Search Suggestions
      събота, 10.05.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          За генезиса на фейка и опита на „Господари на ефира“

          На 21 април „Господари на ефира“ споделят интересен експеримент, с който според думите на репортера Виктория Симеонова целят да проверят „има ли критично мислене у потребителите на социалните мрежи у нас и работи ли то в критични ситуации“.

          - Реклама -

          Изфабрикуваният от „Господарите“ материал, „показващ“ как президентът на Украйна Володимир Зеленски „вечеря с нацистите от Азов“ придобива широка популярност, след като преди това е споделен във Фейсбук от фалшив профил, създаден за целта отново от „Господарите“.

          Елементарен и не особено иновативен пример за това, как една фалшива информация се „легализира“, споделена от потребители в социалната мрежа и се превръща впоследствие в „новина“.

          Въпросният фейк е споделен в сайта на „Евроком“ с изричната забележка, че това е видео, за което се твърди, че представя ситуация. Споделеното съдържание не претендира да докаже истинността на видеото, а да покаже каква информация се разпространява сред обществото.

          В случая обаче екипът на „Господари на ефира“ обвинява журналистите в телевизия „Евроком“, че разпространяват фалшива новина. Не само това. Споменават дадения дни преди това на управителя на телевизия „Евроком“ златен скункс отново с твърдението за разпространение на фалшива новина. ВНИМАНИЕ! Твърдение, което не е вярно. Използваният случай да бъде връчен златният скункс е участие на политическия анализатор Пламен Пасков в предаването „Делници“, което се излъчва НА ЖИВО и трудно може да бъде „контролирано“ – това са негативите, но и позитивите на предаването на живо. Видеото, което според Пасков е инсценировка от страна на украински войници, няма нищо общо с войната в Украйна, а е част от музикален клип, заснет много преди това. Информацията, предоставена от госта в студиото, е поставена под съмнение от страна на водещия на предаването Николай Колев, който дори пита: „Вие сериозно ли?“. Въпросното съдържание по никакъв начин не е „легализирано“ като истина нито в емисията „Новини“ на телевизия „Евроком“, нито в сайта на медията.

          За разлика от създадената с „добри“(?) намерения фалшива новина от страна на „Господари на ефира“, която все още се разпространява и „информира“ в социалните мрежи и Youtube и носи много по-голяма опасност заради самото ѝ съществуванe – сравнено с ефекта на учебния репортаж на Виктория Симеонова, който няма да има така дългосрочен медиен живот. Това – като професионални журналисти, уверени сме, знаете.

          В информационната лавина, която ни залива от началото на войната в Украйна, разпространението на фалшива, пропагандна информация, умишлена дезинформация и ограничаване на свободата на словото, телевизия „Евроком“ е една от малкото медии в България, която се стреми да остане обективна, като представя гледните точки на двете страни в конфликта. Тази задача се оказва особено голямо предизвикателство, когато невярното съдържание се разпространява от официалните източници на двете враждуващи страни, в съчетание със сериозното ограничение на медиите. Фалшиви новини бяха изречени и от страна на Русия, и от страна на Украйна, а тълкуването на целите за тези действия не може да бъде различно в зависимост от подкрепата към една от страните. Примери за това „Господари на ефира“ могат да открият сами. Призоваваме ги, обаче, да не ги разпространяват умишлено, каквато и да е целта им.

          Медиите в България, както цялото общество, намериха начин да се разделят и по отношение на войната в Украйна. Да градиш имидж, употребявайки същия фатален инструмент, срещу който твърдиш, че се бориш, е меко казано циничен и популистки опит за постигане на краткотраен интерес от страна на аудиторията. И със сигурност е всичко друго, но не и борба с фалшивите новини и дезинформацията, колеги.

          Всеки журналист, претендиращ за професионализъм, знае колко е трудно да достигнеш до истината в извънредна ситуация на криза. Истинска критика заслужава не допуснатата грешка, а липса на на опровержение на фалшивата информация.

          Господари на ефира“ имат добър опит с фабрикуването на фалшиви новини с определена цел. Такава беше „новината“, инсценирана от репортера Димитър Върбанов през 2018 година. Умишлена, редактирана и представена пред аудиторията за истина. Нека не бъдем с краткотрайна памет при представяне на информацията, колеги.

          Между другото, журналистическата етика и колегиалност бяха причината телевизия „Евроком“ да не „яхне“ вълната срещу Димитър Върбанов и „Господари на ефира“. Нещо, което в случая не наблюдаваме. Странни журналистически стандарти.

          И без излишно напрежение, колеги, нека опитаме заедно да се борим за истината и така трудно постиганата обективност в този момент, а не вместо това да трупаме дивиденти на чужд гръб, като се превръщаме в генезис на фейк.

          Редакцията „Новини“ на телевизия „Евроком“ е винаги насреща за обратна връзка и забележка в случай, че е допуснала да разпространи невярна, непълна, субективна или подвеждаща информация и не се притеснява да се извини на своята аудитория за допусната грешка. Само и единствено – в интерес на истината.

          С уважение,

          Боряна Райчева

          гл. редактор „Новини“

          Телевизия „Евроком“

          На 21 април „Господари на ефира“ споделят интересен експеримент, с който според думите на репортера Виктория Симеонова целят да проверят „има ли критично мислене у потребителите на социалните мрежи у нас и работи ли то в критични ситуации“.

