Близо 3/4 от българите (73,9%) смятат, че цените на стоките и услугите са се увеличили през последните седмици, сочи изследване на социологическата агенция „Мяра“. Проучването е проведено между 31 юли и 8 август 2025 г. „лице в лице“ с 801 пълнолетни граждани.
Само 2% от анкетираните отбелязват намаление на цените, 17,3% не са усетили промяна, а близо 7% не могат да преценят. Най-голямо усещане за поскъпване има сред най-възрастните респонденти, но ефектът е отчетлив и сред привържениците на управляващите партии.
Доверието към пожарната и институциите
По време на сезон с множество пожари 63% от българите оценяват положително работата на пожарната, а 21,2% са критични. Въпреки това, 57,3% са на мнение, че институциите не правят максимално възможното, докато 31,9% смятат, че институциите действат адекватно в трудната ситуация.
Анкетата показва, че обществото счита човешката небрежност (90%) и умишлените палежи (84,6%) за основни фактори за пожарите. Природните условия, като горещини и ветрове, са посочени от 68,3%, а недостатъчната грижа от институциите – от 45,5% от респондентите.
Отношение към международни фактори
Българите показват ясно предпочитание към европейските държави:
- ЕС – 64,9% положително, 21,3% отрицателно
- Германия – 61,2% положително, 25,2% отрицателно
- Франция – 54,1% положително, 28,9% отрицателно
- Великобритания – 51,3% положително, 31,2% отрицателно
По-колебливо е отношението към Русия (31,2% положително, 49,7% отрицателно) и САЩ (32,5% положително, 49,6% отрицателно). Украйна има най-ниско положително отношение – 24,7%, като 55,1% оценяват страната отрицателно. НАТО събира 38,7% положителни оценки и 41,9% отрицателни.
Социолозите отбелязват, че българите традиционно се идентифицират по-близо с европейските държави, като по-далечни или конфликтни участници, включително САЩ и Русия, предизвикват по-поляризирани мнения.