„Досиетата Uber“. Повече от 124 000 поверителни документа изтекоха в „Guardian“. Твърди се, че са правени опити за ангажирането на Джо Байдън, Олаф Шолц и Джордж Озборн. Еманюел Макрон тайно е подпомагал лобирането на Uber във Франция, разкриват текстове. Бивш изпълнителен директор на Uber е казал на ръководителите, че „насилието гарантира успех“.
Документите покриват 5-годишен период – от 2013 до 2017 година, когато „Юбер“ се управлява от съоснователя ѝ Травис Каланик, който се опита да наложи услугата с такситата-посрещачи по градовете по цял свят, дори това да означава нарушаване на законите и разпоредбите за таксиметровите услуги.
Данните показват как „Юбер“ се е опитвал да получи одобрение и подкрепа като дискретно ухажва премиери, президенти, милиардери, олигарси и медийни магнати. Пряко са уличени френският президент Еманюел Макрон (докато е бил министър) и бившият нидерландскиеврокомисар Нели Крус, че са лобирали в полза на „Юбер“.
От изтеклата кореспонденция става ясно, че ръководителите на „Юбер“ много ясно са си давали сметка, че нарушават законите, като един от тях се шегува, че са „пирати“, а друг признава, че са „закононарушители“.
Документацията съдържа повече от 83 000 мейла, включващи често най-откровена е немаскирана комуникации между Каланик и неговия топ-екип от ръководители.
В една кореспонденция Каланик отхвърля опасенията на други ръководители, че изпращането на шофьори на „Юбер“ на протест във Франция ги излага на риск от насилие от ядосаните местни хора в таксиметровата индустрия, като отговаря:
„Мисля, че си струва. Насилието означава успех“.
След оттеглянето на Каланик през 2017 година заради серия от скандали, сега „Юбер“ се разграничава от поведението на компанията в миналото и твърди, че има съвсем различни ценности.
Изтичането също така съдържа текстове между Каланик и Еманюел Макрон , който тайно е помагал на компанията във Франция, когато е бил министър на икономиката, позволявайки на „Uber“ чест и директен достъп до него и неговия персонал.
Макрон, френският президент, изглежда е положил изключителни усилия, за да помогне на „Uber“, като дори е казал на компанията, че е сключил тайна „сделка“ с нейните опоненти във френския кабинет.
Насаме ръководителите на „Uber“ изразиха едва прикрито презрение към други избрани служители, които бяха по-малко възприемчиви към бизнес модела на компанията.
След като германският канцлер Олаф Шолц, който по това време е кмет на Хамбург, се е противопоставил на лобистите на „Uber“ и е настоял да се плащат минимални заплати на шофьорите, изпълнителен директор е казал на колеги, че е „истински комик“.
Когато тогавашният вицепрезидент на САЩ Джо Байдън, поддръжник на „Uber“ по това време, закъснявя за среща с компанията на Световния икономически форум в Давос, Каланик изпраща съобщение на колега:
„Накарах моите хора да го уведомят че всяка минута, в която той закъснява, ще има една минута по-малко с мен.