          - Реклама -

          Изфабрикуваният от „Господарите“ материал, „показващ“ как президентът на Украйна Володимир Зеленски „вечеря с нацистите от Азов“ придобива широка популярност, след като преди това е споделен във Фейсбук от фалшив профил, създаден за целта отново от „Господарите“.

          Елементарен и не особено иновативен пример за това, как една фалшива информация се „легализира“, споделена от потребители в социалната мрежа и се превръща впоследствие в „новина“.

          Въпросният фейк е споделен в сайта на „Евроком“ с изричната забележка, че това е видео, за което се твърди, че представя ситуация. Споделеното съдържание не претендира да докаже истинността на видеото, а да покаже каква информация се разпространява сред обществото.

          В случая обаче екипът на „Господари на ефира“ обвинява журналистите в телевизия „Евроком“, че разпространяват фалшива новина. Не само това. Споменават дадения дни преди това на управителя на телевизия „Евроком“ златен скункс отново с твърдението за разпространение на фалшива новина. ВНИМАНИЕ! Твърдение, което не е вярно. Използваният случай да бъде връчен златният скункс е участие на политическия анализатор Пламен Пасков в предаването „Делници“, което се излъчва НА ЖИВО и трудно може да бъде „контролирано“ – това са негативите, но и позитивите на предаването на живо. Видеото, което според Пасков е инсценировка от страна на украински войници, няма нищо общо с войната в Украйна, а е част от музикален клип, заснет много преди това. Информацията, предоставена от госта в студиото, е поставена под съмнение от страна на водещия на предаването Николай Колев, който дори пита: „Вие сериозно ли?“. Въпросното съдържание по никакъв начин не е „легализирано“ като истина нито в емисията „Новини“ на телевизия „Евроком“, нито в сайта на медията.

          За разлика от създадената с „добри“(?) намерения фалшива новина от страна на „Господари на ефира“, която все още се разпространява и „информира“ в социалните мрежи и Youtube и носи много по-голяма опасност заради самото ѝ съществуванe – сравнено с ефекта на учебния репортаж на Виктория Симеонова, който няма да има така дългосрочен медиен живот. Това – като професионални журналисти, уверени сме, знаете.

          В информационната лавина, която ни залива от началото на войната в Украйна, разпространението на фалшива, пропагандна информация, умишлена дезинформация и ограничаване на свободата на словото, телевизия „Евроком“ е една от малкото медии в България, която се стреми да остане обективна, като представя гледните точки на двете страни в конфликта. Тази задача се оказва особено голямо предизвикателство, когато невярното съдържание се разпространява от официалните източници на двете враждуващи страни, в съчетание със сериозното ограничение на медиите. Фалшиви новини бяха изречени и от страна на Русия, и от страна на Украйна, а тълкуването на целите за тези действия не може да бъде различно в зависимост от подкрепата към една от страните. Примери за това „Господари на ефира“ могат да открият сами. Призоваваме ги, обаче, да не ги разпространяват умишлено, каквато и да е целта им.

          Медиите в България, както цялото общество, намериха начин да се разделят и по отношение на войната в Украйна. Да градиш имидж, употребявайки същия фатален инструмент, срещу който твърдиш, че се бориш, е меко казано циничен и популистки опит за постигане на краткотраен интерес от страна на аудиторията. И със сигурност е всичко друго, но не и борба с фалшивите новини и дезинформацията, колеги.

          Всеки журналист, претендиращ за професионализъм, знае колко е трудно да достигнеш до истината в извънредна ситуация на криза. Истинска критика заслужава не допуснатата грешка, а липса на на опровержение на фалшивата информация.

          Господари на ефира“ имат добър опит с фабрикуването на фалшиви новини с определена цел. Такава беше „новината“, инсценирана от репортера Димитър Върбанов през 2018 година. Умишлена, редактирана и представена пред аудиторията за истина. Нека не бъдем с краткотрайна памет при представяне на информацията, колеги.

          Между другото, журналистическата етика и колегиалност бяха причината телевизия „Евроком“ да не „яхне“ вълната срещу Димитър Върбанов и „Господари на ефира“. Нещо, което в случая не наблюдаваме. Странни журналистически стандарти.

          И без излишно напрежение, колеги, нека опитаме заедно да се борим за истината и така трудно постиганата обективност в този момент, а не вместо това да трупаме дивиденти на чужд гръб, като се превръщаме в генезис на фейк.

          Редакцията „Новини“ на телевизия „Евроком“ е винаги насреща за обратна връзка и забележка в случай, че е допуснала да разпространи невярна, непълна, субективна или подвеждаща информация и не се притеснява да се извини на своята аудитория за допусната грешка. Само и единствено – в интерес на истината.

          С уважение,

          Боряна Райчева

          гл. редактор „Новини“

          Телевизия „Евроком“

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          „Много ме боли“ – Николета Лозанова през сълзи за изгубеното дете

          „Като видях двете черти, не можех да повярвам… но изпитвах и страх – защото знам през какво сме минали“, споделя Николета през сълзи.

          Дневен хороскоп за 9 май: Какво вещаят звездите днес?

          Аспектите между планетите подкрепят нови начинания, важни разговори и решителни действия.

          Стана ясно кой ще получи наследството на Лиъм Пейн

          Съдбата на състоянието на Лиъм Пейн, възлизащо на 28 милиона паунда, беше разкрита, след като певецът от One Direction почина без завещание. 

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ
          Зареждане…
          Зареждане…
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions