„Ваксините срещу COVID-19 се използват спрямо посочените в Кратката характеристика на всеки продукт срок на годност и условия на съхранение. След изтичане на срока на годност или при неправилно съхранение, ваксините подлежат на бракуване и унищожаване по реда на Наредба № 4 от 2018 г. за условията и реда за унищожаването, преработването или използването за други цели на лекарствените продукти.“ Това отговориха от Министерство на здравеопазването на въпрос на „Евроком“ – Какво ще бъде направено с неизползваните ваксини?
Припомняме, че преди дни „Евроком“ публикува, че България е дарила ваксини срещу COVID-19 на други страни на стойност 28 милиона лева.
До 4 април България е получила ваксини на стойност над 178 милиона лева и сме дарили повече от 3 милиона дози на стойност 28 милиона лева.
„Евроком“ се допита до здравното министертво, а оттам отговориха, че до края на годинита в страната трябва да пристигнат още милиони ваксини на стойност над 104 милиона лева, които има голяма вероятност отново да бъдат дарени. На ден в страната ни се поставят по едва няколко стотин дози, като всяка следваща седмица те намаляват.
На въпрос Защо се купуват ваксини, след като се ваксинират средно по 1000 души на ден – Министерство на здравеопазването отговориха така:
През 2020 г. във връзка с разрастващата се пандемия от COVID-19 държавите членки на Европейския съюз упълномощиха Европейската комисия да сключва от тяхно име споразумения за покупка на ваксини срещу COVID-19. Упълномощаването се извърши чрез Споразумението, с което Европейската комисия се упълномощава да предлага на участващите държави членки и да сключва от тяхно име предварителни споразумения за покупка на ваксини („Advance Purchase Agreement“) с техни производители с цел държавите членки да се снабдят с ваксини в борбата с пандемията от COVID-19. Споразумението е ратифицирано от Народното събрание със Закон за ратифициране на Споразумението, с което Европейската комисия се упълномощава да предлага на участващите държави членки и да сключва от тяхно име предварителни споразумения за покупка на ваксини („Advance Purchase Agreement“) с техни производители с цел държавите членки да се снабдят с ваксини в борбата с пандемията от COVID–19 (обн. ДВ, бр. 71 от 2020 г.).
Въз основа на това споразумение Европейската комисия, с цел да осигури достъп до широко портфолио от ваксини на държавите членки е сключила споразумения за покупка на ваксини с производителите на лекарствени продукти Biontech Manufacturing GmbH и Pfizer Manufacturing Belgium NV, Astra Zeneca, Sanofi Pasteur SA и Glaxosmithkline Biologicals SA, Janssen Pharmaceutica NV, Moderna Switzerland GmbH, CureVac, Valneva Austria GmbH и Novavax, Inc. Споразуменията съдържат ангажиментите на страните, сроковете и условията за изпълнение, цената на ваксината, както и условията за прекратяването им.
Всички споразумения за закупуване и доставка на ваксини срещу Covid-19, които Европейската комисия е сключила с производителите на лекарствени продукти съдържат клаузи за конфиденциалност и информация на трети лица може да се предостави само след изразено съгласие на страните по всяко споразумение (ЕК и съответната фармацевтична компания).
С цел осигуряване на публичност и след изразено съгласие от производители Европейска комисия е публикувала споразуменията с тях с определени ограничения на информацията, които са достъпни на интернет страницата на Европейската комисия:
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/public-health/eu-vaccines-strategy_en
От „Евроком“ изпратихме въпрос до Министрество на здравеопазването и относно ваксинационната кампания у нас. По данни на Единния информационен портал за последните 14 дни в страната са поставени едва 9 386. А отговорът на здравното министерство:
Кампанията „+ мен“ стартира преди по-малко от два месеца. В този смисъл е твърде рано за отчитане на резултати. Настоящият екип на Министерството на здравеопазването защитава позицията, че макар такава мащабна информационна кампания да беше необходима преди година и половина, за да бъде ефектът от нея осезаем (т.е. повече хора да бъдат защитени от тежко боледуване и последващи усложнения за здравето, което индиректно означава по-ниски нива на смъртност по причина COVID-19), е наложително такава да бъде реализирана заради ниския ваксинационен обхват в страната и потенциалната опасност от нова епидемична вълна. Разхлабването на мерките, отпадането на извънредната епидемична обстановка, идването на по-топлите месеци, смяната в дневния ред на обществото, както и натрупаната у хората умора от пандемията доведоха до резигнация спрямо ваксинацията като начин да предпазим себе си и своите близки от COVID-19. Това са и основните предизвикателства (което по-подробно е изложено и тук: https://plusmen.bg/about/campaign), които стоят пред екипа на МЗ по отношение комуникацията на темата.
