Когато всяка секунда е от значение, линейките в България се движат с включени светлини и сирени, нарушават ограничения, преминават на червено и отнемат предимство – всичко в името на спасяването на човешки живот. Но това не означава, че шофьорите им са автоматично защитени от глоби.
По закон линейките, както и останалите превозни средства със специален режим на движение, имат право да нарушават определени правила само при включени сигнални устройства и ако не застрашават останалите участници в движението. Това е записано в член 91 от Закона за движение по пътищата.
Въпреки това на практика шофьорите на линейки често получават фишове за различни нарушения – преминаване на червен светофар, паркиране в забранени зони или превишена скорост, дори когато са изпълнявали спешна медицинска задача. Ако не са били със сигнални устройства или не могат да докажат неотложността на случая, глобите остават в сила.
Камерите на КАТ регистрират всички нарушения автоматично, без да правят разлика дали става дума за линейка на спешен сигнал. След това болниците или самите шофьори трябва да обжалват наложените санкции, предоставяйки доказателства за извършеното повикване.
Шофьори на линейки от различни градове разказват, че неведнъж са получавали глоби дори когато са били на път към пациенти. Един от тях, от София, споделя:
„Получавал съм глоба за това, че съм минал на червено – въпреки че бях на път за инсулт и имах включени сигнали. След това се наложи да пишем обяснения и да обжалваме“.
Експерти отбелязват, че проблемът се корени в липсата на централен и автоматизиран механизъм, който да освобождава спешните екипи от глоби в реално време. Това води до излишна бюрокрация, стрес за водачите и случаи, в които те плащат санкциите от собствения си джоб, за да избегнат разправии.
В крайна сметка да бъдеш шофьор на линейка в България означава не само да се състезаваш с времето, но и със системата, която не винаги те подкрепя, дори когато спасяваш живот.