Индивидуалното развитие на всяко дете, ефективността на преподаването, мотивацията и ангажираността на учители и ученици, сигурната и приобщаваща среда, както и равният достъп до образование са сред критериите за качество в детските градини и училищата, заложени в проект на Наредба за управление на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).
- Реклама -
Документът е публикуван за обществено обсъждане и се планира да влезе в сила от учебната 2026/2027 година. За първи път се регламентира подробно как училищата и детските градини ще изграждат свои вътрешни системи за управление на качеството – чрез анализ на потребностите и очакванията на деца, ученици, родители и учители; формулиране на цели; планиране и реализация на дейности; проследяване на постиженията и предприемане на мерки за подобрение.
Комисии за качество
Всеки директор ще назначава комисия за управление на качеството, съставена от педагогически специалисти. Тя ще организира процеса на самооценяване, ще събира и обработва данни и ще предлага конкретни мерки, които ще бъдат обсъждани от педагогическия съвет.
Как ще се оценява качеството?
- В детските градини акцентът ще е върху:
- индивидуалното развитие на всяко дете
- сигурна и приобщаваща среда
- играта като основен метод на учене
- висока квалификация на учителите
- В училищата оценяването ще обхваща три сфери:
- образователен процес
- училищно управление
- институционална среда
Критериите включват напредъка и резултатите на учениците, качеството на преподаването, индивидуалния подход, равнопоставения достъп до образование, както и прозрачност и ефективност в управлението.
Индикатори за качество
- резултати от външни оценявания и олимпиади
- мотивация и активност на учениците в училищния живот
- удовлетвореност на родители и педагози
- партньорства с местни общности и външни организации
Индивидуалното развитие на всяко дете, ефективността на преподаването, мотивацията и ангажираността на учители и ученици, сигурната и приобщаваща среда, както и равният достъп до образование са сред критериите за качество в детските градини и училищата, заложени в проект на Наредба за управление на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).
- Реклама -
Документът е публикуван за обществено обсъждане и се планира да влезе в сила от учебната 2026/2027 година. За първи път се регламентира подробно как училищата и детските градини ще изграждат свои вътрешни системи за управление на качеството – чрез анализ на потребностите и очакванията на деца, ученици, родители и учители; формулиране на цели; планиране и реализация на дейности; проследяване на постиженията и предприемане на мерки за подобрение.
Комисии за качество
Всеки директор ще назначава комисия за управление на качеството, съставена от педагогически специалисти. Тя ще организира процеса на самооценяване, ще събира и обработва данни и ще предлага конкретни мерки, които ще бъдат обсъждани от педагогическия съвет.
Как ще се оценява качеството?
- В детските градини акцентът ще е върху:
- индивидуалното развитие на всяко дете
- сигурна и приобщаваща среда
- играта като основен метод на учене
- висока квалификация на учителите
- В училищата оценяването ще обхваща три сфери:
- образователен процес
- училищно управление
- институционална среда
Критериите включват напредъка и резултатите на учениците, качеството на преподаването, индивидуалния подход, равнопоставения достъп до образование, както и прозрачност и ефективност в управлението.
Индикатори за качество
- резултати от външни оценявания и олимпиади
- мотивация и активност на учениците в училищния живот
- удовлетвореност на родители и педагози
- партньорства с местни общности и външни организации