Search Suggestions
      сряда, 29.10.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Разследването на фаталния полет: 7 секунди от комуникацията е липсвала

          Липсвала е комуникация между кулата и самолета в критичните секунди на фаталния полет, при който загинаха двама от най-добрите ни военни пилоти през септември. Това са показали записите на разговорите между наземното ръководство на полета и загиналите летци. Критичната част от полета е продължила седем секунди, съобщава БНТ.

          - Реклама -

          За това време Петко Димитров и Венцислав Дункин е трябвало да вземат решение и да предприемат действия за излизане от опасната маневра, за да спасят живота си. Това става ясно от данните, които са разчетени от черната кутия и доказателствата, които разследващите са събрали до момента. Докладът изготвен от „Военна полиция“ и военното министерство тази сутрин е предаден във военно-окръжната прокуратура в Пловдив, съобщи специално за „По света и у нас“ военно-окръжния прокурор майор Христо Анчев. Така вече ще може да се назначи и ключовата авио-техническа съдебна експертиза, която да отговори на най-важните въпроси на разследването.

          В доклада на „Военна полиция“ и министерство на отбраната е разчетена цялата информация за фаталния полет от т.н. „черна кутия“.

          Тази „черна кутия“ съдържа най-общо казано данни за различните параметри на различните агрегати на самолета, данни за скоростта, за височината, тя съдържа доста данни. Но, това което може би е интересно за публиката, конкретно тази черна кутия не записва разговорите между пилотите, ако имало такива“, обясни военно-окръжният прокурор на Пловдив майор Христо Анчев.

          За разследващите, обаче от ключова важност са разговорите по време на самия полет.

          „Между ръководителя на полета или т.н. „кула“ и пилотите разговорите ги има, тъй като те се записват отделно от „черната кутия“. Предполагам, това ще е интересно, там вече в „сюблимният момент“, така да го кажа, разговори няма. Секундите, решаващи са 7. Това е моментът, в който може би нещата вече стават необратими, но кой е виновен за това, тепърва ще се установява“, каза майор Христо Анчев.

          Целта на разследващите е да установят правилността на действията на всички участници в полета, както в самолета, така и на земята. Внимателно се анализира влизането в опасната маневра и действията след това.

          БНТ: Кой е трябвало да вземе решение да прекрати тази маневра?

          Ръководителят на полета разполага с възможност да го спре. Но ако прецени, че не трябва да продължи, че е изключително опасно. А неговата главна задача не е това.

          БНТ:Важно ли е за Вас за изследвате от тези записи и страничните шумове, дали някой не е оказал влияние, натиск за приемане на прекомерен риск?

          Да, и това ще се изследва, но за да е ясно всичко това, за което питате, трябва да се изготви експертизата, за която ви казвам“, добави военно-окръжният прокурор.

          Работата по експертизата ще започне още през следващата седмица. Като в нея ще бъдат подробно изследвани и останките на катастрофиралия самолет и показанията на вече разпитаните над 30 свидетели.

          Част от военно-служещите, свидетели на катастрофата, ще бъдат разпитани и пред съдия. Катастрофиралият Ел-39 „Албатрос“ се съхранява в специален хангар, тук в Авиобаза „Граф Игнатиево“, но под постоянна охрана. А черната кутия, намерена край останките на самолета се съхранява на друго място.

          За разследващите е важно заключенията за техническото състояние на самолета да се потвърждават от данните в „черната кутия“. Това е наложило транспортирането й до Чехия да бъде строго охранявано.

          „И затова в мое присъствие и на двама експерти от Министерство на отбраната, с военен самолет беше превозена до фирмата-производител в Чехия, Прага.- Там беше свалена информация, успешно“, обясни военно-окръжният прокурор.

          По същият начин е върната в България и е приложена като веществено доказателство, за да може във всеки момент обективността на данните да бъде проверена.

          Липсвала е комуникация между кулата и самолета в критичните секунди на фаталния полет, при който загинаха двама от най-добрите ни военни пилоти през септември. Това са показали записите на разговорите между наземното ръководство на полета и загиналите летци. Критичната част от полета е продължила седем секунди, съобщава БНТ.

          - Реклама -

          За това време Петко Димитров и Венцислав Дункин е трябвало да вземат решение и да предприемат действия за излизане от опасната маневра, за да спасят живота си. Това става ясно от данните, които са разчетени от черната кутия и доказателствата, които разследващите са събрали до момента. Докладът изготвен от „Военна полиция“ и военното министерство тази сутрин е предаден във военно-окръжната прокуратура в Пловдив, съобщи специално за „По света и у нас“ военно-окръжния прокурор майор Христо Анчев. Така вече ще може да се назначи и ключовата авио-техническа съдебна експертиза, която да отговори на най-важните въпроси на разследването.

          В доклада на „Военна полиция“ и министерство на отбраната е разчетена цялата информация за фаталния полет от т.н. „черна кутия“.

          Тази „черна кутия“ съдържа най-общо казано данни за различните параметри на различните агрегати на самолета, данни за скоростта, за височината, тя съдържа доста данни. Но, това което може би е интересно за публиката, конкретно тази черна кутия не записва разговорите между пилотите, ако имало такива“, обясни военно-окръжният прокурор на Пловдив майор Христо Анчев.

          За разследващите, обаче от ключова важност са разговорите по време на самия полет.

          „Между ръководителя на полета или т.н. „кула“ и пилотите разговорите ги има, тъй като те се записват отделно от „черната кутия“. Предполагам, това ще е интересно, там вече в „сюблимният момент“, така да го кажа, разговори няма. Секундите, решаващи са 7. Това е моментът, в който може би нещата вече стават необратими, но кой е виновен за това, тепърва ще се установява“, каза майор Христо Анчев.

          Целта на разследващите е да установят правилността на действията на всички участници в полета, както в самолета, така и на земята. Внимателно се анализира влизането в опасната маневра и действията след това.

          БНТ: Кой е трябвало да вземе решение да прекрати тази маневра?

          Ръководителят на полета разполага с възможност да го спре. Но ако прецени, че не трябва да продължи, че е изключително опасно. А неговата главна задача не е това.

          БНТ:Важно ли е за Вас за изследвате от тези записи и страничните шумове, дали някой не е оказал влияние, натиск за приемане на прекомерен риск?

          Да, и това ще се изследва, но за да е ясно всичко това, за което питате, трябва да се изготви експертизата, за която ви казвам“, добави военно-окръжният прокурор.

          Работата по експертизата ще започне още през следващата седмица. Като в нея ще бъдат подробно изследвани и останките на катастрофиралия самолет и показанията на вече разпитаните над 30 свидетели.

          Част от военно-служещите, свидетели на катастрофата, ще бъдат разпитани и пред съдия. Катастрофиралият Ел-39 „Албатрос“ се съхранява в специален хангар, тук в Авиобаза „Граф Игнатиево“, но под постоянна охрана. А черната кутия, намерена край останките на самолета се съхранява на друго място.

          За разследващите е важно заключенията за техническото състояние на самолета да се потвърждават от данните в „черната кутия“. Това е наложило транспортирането й до Чехия да бъде строго охранявано.

          „И затова в мое присъствие и на двама експерти от Министерство на отбраната, с военен самолет беше превозена до фирмата-производител в Чехия, Прага.- Там беше свалена информация, успешно“, обясни военно-окръжният прокурор.

          По същият начин е върната в България и е приложена като веществено доказателство, за да може във всеки момент обективността на данните да бъде проверена.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Радостин Василев: Няма да се построи завод на „Райнметал“ у нас

          "БСП се изгавриха с Киселова, тя стана жертва на договорка с Пеевски." Това каза председателят на ПП МЕЧ Радостин Василев, който беше гост в предаването...

          Криза с боклука заплашва още три столични района от 1 декември

          От „Московска 33“ предупредиха за нова криза със сметосъбирането, която този път може да засегне районите „Изгрев“, „Слатина“ и „Подуяне“. Причината – прекратена обществена...

          НОИ одобри бюджета на държавното обществено осигуряване

          На заседание, проведено днес, Надзорният съвет на Националния осигурителен институт (НОИ) утвърди проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2026...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions