ПП „Републиканци за България“ стартира серия от уебинари, на които ще представи различните секторни политики, които ще залегнат в предизборната програма на партията.
Експерти от сектор „Правoсъдие“ от цялата страна изготвиха предложенията, които са сведени до девет.
Представянето им бе направено от координаторите на сектора адв. Диан Иванов – юрист и председател на Контролния съвет, д-р Борис Велев – юрист завършил и специализирал в Германия, говорителя и административен секретар на партията – доктор по международно право Виктор Серафимов, както и Теодора Димова – юрист завършил и специализирал във Франция и член на Изпълнителния съвет на Републиканци за България.
Предложенията, с които ПП „Републиканци за България“ излиза и ще работи са:
- Намаляване на мандата на главния прокурор
Необходимо е ролята на главния прокурор да бъде преосмислена в унисон с препоръките на Венецианската комисия и най-добрите европейски практики. Предлагаме намаляване на мандата на главния прокурор на до 5години, без право на повторно избиране. Фигурата на главния прокурор не носи със себе си упражняването на дадена политика или въвеждането на управленска програма, за която реализация е необходим дълъг период от време.
- Възможност за президентско вето върху назначаването на главния прокурор
Предвиждаме въвеждането на ефективно вето на президента при назначаване на главния прокурор, председателите на ВАС и ВКС. В случай, че такова бъде упражнено, Висшият съдебен съвет трябва да излъчи друг кандидат, а отхвърленият не може да участва в новата процедура.
- Намаляване на политическата квота във Висшия съдебен съвет и ефективното му разделяне на колегии
Намаляването на политическата квота във Висшия съдебен съвет ще гарантира спазването на принципа за съдийско самоуправление и ще ограничи възможността на изпълнителната власт да диктува обвинението. Необходимо е и ефективно разделяне на ВСС на колегии – една на съдии и друга на прокурори и следователи. Така по повечето въпроси, вкл. и по кадровата политика и дисциплинарната отговорност на магистратите ще се произнася съответната колегия.
- Въвеждане на индивидуална конституционна жалба
Индивидуалната конституционна жалба предоставя възможност за пряко и лично искане на защита в случаите на нарушаване на конституционно уредените основни права и свободи. Тя е средство за повишаване на гаранциите за защита правата на човека и за създаване на генерално ефективно вътрешно правно средство за защита.
- Закриване на специализираното наказателно правосъдие
Към днешна дата специализираното наказателно правосъдие е политически зависимо и неефективно. То шиканира справедливия съдебен процес и се използва от управляващата върхушка за решаване на важните за нея дела в „правилната“ посока. В настоящия си вид Специализираното наказателно правосъдие е инструмент за разправа на „силните на деня“ с политическите им опоненти, поради което трябва да бъде премахнато.
- Oтмяна на института на допускане до касационно обжалване в гражданския процес
Съгласно Конституцията на Република България процесът е триинстанционен. Институтът за допускане на касационното обжалване на практика ограничава гражданският процес в рамките на само две инстанции. В резултат видимо несправедливи съдебни решения често влизат в сила, без да са разгледани от Върховния касационен съд.
- Създаване на ефективно Електронно правосъдие
Ефективното въвеждане на електронното правосъдие ще повиши прозрачността в работата на органите на съдебната система и ще облекчи гражданите при упражняване на техните процесуални права. Довършването на Единния портал за електронно правосъдие трябва да бъде извършено в най-кратки срокове.
- Създаване на реално функциониращ Имотен регистър
Предвиждаме надграждане на системата по вписванията чрез създаването на реално функциониращ съгласно ЗКИР електронен имотен регистър, който да е свързан функционално с Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
- Намаляване и реформиране на съдебните такси
Към днешна дата множество граждани и фирми са лишени от достъп до съдебен процес, поради размера и начина на събиране на съдебните такси. Затова предлагаме заплащането на приемлива част от таксите да става в началото на процеса, а остатъкът да се възлага на загубилата страна.