Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) извърши предварително проучване по сигнал от „Информационно обслужване“ АД относно онлайн услугата за смяна на адресна регистрация, предоставяна от Столичната община. Причина за проверката е, че услугата е достъпна само чрез квалифициран електронен подпис (КЕП), издаден от конкретен доставчик.
- Реклама -
В резултат на проверката, КЗК отправя указание към Столична община да гарантира възможност за използване на КЕП и от други доставчици на удостоверителни услуги, в съответствие с принципите на равнопоставеност и технологична неутралност. Според Комисията, не следва да се създават условия, които ограничават достъпа до пазара или предоставят незаконно предимство на определени участници.
В отговор до КЗК, Столичната община посочва, че платформата е разработена през 2021 г. по процедура на директно възлагане съгласно Закона за обществените поръчки. Изискването на международния партньор по проекта е било да се реализира решение, което да не използва допълнителни физически устройства, а тогава само един доставчик е отговарял на всички технически изисквания.
Проверката на КЗК показва още, че не е била посочена алтернативата за ползване на услугата чрез националния портал www.egov.bg, което е нарушавало правото на информиран избор. След намесата на Комисията, на платформата за смяна на адресна регистрация (https://address.sofia.bg/bg) е добавено съобщение с тази информация. Въпреки това, възможността за подаване на заявление остава ограничена само до един доставчик на КЕП.
КЗК напомня, че според Комисията за регулиране на съобщенията и Министерството на електронното управление, към момента на пазара вече оперират и други компании, които предлагат облачни квалифицирани електронни подписи чрез мобилни приложения. Следователно, електронните платформи трябва да бъдат отворени към всички доставчици, за да дадат реален избор на потребителите и да насърчат конкуренцията на пазара.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) извърши предварително проучване по сигнал от „Информационно обслужване“ АД относно онлайн услугата за смяна на адресна регистрация, предоставяна от Столичната община. Причина за проверката е, че услугата е достъпна само чрез квалифициран електронен подпис (КЕП), издаден от конкретен доставчик.
- Реклама -
В резултат на проверката, КЗК отправя указание към Столична община да гарантира възможност за използване на КЕП и от други доставчици на удостоверителни услуги, в съответствие с принципите на равнопоставеност и технологична неутралност. Според Комисията, не следва да се създават условия, които ограничават достъпа до пазара или предоставят незаконно предимство на определени участници.
В отговор до КЗК, Столичната община посочва, че платформата е разработена през 2021 г. по процедура на директно възлагане съгласно Закона за обществените поръчки. Изискването на международния партньор по проекта е било да се реализира решение, което да не използва допълнителни физически устройства, а тогава само един доставчик е отговарял на всички технически изисквания.
Проверката на КЗК показва още, че не е била посочена алтернативата за ползване на услугата чрез националния портал www.egov.bg, което е нарушавало правото на информиран избор. След намесата на Комисията, на платформата за смяна на адресна регистрация (https://address.sofia.bg/bg) е добавено съобщение с тази информация. Въпреки това, възможността за подаване на заявление остава ограничена само до един доставчик на КЕП.
КЗК напомня, че според Комисията за регулиране на съобщенията и Министерството на електронното управление, към момента на пазара вече оперират и други компании, които предлагат облачни квалифицирани електронни подписи чрез мобилни приложения. Следователно, електронните платформи трябва да бъдат отворени към всички доставчици, за да дадат реален избор на потребителите и да насърчат конкуренцията на пазара.