Конвенцията за Черноморските проливи, подписана в Монтрьо през 1936 г., по която Република България е страна и същата е в сила, е международен акт, регламентиращ режима на преминаване на военни и търговски кораби през Босфора и Дарданелите. По силата на Конвенцията Република Турция събира такси от преминаващите кораби, базирани на нуждата от покриване на разходите й за поддържане навигацията през корабоплавателните пътища.
В нарушение на Конвенцията и с едностранен акт на президента на Република Турция през миналата 2022 година бяха повишени таксите за преминаване на търговски кораби през Проливите. Става дума най-малко за петкратно увеличение. С повторен едностранен акт от тази година и без провеждане на обсъждане със страните на Черно море, на 1 юли Турция налага допълнителен ръст от близо 9%. Всяка промяна подлежи на съгласуване с останалите страни, подписали Конвенцията, сред които и България. Такова съгласуване не искано и не е давано.
Турция няма правно основание за този самостоятелен акт, тъй като Конвенцията не предвижда съседната страна да генерира печалби при управлението на Черноморските проливи.
Този процес идва и на фона на наложената от Европейския съюз забрана за влизане в българските пристанища на кораби, плаващи под флага на Руската федерация, както и кризата със зърното и допуснатия безконтролен износ през Черно море от Украйна.
От наложената отвън мярка за руските кораби, както и след ръста на таксите за Проливите, най-губещи са българските морска индустрия и икономика. Морският сектор у нас генерира огромни постъпления за БВП на България и е основополагащ за местните регионални икономики на Варна и Бургас. В пристанищата, кораборемонтните и корабостроителни заводи, както и съпътстващите ги други сектори на синята икономика, са пряко заети десетки хиляди българи, а непряко тази индустрия дава работа на стотици хиляди сънародници.
Ефектите от тези процеси, оставени без реакция от страна на българското правителство – с изпратени писма до Турция, на които няма отговори и още по-малко от институциите на Европейския съюз, които са напълно незаинтересовани, вече доведоха до преки негативни ефекти за цял индустриален сектор. От началото на годината е намалял общият брой кораби, посещаващи българските пристанища, като терминалите отчитат спад и при обработените товари. С 200 по-малко са корабите, посетили пристанищата във Варна и Бургас, спрямо периода преди наложените забрани за руски кораби и ръста на таксите за Проливите. Отворена е огромна икономическа пробойна у нас.