Сръбската петролна компания НИС изпитва затруднения при закупуването на петрол от търговци в чужбина, докато в страната бившите ѝ клиенти търсят алтернативни доставчици на горива, тъй като предстоящите санкции на САЩ оказват влияние върху дейността.
Това съобщиха за „Ройтерс“ запознати източници.
НИС е мажоритарна собственост на руските „Газпром нефт“ (SIBN.MM) и „Газпром“ (GAZP.MM) и като такава е един от последните останали петролни активи на Русия в Европа. Компанията е от решаващо значение за енергийната сигурност на Сърбия, тъй като управлява единствената петролна рафинерия в балканската страна.
Проблемите ѝ подчертават какво може да се случи, ако санкциите на САЩ влязат в сила. Президентът Александър Вучич предупреди, че Сърбия може да загуби достъпа си до внос на петрол.
Според един от търговците НИС доставя около 80% от бензина и дизела на Сърбия и 90% или повече от реактивното гориво и тежкия мазут.
За другите компании е трудно да заобиколят НИС, тъй като доминиращата ѝ позиция на сръбския пазар се усложнява от логистичните ограничения в страната без излаз на море.
На 10 януари Службата за контрол на чуждестранните активи към Министерството на финансите на САЩ обяви НИС АД Нови Сад за санкционирано лице. Тя даде на Газпром нефт 45 дни да се откаже от инвестицията си, преди да удължи този срок с 30 дни.
НИС, която обикновено купува суров петрол с дългосрочни договори, отмени търга си за 2025 г., според сайта си за обществени поръчки.
Вместо това тя прави по-краткосрочни покупки на спот пазара от международни търговски къщи, които все още желаят да работят с нея, твърдят двама от източниците. Преди това не е съобщавано за промени в поръчките на суров петрол от страна на НИС.
Компанията заяви, че наскоро успешно е сключила сделка за закупуване на петрол в съответствие с отсрочката и се снабдява със суров петрол от множество доставчици.
„Компанията адаптира бизнес дейностите си към новосъздадените обстоятелства“, каза тя.
Клиенти
Вносът на суров петрол на НИС през хърватското пристанище Омисалж – където по тръбопровода Janaf пристигат 80% от доставките на компанията – е средно около 28 000 барела на ден тази година, според глобалния доставчик на данни и анализи в реално време Kpler.
За сравнение, през 2024 г. те бяха 40 000 барела дневно, а през 2023 г. – 70 000 барела дневно.
Междувременно доставчиците на горива OMV от Австрия и гръцката компания Eko вече внасят ключови транспортни горива за своите сръбски мрежи за търговия на дребно, вместо да купуват от НИС, съобщиха компаниите. За този ход не е съобщавано по-рано.
OMV внася горива с баржи по река Дунав от други свои европейски рафинерии, докато Eko доставя продукти от Гърция, заяви служител на компанията, който помоли да не бъде назоваван.
И двете компании са преустановили покупките на горива от НИС поради санкциите на САЩ, казаха те.
Унгарската MOL посочи, че спазва цялото законодателство и международните санкции и че те в момента позволяват на сръбския ѝ бизнес да купува от местната рафинерия.
Въпреки това тя предупреди, че санкциите представляват „много сериозен риск за сигурността на доставките“, изтъквайки „сериозни логистични пречки пред ефективния транспорт и дистрибуция на горива“.
Един сръбски търговец на горива заяви, че само с внос трудно ще се покрие търсенето на дизелово гориво в Сърбия от 44 000 до 49 000 барела на ден и потреблението на бензин от 14 000 барела на ден поради ограничения капацитет и инфраструктура за баржи, железопътни вагони и камиони.
MOL каза, че може да удвои обема на вноса на сръбското си дъщерно дружество от ЕС, но дори и при максимална логистична ефективност това ще покрие по-малко от една трета от търсенето в Сърбия.
НИС подчерта, че е „готова да изпълни всички договорни задължения, включително тези с корпоративни клиенти и големи купувачи като други петролни компании“. Тя добави, че рафинерията в Панчево работи нормално.