По данни на Националния статистически институт (НСИ) продажбите на дребно в Испания на годишна база се повишиха с 1% през ноември, което е по-малко от ръста от 3,4% през октомври, както и под очакванията на анализаторите за 2,8%, съобщи „Евронюз“.
Това беше най-бавният ръст на търговията на дребно от юни тази година насам, потиснат главно от намаляването на разходите за храна до 1,5% през ноември от 2,2% през октомври. Разходите за нехранителни стоки също спаднаха до 1,2% през миналия месец от 5,9% през октомври.
На месечна база продажбите на дребно се понижиха с 0,6% през ноември спрямо 0% през октомври.
За първите 11 месеца на годината търговията на дребно в Испания се е увеличила с 1,5% в сравнение със същия период на миналата година.
Според тримесечния Барометър на разходите за търговия на дребно на NIQ (глобална фирма за маркетингови проучвания) през третото тримесечие на годината в Испания също е отбелязан ръст от 4,5% на разходите за потребителски стоки в сравнение с третото тримесечие на 2023 г. Разходите за дълготрайни и технологични стоки също са се увеличили с 4,2% през третото тримесечие на 2024 г. в сравнение със същото тримесечие на миналата година.
Антонио де Сантос, анализатор на търговията на дребно на NIQ в Испания, заяви на уебсайта на компанията:
„През третото тримесечие пазарът на бързооборотни стоки в Испания запази тенденцията на умерени цени, което значително допринесе за увеличаването на търсенето. Почти всички раздели на пакетирани и пресни продукти отбелязаха положителен ръст в обема досега през тази година“.
„Общият икономически напредък, нарастващите доходи на домакинствата, намалените разходи за ипотечни кредити и силният пазар на труда изиграха роля за възходящата траектория на потребителските покупки. Въпреки продължаващата несигурност в макросредата, ние запазваме предпазливо оптимистична перспектива за краткосрочното и средносрочното развитие на пазара“, добави Де Сантос.
Фернандо Гомес, ръководител на отдел „Търговия на дребно“ в GfK в Испания, също заяви на уебсайта на NIQ: „През третото тримесечие пазарът на технологии и стоки за дълготрайна употреба отбеляза ръст, противно на очакваното от анализаторите забавяне“.
„Испанските потребители проявяват траен интерес към харчене за оборудване, продукти за здравето, свободното време и културата, което показва обещаващи перспективи за стабилно четвърто тримесечие, ако не се стигне до непредвидени смущения като неотдавнашните наводнения в южната част на страната“.
Въпреки това, макар че намаляващите цени на продуктите са от полза за потребителите, те водят и до известно безпокойство сред търговците на дребно, особено в условията на засилена конкуренция от страна на азиатски марки, които искат да се наложат на испанския пазар и на пазара на ЕС като цяло.
Тези марки често предлагат по-широка гама продукти от утвърдените марки на по-ниски цени. Възходът на онлайн пазаруването също нанесе значителен удар върху физическите търговци на дребно, особено по време на празниците.