Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев заяви в Луковит, че от днешна гледна точка завършването на основно образование в 7. клас не носи положителни резултати:
„Не мога да изтъкна нито един положителен ефект от настоящия модел“, каза той пред журналисти.
Предложение за промяна в образователната структура
Вълчев посочи, че със Закона за предучилищното и училищното образование ще се предложи за обсъждане промяна в структурата на образованието — конкретно дали основното образование да приключва в 7. клас, или както в миналото — в 8. клас.
„Препуска се през учебното съдържание, а в същото време виждаме повишен стрес сред децата“, отбеляза той.
Промяна в учебните програми: повече време, по-малко претоварване
Министърът обяви и две реформи в учебните програми:
- Дългосрочна промяна – вече е публикувана концепция, но реализацията ѝ ще отнеме 4–5 години, при условие на политическа стабилност и последователност.
- Краткосрочна мярка – ще се работи за намаляване на прекомерната фактология и дълбочина на учебното съдържание, за да се облекчи натоварването на учениците и учителите.
„Направихме прекалено амбициозни профили за сметка на общообразователната основа. Сега вярваме, че трябва да се увеличат общообразователните часове“, коментира Вълчев.
Възпитателната роля на училището
Вълчев подчерта необходимостта от засилване на възпитателната функция на българското училище:
„Учебните програми са срамежливи във възпитателната си роля. Българското образование като цяло е срамежливо да говори за ценности — това се наблюдава още от 90-те години“, каза той.
„Българските учители възпитават в национално самосъзнание и вярвам, че го правят добре.“
По повод протестите и исканията за оставка
Относно исканията за оставката му по време на протеста „Училището не е църква“, Вълчев коментира:
„Оставки се искат всеки ден. Ние сме длъжни да следваме своите виждания и политически приоритети. Вярваме, че ще получим подкрепа от голяма част от обществото.“
Той подчерта правото на протест и мнение, но добави:
„Имаме право и задължение да предлагаме решения. Убеден съм, че засилването на възпитателната роля на училището е една от най-важните стъпки, които трябва да предприемем.“
Отговор по темата за нападения от младежки групи („локали“)
В отговор на въпрос какво прави МОН по повод зачестилите нападения от групи младежи, министърът посочи:
„Министерството не е правоохранителен орган. Единственият механизъм е незабавното подаване на сигнал до МВР.“
Вълчев призна, че възпитателната функция на училището е отслабнала през последните десетилетия и изрази надежда с новия бюджет да бъдат осигурени повече средства за назначаване на педагогически съветници и психолози в училищата.
Може ли по точно и ясно! Нужна е яснота.