Ключово проучване показва, че германците се готвят по-скоро да затегнат коланите, отколкото да стимулират частното потребление, съобщи „Евронюз“.
Икономическата несигурност в Германия, включително съкращаването на работни места в автомобилната индустрия, доведе до понижаване на потребителските очаквания до най-ниското им ниво от 7 месеца насам.
Индикаторът за потребителския климат на Gfk, ключово проучване сред 2000 души, спадна с 4,9% до -23,3%. Това показва влошаване на нагласите на потребителите за декември 2024 г. Очакваше се прогнозният показател да бъде около -18,6%.
„Очакванията за доходите рязко спадат, а желанието за покупка леко се понижава“, заявиха анкетьорите от GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения.
Същевременно те добавиха, че „желанието за спестяване, се повишава“, което води до значителен спад в общото желание за покупка за последния месец на годината.
Своята роля изиграха и опасенията за сигурността на работните места в контекста на съкращенията в промишлеността и свързаните с тях строги прогнози за растежа. За четвърти пореден месец германските потребители са по-песимистично настроени и по отношение на развитието на общата икономическа ситуация.
Очаква се частното потребление, осигуряващо приблизително половината от БВП на Германия, да намалее в момент, когато икономиката на страната вече се бори да избегне рецесията, а експортният ѝ сектор е изправен пред сериозни затруднения. Всичко това се случва на фона на нарастващите опасения, че новата администрация на Доналд Тръмп може да приложи търговски мита върху европейските стоки.