжие след засичане

          Конфликт между водачи на пътя в столицата е ескалирал до употреба на оръжие. Инцидентът се е случил на кръстовището между улица „Опълченска“ и булевард...

          Наталия Киселова: Темата за оставката на правителството винаги е актуална, но надеждата е за бюджет

          Темата за оставката на правителството никога не слиза от дневния ред и призивите за нея са постоянна величина. Това заяви Наталия Киселова от „БСП...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ
          Зареждане…
          Зареждане…
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions