София 3 °C София 3°C - ясно небе Велико Търново -2 °C Велико Търново -2°C - ясно небе Пловдив -1 °C Пловдив -1°C - мараня Варна 2 °C Варна 2°C - ясно небе Бургас 3 °C Бургас 3°C - предимно облачно

Никола Кицевски: Колкото по-нагоре върви образованието, толкова по-непрактично става

Според него образованието не се прима като ценност

2 годиниОбразование 25 Николай Трифонов

"Има неща, които са неизбежни за всяко едно образование, тоест изработването на умения. Умението да се чете и пише, фината моторика, развитието на ръката, тези неща ги имаме. До четвърти клас сме с едно добро образование, но колкото по-нагоре върви образованието, толкова по-непрактични стават определени предмети. Голяма част от нещата, които се учат в гимназията, трябва да отпаднат“, това заяви директорът на издателство "Просвета" Никола Кицевски пред БГНЕС.

Той коментира и застаряването на учителите, отбелязвайки, че е сериозен проблем, но последните години се наблюдава смяна на тенденцията и все повече млади учители навлизат в професията. 

„Застаряването на учителите е проблем, но след като те получиха увеличение на възнаграждението си, вървим към едно сериозно подмладяване на учителите. Тук идва въпросът, какви учители идват от висшите учебни заведения, колко от тези учители са подготвени да учат децата по нов начин с тези знания и умения, които са нужни за 21 век“, каза Кицевски.

Според него чалга културата и мутренските времена са оказали голямо влияние върху образованието и то не се приема като ценност.

"По-голям проблем са функционално неграмотните, тоест те не могат да разберат това, което четат. Този проблем произтича от занемаряването на българското образование. В началото на демократичните години учителят беше поставен в едно много неравностойно положение. Образованието беше натиснато надолу и не се смяташе за ценност. Други ценности заедно с чалга културата и мутренските времена изпълзяха нагоре. Друг проблем е, че у нас една голяма част от населението не възприема образованието, като ценност“, коментира директорът.

Той бе категоричен, че училището не пречи на развитието на учениците, но има неща, които не могат да бъдат научени от учебници. Като едно от тях е умението да се справяш с живота.