Правителството на Северна Македония създава работна група, която да разгледа предложеното от България Споразумение за изграждането на трансграничния железопътен тунел по Коридор 8, предадоха медиите.
От Скопие заявиха, че са силно ангажирани с изграждането и модернизацията на европейските транспортни коридори, включително и Коридор 8.
„За да функционира железницата, а Коридорът да има смисъл и да отговаря на нуждите, за които е предвиден, трябва да има съвместен проект за тунела с България и строителството да става съвместно в продължение на целия участък по тунела“, се казва в съобщението.
Работната група ще се състои от вицепремиера и министър на транспорта Александър Николоски; министърът на външните работи Тимчо Муцунски; министърът на финансите Гордана Димитриеска-Кочоска и директорът на публичното предприятие „Железници на Република Северна Македония – Инфраструктура“ Синиша Ивановски.
Правителството в Скопие подчерта, че Коридор 8 е стратегически проект, на който се обръща голямо внимание и се предприемат дейности за приоритетното му завършване.
„Искаме да повторим, че целта на правителството чрез Министерството на транспорта е да продължи изграждането на източната част на жп Коридор 8 и да го свърже с Република България. Необходимо е и от българска страна да се довърши изграждането на липсващата железница до граничния пункт, както и да се модернизира жп линия от Гюешево до София. Македония от своя страна ще ревизира себестойността. Подобряването на свързаността в рамките на Западните Балкани и страните от Европейския съюз е ключов фактор за по-нататъшна интеграция, която ще донесе ползи за икономиките и гражданите на региона“, отбеляза макеодонското правителство.
Българското правителство изпрати споразумението на Скопие на 15 януари.
Предложението на българската държава е двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на граничния железопътен тунел, който е ключова част от изграждането на европейския транспортен Коридор 8.
С подписването на договора ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, което трябва да бъде в съответствие с европейското и националното законодателство на България и Северна Македония.
Според предложението двете страни ще се договорят кой ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за строителния надзор.
Предложеното от България споразумение, ако бъде прието и подписано, предвижда до три месеца от влизането му в сила България и Северна Македония да изготвят и изпратят на Европейската комисия (ЕК) и финансовите институции общ график за реализацията на строителството.
„Двете страни ще положат всички усилия да осигурят безвъзмездна помощ за изграждането на тунела и прилежащата му железопътна инфраструктура, спазвайки изискванията на ЕС и НАТО по отношение на стандартите на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T)“, се казва в проектодоговора.
Българската страна е готова да започне разговори със Северна Македония по предложените текстове възможно най-скоро, след което да продължи с подписването им.