София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

ЕКЗИТ ПОЛ НА ТРЕНД: Жените са били по-активни на изборите, Трифонов е с най-младия електорат

По-възрастните граждани не са излезли да гласуват

3 годиниПолитика 1

На изборите жените са били малко по-активни от мъжете. От всички гласували 53% са жени, а 47% мъже. Това показват данните от проведения екзит пол на „Тренд“ на парламентарните избори от 4 април 2021 г. Изследването беше възложено и финансирано от „Nova Broadcasting Group“.

В сравнение с предишни избори, на парламентарния вот през април 2021 г. са гласували повече млади хора, а по-възрастните са останали по-пасивни.

37% от всички гласували на парламентарните избори са взели решението си за кого да гласуват по време на предизборната кампания, като повече от половината от тях са решили в последните няколко дни. Най-убедени в своя избори са били гласоподавателите на ГЕРБ и БСП, като над 70% от тях са взели решението за кого да гласуват още преди предизборната кампания.

ГЕРБ – От гласувалите за партия на последните парламентарни избори, 65% са подкрепили отново ГЕРБ, 14% са подали глас за Трифонов, а 5% за ДБ. Бастион на партията остава областният град, като в столицата продължава да има добро присъствие, но отстъпва на Демократична България с няколко процента. Ясно личи твърдият електорат на партията, като сред всички гласували за ГЕРБ, близо три четвърти са взели решение да гласуват за формацията още преди кампанията.

Има такъв народ – Повече от половината електорат на „Има такъв народ“ са между 18 и 39 г. Половината от всички гласоподаватели за партията живеят в областните градове. 30% от гласувалите за Трифонов на този вот, на предишните избори са гласували за ГЕРБ и само 9% за БСП, а 20% не са гласували през 2017 г. 60% от гласувалите за „Има такъв народ“ са решили преди кампанията, че ще гласуват за формацията около Трифонов, а 40% по време на кампанията, като от тези 40%, малко повече от половината – в последните няколко дни. За формацията са гласували повече жени (55% от всички подали глас).

БСП – 54% от електората на БСП са хора над 60 години. Сред най-младите (18-29 г.) социалистите са пета политическа сила. 8% от вота за тях подаден през 2017 г. е предпочел „Има такъв народ“, а 5% „Изправи се! Мутри вън!“.

Демократична България – Силна концентрация на електорат в столица, откъдето се формира близо 40% от всички подали гласа си за коалицията. 43% идват от областните градове. Висок образователен статус на гласоподавателите за коалицията – 70% с висше образование и сравнително млад електорат. 20% от гласувалите за ДБ на тези избори са подали глас за ГЕРБ през 2017 г., а една трета за „Да, България“. 43% от гласувалите за тях са решили по време на капанията, като половината в последните няколко дни, което е и причина за подценяването им в социологическите проучвания преди изборите.

Изправи се! Мутри вън! – Формацията около Манолова се оказва с най-ефективна предизборна кампания в сравнение с другите партии, като над половината (55%) са решили да гласуват за нея в рамките на последния месец. Една пета от електората им на предишните избори е гласувал за БСП, 16% не са гласували, а близо 18% са гласували за ГЕРБ. И тук се регистрира силно по-силни женски симпатии, като 56.5% от всички подали гласа си за „Изправи се! Мутри вън!“ са жени.

ВМРО – Близо половината от електората им през 2017 г. е гласувал за Обединени патриоти, а една четвърт за ГЕРБ. Половината от електората им е от областните градове. Над 40% са решили да гласуват за тях по време на кампанията, като близо половината – в последните няколко дни. Преобладаващо мъжки вот – 55/45 – мъже / жени.