София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Омбудсманът: Държавата подпомага мобилните оператори, те повишават цените за хората

Проф. Ковачева с аргументи срещу индексацията

1 годинаПолитика 5

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния премиер Гълъб Донев и служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов, в което, в резултат на множество жалби, настоява държавата да защити правата на потребителите на мобилни услуги.

Повод за поредното писмо на омбудсмана отново е предстоящата индексация на цените на мобилните оператори от м. февруари т.г. и приключилата на 23 януари обществена консултация на Проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения.

„Предлага се намаление на таксите по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са: насърчаване на инвестициите; стимулиране на иновациите; осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Поради същите причини мобилните оператори предстои да индексират цените на услугите си, например Йеттел с 15,3%“, пише проф. Ковачева.

Тя обръща внимание, че ако бъде прието решение на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата, мобилните оператори ще получат нова подкрепа от държавата чрез намаление на таксите. Омбудсманът обаче подчертава, че в същото време през цялата 2022 г. телекомите са получавали държавна помощ и под формата на компенсации за цените на тока, която ще продължат да получават и през тази година.

„На практика държавата оказва финансова подкрепа на тези мощни компании за изпълнение на задълженията им. За втора поредна година Йеттел и Виваком обявиха, че ще индексират цените си. На този етап, дори и на заседанието на Комисията по икономическа политика и иновации на 26.01.2023 г. в Народното събрание, не представиха конкретни икономически данни и обосновка за необходимостта от повишаване на цените на мобилните услуги“, акцентира националният обществен защитник.

Диана Ковачева подчертава, че клиентите на тези мобилни оператори ще бъдат принудени да плащат увеличените цени без право да предоговорят условията по договорите си в посока по-ниски тарифи, както и без възможност да прекратяват договорите си без неустойки.

„Това смятам категорично за несправедливо, правата на гражданите не са защитени в  достатъчна степен, няма равнопоставеност между договарящите се страни -  клиентите на мобилните оператори не могат да влияят на съдържанието на договорите. Съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 година относно неравноправните клаузи в потребителските договори: „Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия“, пише омбудсманът.