Search Suggestions
      понеделник, 18.08.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Коста Стоянов, „Възраждане“: Решението на Турция отваря икономическа пробойна в морския сектор

          Конвенцията за Черноморските проливи, подписана в Монтрьо през 1936 г., по която Република България е страна и същата е в сила, е международен акт, регламентиращ режима на преминаване на военни и търговски кораби през Босфора и Дарданелите. По силата на Конвенцията Република Турция събира такси от преминаващите кораби, базирани на нуждата от покриване на разходите й за поддържане навигацията през корабоплавателните пътища.  

          - Реклама -

          В нарушение на Конвенцията и с едностранен акт на президента на Република Турция през миналата 2022 година бяха повишени таксите за преминаване на търговски кораби през Проливите. Става дума най-малко за петкратно увеличение. С повторен едностранен акт от тази година и без провеждане на обсъждане със страните на Черно море, на 1 юли Турция налага допълнителен ръст от близо 9%. Всяка промяна подлежи на съгласуване с останалите страни, подписали Конвенцията, сред които и България. Такова съгласуване не искано и не е давано.

          Турция няма правно основание за този самостоятелен акт, тъй като Конвенцията не предвижда съседната страна да генерира печалби при управлението на Черноморските проливи.

          Този процес идва и на фона на наложената от Европейския съюз забрана за влизане в българските пристанища на кораби, плаващи под флага на Руската федерация, както и кризата със зърното и допуснатия безконтролен износ през Черно море от Украйна.

          От наложената отвън мярка за руските кораби, както и след ръста на таксите за Проливите, най-губещи са българските морска индустрия и икономика. Морският сектор у нас генерира огромни постъпления за БВП на България и е основополагащ за местните регионални икономики на Варна и Бургас. В пристанищата, кораборемонтните и корабостроителни заводи, както и съпътстващите ги други сектори на синята икономика, са пряко заети десетки хиляди българи, а непряко тази индустрия дава работа на стотици хиляди сънародници.

          Ефектите от тези процеси, оставени без реакция от страна на българското правителство – с изпратени писма до Турция, на които няма отговори и още по-малко от институциите на Европейския съюз, които са напълно незаинтересовани, вече доведоха до преки негативни ефекти за цял индустриален сектор. От началото на годината е намалял общият брой кораби, посещаващи българските пристанища, като терминалите отчитат спад и при обработените товари. С 200 по-малко са корабите, посетили пристанищата във Варна и Бургас, спрямо периода преди наложените забрани за руски кораби и ръста на таксите за Проливите. Отворена е огромна икономическа пробойна у нас.

          Конвенцията за Черноморските проливи, подписана в Монтрьо през 1936 г., по която Република България е страна и същата е в сила, е международен акт, регламентиращ режима на преминаване на военни и търговски кораби през Босфора и Дарданелите. По силата на Конвенцията Република Турция събира такси от преминаващите кораби, базирани на нуждата от покриване на разходите й за поддържане навигацията през корабоплавателните пътища.  

          - Реклама -

          В нарушение на Конвенцията и с едностранен акт на президента на Република Турция през миналата 2022 година бяха повишени таксите за преминаване на търговски кораби през Проливите. Става дума най-малко за петкратно увеличение. С повторен едностранен акт от тази година и без провеждане на обсъждане със страните на Черно море, на 1 юли Турция налага допълнителен ръст от близо 9%. Всяка промяна подлежи на съгласуване с останалите страни, подписали Конвенцията, сред които и България. Такова съгласуване не искано и не е давано.

          Турция няма правно основание за този самостоятелен акт, тъй като Конвенцията не предвижда съседната страна да генерира печалби при управлението на Черноморските проливи.

          Този процес идва и на фона на наложената от Европейския съюз забрана за влизане в българските пристанища на кораби, плаващи под флага на Руската федерация, както и кризата със зърното и допуснатия безконтролен износ през Черно море от Украйна.

          От наложената отвън мярка за руските кораби, както и след ръста на таксите за Проливите, най-губещи са българските морска индустрия и икономика. Морският сектор у нас генерира огромни постъпления за БВП на България и е основополагащ за местните регионални икономики на Варна и Бургас. В пристанищата, кораборемонтните и корабостроителни заводи, както и съпътстващите ги други сектори на синята икономика, са пряко заети десетки хиляди българи, а непряко тази индустрия дава работа на стотици хиляди сънародници.

          Ефектите от тези процеси, оставени без реакция от страна на българското правителство – с изпратени писма до Турция, на които няма отговори и още по-малко от институциите на Европейския съюз, които са напълно незаинтересовани, вече доведоха до преки негативни ефекти за цял индустриален сектор. От началото на годината е намалял общият брой кораби, посещаващи българските пристанища, като терминалите отчитат спад и при обработените товари. С 200 по-малко са корабите, посетили пристанищата във Варна и Бургас, спрямо периода преди наложените забрани за руски кораби и ръста на таксите за Проливите. Отворена е огромна икономическа пробойна у нас.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          ИЗНЕНАДА: Премиерът на Република Сръбска подаде оставка

          Премиерът на босненската Република Сръбска, Радован Вишкович, подаде оставка днес. Той е член на Съюза на независимите социалдемократи – управляващата партия на президента на...

          Първа гневна реакция от Русия: Това чудовище няма да се спре пред нищо

          През всичките тези години Русия предупреждаваше идеолозите на киевския режим, част от клуба на „Обамейдан“, че това чудовище – безнравствено и кръвожадно – никога...

          ИЗВЪНРЕДНО: Украйна спря петрола за Централна Европа, удари…

          Министърът на външните работи и външната търговия на Унгария Петер Сийярто съобщи, че Украйна отново е атакувала тръбопровода „Дружба“, което е довело до временно...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ
          Зареждане…
          Зареждане…
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions