В периода от 11 до 19 април 2025 г. за пръв път у нас стартира инициатива „Великденска кошница“, съобщиха от Министерството на земеделието и храните. Тя има за цел да осигури на трапезата на всеки дом основните великденски продукти, които са традиционни за страната ни, на достъпни за потребителите цени, без компромис в качеството.
В кампанията ще бъдат включени следните продукти:
• Агнешко
• Ярешко
• Яйца
• Великденски козунаци
• Тематични сладкарски изделия за празника
Предложението за тази инициатива се предвижда да бъде осъществена чрез доброволно сътрудничество между Министерството на земеделието и храните и търговските вериги и супермаркети.
При желание участващите търговци се ангажират да предлагат горепосочените продукти на контролирани цени по време на празниците.
„Великденската кошница“ е доброволна ценова инициатива, а не законодателна такава, подчертават от министерството.
Очакваните резултати за домакинствата са по-достъпни цени в период на увеличено търсене и разходи. За бизнеса – подобряване на имиджа и връзката с потребителите чрез социална отговорност. Превенция на спекулативни ценови скокове и поддържане на ценова стабилност са също сред целите на кампанията.
Министерството на земеделието и храните предлага идеята и при желание да се координира с големите вериги – супермаркети у нас. Няма правно задължение за търговците да участват. Търговците се съгласяват доброволно да включат определени продукти в специален списък и да предложат наистина или стабилни, или по-ниски цени на определени продукти.
Инициативата ще допринесе за предотвратяване на прекомерни повишения на цените в този период и по отношение на самата конкуренция.
По повод инициативата от Сдружението за модерна търговия коментираха следното:
„Празничните промоции и предложения са традиционни за търговията на дребно в България. Всеки търговец съобразно асортимента си, ценовата си политика и приложимото законодателство планира и осъществява такива активности. Сдружението за модерна търговия не координира търговски политики на своите членове и не е адресат на това предложение.“