Телефонните измамници прилагат все по-изобретателни схеми, с които успяват да заблудят жертвите си и да ги убедят да теглят кредити или да превеждат спестяванията си по т.нар. „защитени сметки“ – представяни уж като създадени от полицията или БНБ. На практика такива сметки не съществуват, а хората губят хиляди левове.
- Реклама -
Как действа схемата
Главен инспектор Златка Падинкова, началник на сектор „Измами“ към ГДНП, обяснява механизма на измамата:
- Обаждане от „полицай“ – жертвата получава телефонно обаждане от мним служител на МВР, който твърди, че някой с фалшиво пълномощно се опитва да изтегли кредит от нейно име. Искат се лични и банкови данни под предлог, че се попълва „протокол“.
- Обаждане от „банков служител“ – следва второ обаждане, този път от човек, представящ се за представител на Централната банка. Той убеждава жертвата, че трябва да съдейства при „спешни действия“, като изрично настоява всичко да се пази в тайна.
- Теглене или превод на средства – жертвата е подтиквана да изтегли наличните пари или да изтегли кредит. Сумите впоследствие се предават физически на „служител на полицията“ с приемо-предавателен протокол или се превеждат по банкова сметка, представена като „сейфова/защитена“. Измамниците дори изпращат фалшиви документи по имейл или приложение, за да изглеждат убедителни.
- Фалшива гаранция – на жертвата се казва, че парите ще бъдат върнати след 48 часа, което никога не се случва.
Характеристики на измамите
- Извършителите действат отвън страната и често са граждани на бивши съветски републики.
- Няма специфична възрастова група – засегнати са хора на различна възраст.
- Сумите варират от 4000 до 100 000 лв.
- Само от началото на годината до края на юли има ръст от около 9% на телефонните измами.
Как да се предпазим
- Ако получите обаждане, при което се искат пари или лични данни – прекъснете разговора.
- Не предоставяйте информация за банкови сметки и наличности.
- При съмнения:
- Обадете се на тел. 112 или посетете най-близкото полицейско управление.
- Свържете се с банката си на телефон от официалния сайт или на гише в клон.
👉 Важно: Никоя институция не иска пари по телефона. Ако попаднете в подобен разговор – бъдете нащрек.
Телефонните измамници прилагат все по-изобретателни схеми, с които успяват да заблудят жертвите си и да ги убедят да теглят кредити или да превеждат спестяванията си по т.нар. „защитени сметки“ – представяни уж като създадени от полицията или БНБ. На практика такива сметки не съществуват, а хората губят хиляди левове.
- Реклама -
Как действа схемата
Главен инспектор Златка Падинкова, началник на сектор „Измами“ към ГДНП, обяснява механизма на измамата:
- Обаждане от „полицай“ – жертвата получава телефонно обаждане от мним служител на МВР, който твърди, че някой с фалшиво пълномощно се опитва да изтегли кредит от нейно име. Искат се лични и банкови данни под предлог, че се попълва „протокол“.
- Обаждане от „банков служител“ – следва второ обаждане, този път от човек, представящ се за представител на Централната банка. Той убеждава жертвата, че трябва да съдейства при „спешни действия“, като изрично настоява всичко да се пази в тайна.
- Теглене или превод на средства – жертвата е подтиквана да изтегли наличните пари или да изтегли кредит. Сумите впоследствие се предават физически на „служител на полицията“ с приемо-предавателен протокол или се превеждат по банкова сметка, представена като „сейфова/защитена“. Измамниците дори изпращат фалшиви документи по имейл или приложение, за да изглеждат убедителни.
- Фалшива гаранция – на жертвата се казва, че парите ще бъдат върнати след 48 часа, което никога не се случва.
Характеристики на измамите
- Извършителите действат отвън страната и често са граждани на бивши съветски републики.
- Няма специфична възрастова група – засегнати са хора на различна възраст.
- Сумите варират от 4000 до 100 000 лв.
- Само от началото на годината до края на юли има ръст от около 9% на телефонните измами.
Как да се предпазим
- Ако получите обаждане, при което се искат пари или лични данни – прекъснете разговора.
- Не предоставяйте информация за банкови сметки и наличности.
- При съмнения:
- Обадете се на тел. 112 или посетете най-близкото полицейско управление.
- Свържете се с банката си на телефон от официалния сайт или на гише в клон.
👉 Важно: Никоя институция не иска пари по телефона. Ако попаднете в подобен разговор – бъдете нащрек.