Според проучване, поръчано от екологичната група „Транспорт и околна среда“ (T&E), петте най-големи страни членки на ЕС изразходват 42 млрд. евро годишно за субсидиране на автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, призовавайки междувременно за повече субсидии за електромобили.
Служебните автомобили съставляват около 60% от продажбите на нови автомобили в Европа.
Италия предоставя 16 млрд. евро субсидии за служебни автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, следвана от Германия, която предоставя 13,7 млрд. евро, показва проучването на консултантската компания Environmental Resources Management (ERM), публикувано в понеделник.
Франция и Полша осигуряват съответно 6,4 млрд. евро и 6,1 млрд. евро годишно.
Дружествата предлагат автомобили като екстри за служителите, често със значителни субсидии за ползи в натура, включително компенсиране на дължимите потребителски данъци и облекчения при използването на гориво.
Около 15 млрд. евро в четирите държави отиват за субсидиране на джипове, установи проучването. Шофьорите на служебни автомобили получават средно годишно данъчно облекчение в размер на 6800 евро, което достига до 21 600 евро за по-големите модели с високи нива на замърсяване.
„Напълно нелогично и неприемливо е да продължаваме да влагаме милиарди средства на данъкоплатците в технология, която е в пълно противоречие с програмата на Европейската комисия за екологичен преход“, заяви пред Си Ен Ен директорът на отдела за автопаркове на T&E Стеф Корнелис.
Проучването идва в момент, когато продажбите на електромобили в Европа намаляха, отчасти защото те са по-скъпи от еквивалентните модели, задвижвани с изкопаеми горива, и по този начин са недостъпни за много потребители.
Продажбите на изцяло електрически автомобили са спаднали с 43,9% в Европейския съюз през август, като най-големите пазари на електрически автомобили – Германия и Франция – са отбелязали спад от съответно 68,8% и 33,1%, според данни на индустрията.
Проучването на ERM установи, че финансови стимули за водачите на служебни автомобили да преминат към електромобили се предоставят само в бившата членка на ЕС – Обединеното кралство.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен съобщи на новия ръководител на Европейския съюз по въпросите на климата Вопке Хьокстра в писмо от 17 септември, че един от приоритетите на Хьокстра ще бъде да предложи как постепенно да се премахнат субсидиите за използване на изкопаеми горива.