Все пак отчитаме като положителен факта, че в министерството продължават да пристигат въпроси от граждани, свързани с ваксинацията, като често те реферират към текстове, публикувани на сайта на кампанията. Най-често се касае за ваксинация при конкретни здравословни състояния, след преболедуване, както и относно пост-COVID синдрома и други типове усложнения след прекарана инфекция. Успоредно с това дискусиите с медицинската гилдия и т. нар. social listening показват, че обществото има най-голямо доверие на институциите и лекарите по отношение на ваксинацията, поради което МЗ използва целия инструментариум, с който разполага:
– Ангажира експертните съвети по различните медицински специалности да изготвят тясно специализирани материали, базирани на резултатите от най-актуалните научни проучвания и метаанализи. В резултат са подготвени дигитални брошури, както и конкретни текстове, касаещи различни здравословни състояния и показаността на ваксинацията при тях.
– Материалите в сайта се предоставят на всички РЗИ в страната с указание за разпространението им до общопрактикуващите лекари и лечебните заведения на територията на съответната област (което досега не е правено). По този начин осигуряваме още една възможност до гражданите да достигне истината за ваксините.
– На сайта на кампанията също е достъпно всичко за ваксините и ваксинацията на едно място (видове ваксини, клинични изпитвания и проучвания, логистични въпроси, възможни ваксинационни схеми и т.н.), което значително улеснява достъпа до достоверна информация. Разчитаме, че населението в активна трудова възраст, което работи с интернет и със социалните мрежи, запознавайки се с наличната информация, може да бъде убедено в ползите от ваксинацията, в т.ч. и да ги ретранслира към по-възрастните. Единствено на този сайт са достъпни и динамични статистически данни за ваксинационния обхват в страната.
– За да достигнем до общопрактикуващите лекари, МЗ съвместно с Националната платформа за здравна комуникация CredoWeb организират поредица от тематични дискусии, например реализираните вече виртуални срещи на тема ваксините срещу COVID-19 при хронично болни и при деца, при хора със сърдечно-съдови, автоимунни заболявания, диабет и др.
– По отношение на работата в уязвимите групи съвместно с Националната мрежа на здравните медиатори също се организират дискусии. Последната такава имаше за цел да даде на медиаторите аргументите, с които да разсеят страховете и митовете спрямо ваксинацията в общността.
– Всяка седмица се провеждат дискусии за ползите от ваксините сред работещите в центровете за спешна медицинска помощ.
– На 27 април в Нов български университет се проведе дискусия със студенти на тема ваксинацията като превенция на пост-COVID състояния, с лектор д-р Рада Прокопова – началник отделение по кардиология към Клиника по вътрешни болести в УМБАЛ „Св. Анна“. Инициативата е част от усилията на МЗ за повишаване информираността на студентската общност у нас.
– В рамките на кампанията до момента са заснети над 30 видео материала, в които изтъкнати наши лекари разясняват ползите от ваксинацията за различните рискови групи; над 10 материала – лични истории, а отделно от това и интервюта с изтъкнати наши медици, достъпни на сайта https://plusmen.bg/.
– Видеоклипът – шапка на кампанията – е предоставен на столичния Метрополитен и на Националното сдружение на общините в Република България за разпространение, като идеята е вниманието на повече хора да бъде ангажирано с каузата. Предстои заснемането и на следващо видео.
– Продължават и усилията ни за популяризиране на кампанията в социалните мрежи, където ежедневно се публикуват специализирани материали, инфографики и други тематични текстове по подобие на кампаниите, реализирани от държавите в ЕС с високо ваксинационно покритие.
В допълнение, на 19 април стартира и програмата на Българския Червен кръст за разширяване на ваксинационния обхват в страната. В тази връзка МЗ разчита съвместните ни усилия да дадат резултат.
Обръщаме внимание, че кампанията „+ мен“ не е лимитирана със срокове