За първи път в историята Европейският съюз ще въведе двугодишен изпитателен срок за млади шофьори, съгласно ново споразумение между Европейския парламент и страните членки.
- Реклама -
Младите водачи ще подлежат на по-строги изисквания и санкции, особено при нарушения като шофиране под въздействие на алкохол, неизползване на предпазен колан и неспазване на правилата за обезопасяване на деца.
По-нисък праг за професионални шофьори
В опит да се справи с недостига на професионални водачи, ЕС предвижда следните промени:
- Минималната възраст за шофиране на камион се понижава от 21 на 18 години,
- За водачи на автобуси – от 24 на 21 години,
- И в двата случая е необходим професионален сертификат.
- Държавите могат да разрешат на 17-годишни младежи да управляват камион или микробус на тяхна територия и в присъствието на професионален шофьор.
Срок на валидност на книжките
- 15 години валидност за шофьорски книжки на автомобили и мотоциклети,
- Държавите могат да намалят срока на 10 години, ако книжката се използва и като национален идентификационен документ,
- Книжките за водачи на автобуси и камиони ще се подновяват на всеки 5 години,
- За шофьори над 65 години валидността може да бъде допълнително съкратена.
Здравословни изисквания и медицински прегледи
Преди издаване на шофьорска книжка ще се изисква медицински преглед, включващ зрение и сърдечно здраве.
Страните членки могат да въведат самооценка или алтернативни мерки при подновяване на книжката за водачи на коли и мотоциклети.
Цифрови книжки и срокове за въвеждане
- Новите книжки ще бъдат предимно в цифров формат, достъпни през смартфон,
- Водачите обаче ще могат да поискат и физическа книжка,
- Страните от ЕС ще разполагат с 5 години и 6 месеца, за да приложат цифровите документи.
Следващи стъпки
Споразумението предстои да бъде официално одобрено от Съвета на ЕС и Европейския парламент.
След това държавите членки ще разполагат с 4 години, за да въведат новите правила в националното си законодателство и да се подготвят за тяхното прилагане.
За първи път в историята Европейският съюз ще въведе двугодишен изпитателен срок за млади шофьори, съгласно ново споразумение между Европейския парламент и страните членки.
- Реклама -
Младите водачи ще подлежат на по-строги изисквания и санкции, особено при нарушения като шофиране под въздействие на алкохол, неизползване на предпазен колан и неспазване на правилата за обезопасяване на деца.
По-нисък праг за професионални шофьори
В опит да се справи с недостига на професионални водачи, ЕС предвижда следните промени:
- Минималната възраст за шофиране на камион се понижава от 21 на 18 години,
- За водачи на автобуси – от 24 на 21 години,
- И в двата случая е необходим професионален сертификат.
- Държавите могат да разрешат на 17-годишни младежи да управляват камион или микробус на тяхна територия и в присъствието на професионален шофьор.
Срок на валидност на книжките
- 15 години валидност за шофьорски книжки на автомобили и мотоциклети,
- Държавите могат да намалят срока на 10 години, ако книжката се използва и като национален идентификационен документ,
- Книжките за водачи на автобуси и камиони ще се подновяват на всеки 5 години,
- За шофьори над 65 години валидността може да бъде допълнително съкратена.
Здравословни изисквания и медицински прегледи
Преди издаване на шофьорска книжка ще се изисква медицински преглед, включващ зрение и сърдечно здраве.
Страните членки могат да въведат самооценка или алтернативни мерки при подновяване на книжката за водачи на коли и мотоциклети.
Цифрови книжки и срокове за въвеждане
- Новите книжки ще бъдат предимно в цифров формат, достъпни през смартфон,
- Водачите обаче ще могат да поискат и физическа книжка,
- Страните от ЕС ще разполагат с 5 години и 6 месеца, за да приложат цифровите документи.
Следващи стъпки
Споразумението предстои да бъде официално одобрено от Съвета на ЕС и Европейския парламент.
След това държавите членки ще разполагат с 4 години, за да въведат новите правила в националното си законодателство и да се подготвят за тяхното прилагане.