Децата трябва да се чувстват реализирани и удовлетворени, за да не чувстват нужда да посягат към психоактивни вещества. Когато това се случва, причините са различни. При по-малките водещо е любопитството, но и за справяне с проблемите. При по-големите причина за употреба на такива вещества е принадлежността към групата.
Това обясни, пред БНР-Радио София, Велислава Цанкова, психолог в Столичния превантивно-информационен център по проблемите на наркоманиите. При всеки човек, особено при младите, е важно да се уважават емоциите на другите, да се оказва подкрепа, да се споделя.
Центърът работи по две национални програми, за превенция употребата на психоактивни вещества – сред ученици от 5. до 7. клас и за по-големите – от 8. до 11-и.
„Най-новите психоактивни вещества не се контролират. Те са синтетични, по-евтини, но предизвикват същия ефект. Непрекъснато се появяват нови и законодателството не смогва да ги добави в забранителния списък. Контролът винаги е крачка назад, затова наблягаме на превенцията. И двете програми работят както с учениците, така и с родителите“, допълни Цанкова.
По думите ѝ психоактивните вещества също водят до зависимости, както и употребата на електронни устройства. Децата разчитат на интернет, за да научат повече по темата, но в мрежата не всичко е достоверно – те трябва да се научат да проверяват и да различават истинската информация.