Хартиената трудова книжка излиза от употреба от 1 юни 2025 г. Тя ще бъде заменена от електронен трудов запис, вписван в национален регистър.
- Реклама -
Работодателите трябва да оформят книжките и да ги върнат на служителите си. Те остават валиден удостоверителен документ до 1 юни 2026 г., но след това няма да се използват за трудовоправни отношения.
„Тя е като своеобразна лична карта на работещия“, коментира Величка Микова от КНСБ.
Какво се променя:
- Работодателите ще вписват информация за трудови договори директно в електронния регистър на заетостта.
- Всеки работник ще има личен достъп до електронния си трудов запис.
- При неспазване на задължението за вписване, работодателят подлежи на санкция и служителят може да търси обезщетение.
Какво да направим при загубена трудова книжка:
1. Събиране на документи
- Поискайте от бившите работодатели Приложение №2 към Наредбата (формуляр: линк).
- Ако фирмата е закрита – потърсете правоприемника, а ако няма такъв – НОИ издава удостоверение за трудов стаж.
2. Подаване на заявление
- Подайте заявление и приложите събраните документи + нова трудова книжка (купена от книжарница) в Инспекцията по труда по постоянен адрес.
- Може лично, по поща или куриер.
3. Получаване на нова трудова книжка
- Получаване лично, по поща или куриер – според избора, отбелязан в заявлението.
Къде може да проверите информация за трудовите си договори:
- НАП (с ПИК или КЕП) – данни за договори от 2003 г. насам.
- Търговски регистър – дали работодателят все още съществува.
Хартиената трудова книжка излиза от употреба от 1 юни 2025 г. Тя ще бъде заменена от електронен трудов запис, вписван в национален регистър.
- Реклама -
Работодателите трябва да оформят книжките и да ги върнат на служителите си. Те остават валиден удостоверителен документ до 1 юни 2026 г., но след това няма да се използват за трудовоправни отношения.
„Тя е като своеобразна лична карта на работещия“, коментира Величка Микова от КНСБ.
Какво се променя:
- Работодателите ще вписват информация за трудови договори директно в електронния регистър на заетостта.
- Всеки работник ще има личен достъп до електронния си трудов запис.
- При неспазване на задължението за вписване, работодателят подлежи на санкция и служителят може да търси обезщетение.
Какво да направим при загубена трудова книжка:
1. Събиране на документи
- Поискайте от бившите работодатели Приложение №2 към Наредбата (формуляр: линк).
- Ако фирмата е закрита – потърсете правоприемника, а ако няма такъв – НОИ издава удостоверение за трудов стаж.
2. Подаване на заявление
- Подайте заявление и приложите събраните документи + нова трудова книжка (купена от книжарница) в Инспекцията по труда по постоянен адрес.
- Може лично, по поща или куриер.
3. Получаване на нова трудова книжка
- Получаване лично, по поща или куриер – според избора, отбелязан в заявлението.
Къде може да проверите информация за трудовите си договори:
- НАП (с ПИК или КЕП) – данни за договори от 2003 г. насам.
- Търговски регистър – дали работодателят все още съществува.