Журналистът Недялко Недялков отправи остра критика към Иван и Андрей, обвинявайки ги в алчност и манипулации заради съдебната им жалба, която блокира финансирането на нови български игрални филми от Националния филмов център (НФЦ).
„Всички пари за нас“ – схемата на телевизионните продуценти
Според Недялков, двамата продуценти са предприели този ход, защото НФЦ е отказал да финансира техния филмов проект „Емил“, посветен на живота на Емил Димитров. Вместо да приемат решението на комисията, Иван и Андрей са блокирали цялото финансиране на българското кино, докато не получат исканите средства.
„Какво, ако проектът им просто е слаб? Защо никой не допуска, че професионалистите в НФЦ не са го одобрили по обективни причини?“, пита Недялков.
Той отбелязва, че продуцентите системно използват културни икони, за да си гарантират публиката, рекламата и държавните средства, намеквайки, че след Гунди и Емил Димитров, скоро може да се очакват биографични филми за баба Ванга, Дънов, Петър Димков и дори хан Аспарух.
Телевизионната чалга – новият културен диктат?
Недялков разширява критиката си към ролята на телевизионните продуценти в обществото, твърдейки, че те не само са мултимилионери от рекламните приходи на bTV и NOVA, но вече се възприемат като естетически и морални ментори.
„Праймтаймът вече им е тесен. Те искат пълен контрол – върху медиите, културата и парите, които държавата отпуска.“
Според него тази „чалга на власт“ се е сраснала с политическата върхушка и министерството на културата, като без конкурси контролира рекламните приходи и държавните средства, които трябва да бъдат разпределяни обективно.
Скандалът с Външно министерство и Мария Бакалова
Недялков припомня и друг спорен случай с Иван и Андрей – получените 330 000 лв. от Министерството на външните работи за кампания с Мария Бакалова, която в последствие беше свалена, а клиповете – премахнати.
„Ако искат всички пари на държавата, поне да върнат тези, които вече прибраха. Бакалова също да върне хонорара си от 250 000 лв.“, настоява Недялков.
Монопол върху медиите и рекламния пазар
В заключение, той повдига по-широк въпрос – за картелите в телевизионния рекламен пазар, които според него източват публичния ресурс в съюз с икономически групировки като хазартния бизнес.
„Искаме ревизия на „Америка за България“ и „Отворено общество“? Да поискаме и ревизия на рекламния монопол в телевизиите!“