вторник, 24.09.24
11.3 C
София
10 C
Пловдив
14.9 C
Варна
Search Suggestions

      За генезиса на фейка и опита на „Господари на ефира“

      На 21 април „Господари на ефира“ споделят интересен експеримент, с който според думите на репортера Виктория Симеонова целят да проверят „има ли критично мислене у потребителите на социалните мрежи у нас и работи ли то в критични ситуации“.

      Изфабрикуваният от „Господарите“ материал, „показващ“ как президентът на Украйна Володимир Зеленски „вечеря с нацистите от Азов“ придобива широка популярност, след като преди това е споделен във Фейсбук от фалшив профил, създаден за целта отново от „Господарите“.

      Елементарен и не особено иновативен пример за това, как една фалшива информация се „легализира“, споделена от потребители в социалната мрежа и се превръща впоследствие в „новина“.

      Въпросният фейк е споделен в сайта на „Евроком“ с изричната забележка, че това е видео, за което се твърди, че представя ситуация. Споделеното съдържание не претендира да докаже истинността на видеото, а да покаже каква информация се разпространява сред обществото.

      В случая обаче екипът на „Господари на ефира“ обвинява журналистите в телевизия „Евроком“, че разпространяват фалшива новина. Не само това. Споменават дадения дни преди това на управителя на телевизия „Евроком“ златен скункс отново с твърдението за разпространение на фалшива новина. ВНИМАНИЕ! Твърдение, което не е вярно. Използваният случай да бъде връчен златният скункс е участие на политическия анализатор Пламен Пасков в предаването „Делници“, което се излъчва НА ЖИВО и трудно може да бъде „контролирано“ – това са негативите, но и позитивите на предаването на живо. Видеото, което според Пасков е инсценировка от страна на украински войници, няма нищо общо с войната в Украйна, а е част от музикален клип, заснет много преди това. Информацията, предоставена от госта в студиото, е поставена под съмнение от страна на водещия на предаването Николай Колев, който дори пита: „Вие сериозно ли?“. Въпросното съдържание по никакъв начин не е „легализирано“ като истина нито в емисията „Новини“ на телевизия „Евроком“, нито в сайта на медията.

      За разлика от създадената с „добри“(?) намерения фалшива новина от страна на „Господари на ефира“, която все още се разпространява и „информира“ в социалните мрежи и Youtube и носи много по-голяма опасност заради самото ѝ съществуванe – сравнено с ефекта на учебния репортаж на Виктория Симеонова, който няма да има така дългосрочен медиен живот. Това – като професионални журналисти, уверени сме, знаете.

      В информационната лавина, която ни залива от началото на войната в Украйна, разпространението на фалшива, пропагандна информация, умишлена дезинформация и ограничаване на свободата на словото, телевизия „Евроком“ е една от малкото медии в България, която се стреми да остане обективна, като представя гледните точки на двете страни в конфликта. Тази задача се оказва особено голямо предизвикателство, когато невярното съдържание се разпространява от официалните източници на двете враждуващи страни, в съчетание със сериозното ограничение на медиите. Фалшиви новини бяха изречени и от страна на Русия, и от страна на Украйна, а тълкуването на целите за тези действия не може да бъде различно в зависимост от подкрепата към една от страните. Примери за това „Господари на ефира“ могат да открият сами. Призоваваме ги, обаче, да не ги разпространяват умишлено, каквато и да е целта им.

      Медиите в България, както цялото общество, намериха начин да се разделят и по отношение на войната в Украйна. Да градиш имидж, употребявайки същия фатален инструмент, срещу който твърдиш, че се бориш, е меко казано циничен и популистки опит за постигане на краткотраен интерес от страна на аудиторията. И със сигурност е всичко друго, но не и борба с фалшивите новини и дезинформацията, колеги.

      Всеки журналист, претендиращ за професионализъм, знае колко е трудно да достигнеш до истината в извънредна ситуация на криза. Истинска критика заслужава не допуснатата грешка, а липса на на опровержение на фалшивата информация.

      Господари на ефира“ имат добър опит с фабрикуването на фалшиви новини с определена цел. Такава беше „новината“, инсценирана от репортера Димитър Върбанов през 2018 година. Умишлена, редактирана и представена пред аудиторията за истина. Нека не бъдем с краткотрайна памет при представяне на информацията, колеги.

      Между другото, журналистическата етика и колегиалност бяха причината телевизия „Евроком“ да не „яхне“ вълната срещу Димитър Върбанов и „Господари на ефира“. Нещо, което в случая не наблюдаваме. Странни журналистически стандарти.

      И без излишно напрежение, колеги, нека опитаме заедно да се борим за истината и така трудно постиганата обективност в този момент, а не вместо това да трупаме дивиденти на чужд гръб, като се превръщаме в генезис на фейк.

      Редакцията „Новини“ на телевизия „Евроком“ е винаги насреща за обратна връзка и забележка в случай, че е допуснала да разпространи невярна, непълна, субективна или подвеждаща информация и не се притеснява да се извини на своята аудитория за допусната грешка. Само и единствено – в интерес на истината.

      С уважение,

      Боряна Райчева

      гл. редактор „Новини“

      Телевизия „Евроком“

      - Реклама -
      СВЪРЗАНИ НОВИНИ

      ОСТАВИ КОМЕНТАР

      Моля, въведете коментар!
      Моля, въведете името си тук

      - Реклама -

      НАЙ-ЧЕТЕНИ СТАТИИ

      Зареждане...
      - Реклама -

      ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