Липсвала е комуникация между кулата и самолета в критичните секунди на фаталния полет, при който загинаха двама от най-добрите ни военни пилоти през септември. Това са показали записите на разговорите между наземното ръководство на полета и загиналите летци. Критичната част от полета е продължила седем секунди, съобщава БНТ.
За това време Петко Димитров и Венцислав Дункин е трябвало да вземат решение и да предприемат действия за излизане от опасната маневра, за да спасят живота си. Това става ясно от данните, които са разчетени от черната кутия и доказателствата, които разследващите са събрали до момента. Докладът изготвен от „Военна полиция“ и военното министерство тази сутрин е предаден във военно-окръжната прокуратура в Пловдив, съобщи специално за „По света и у нас“ военно-окръжния прокурор майор Христо Анчев. Така вече ще може да се назначи и ключовата авио-техническа съдебна експертиза, която да отговори на най-важните въпроси на разследването.
В доклада на „Военна полиция“ и министерство на отбраната е разчетена цялата информация за фаталния полет от т.н. „черна кутия“.
Тази „черна кутия“ съдържа най-общо казано данни за различните параметри на различните агрегати на самолета, данни за скоростта, за височината, тя съдържа доста данни. Но, това което може би е интересно за публиката, конкретно тази черна кутия не записва разговорите между пилотите, ако имало такива“, обясни военно-окръжният прокурор на Пловдив майор Христо Анчев.
За разследващите, обаче от ключова важност са разговорите по време на самия полет.
„Между ръководителя на полета или т.н. „кула“ и пилотите разговорите ги има, тъй като те се записват отделно от „черната кутия“. Предполагам, това ще е интересно, там вече в „сюблимният момент“, така да го кажа, разговори няма. Секундите, решаващи са 7. Това е моментът, в който може би нещата вече стават необратими, но кой е виновен за това, тепърва ще се установява“, каза майор Христо Анчев.
Целта на разследващите е да установят правилността на действията на всички участници в полета, както в самолета, така и на земята. Внимателно се анализира влизането в опасната маневра и действията след това.
БНТ: Кой е трябвало да вземе решение да прекрати тази маневра?
Ръководителят на полета разполага с възможност да го спре. Но ако прецени, че не трябва да продължи, че е изключително опасно. А неговата главна задача не е това.
БНТ:Важно ли е за Вас за изследвате от тези записи и страничните шумове, дали някой не е оказал влияние, натиск за приемане на прекомерен риск?
Да, и това ще се изследва, но за да е ясно всичко това, за което питате, трябва да се изготви експертизата, за която ви казвам“, добави военно-окръжният прокурор.
Работата по експертизата ще започне още през следващата седмица. Като в нея ще бъдат подробно изследвани и останките на катастрофиралия самолет и показанията на вече разпитаните над 30 свидетели.
Част от военно-служещите, свидетели на катастрофата, ще бъдат разпитани и пред съдия. Катастрофиралият Ел-39 „Албатрос“ се съхранява в специален хангар, тук в Авиобаза „Граф Игнатиево“, но под постоянна охрана. А черната кутия, намерена край останките на самолета се съхранява на друго място.
За разследващите е важно заключенията за техническото състояние на самолета да се потвърждават от данните в „черната кутия“. Това е наложило транспортирането й до Чехия да бъде строго охранявано.
„И затова в мое присъствие и на двама експерти от Министерство на отбраната, с военен самолет беше превозена до фирмата-производител в Чехия, Прага.- Там беше свалена информация, успешно“, обясни военно-окръжният прокурор.
По същият начин е върната в България и е приложена като веществено доказателство, за да може във всеки момент обективността на данните да бъде проверена.