Правителството одобри предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
От правителствената пресслужба съобщиха, че законопроектът предстои да бъде входиран и разгледан от Народното събрание.
БТА припомня, че на 23 май Министерството на образованието и науката публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование.
Едно от основните изменения в образователната система е свързано с интензивната езикова подкрепа по български език за деца, които не го владеят, включително за тези, които се връщат от чужбина. Обучението ще се реализира под две форми – индивидуално за децата от първи до седми клас, които ще изучават езика в ускорена програма и постепенно ще се включат в клас с останалите ученици. А за тези, които изобщо не го знаят, ще се организира подготвителен езиков клас. В случай на недостатъчни умения за владеене на езика, ще се предостави възможност за повторение на първи клас. Тази промяна е необходима, тъй като незнанието на български език създава трудности и пропуски в усвояването на други учебни предмети, което води до намалена мотивация и в дългосрочен план – до самоизключване и отпадане от системата.
Друго изменение е в подкрепа на младите таланти в областта на математиката и природните науки. Идеята е да се създадат нов вид специализирани училища – математически и природо-математически гимназии, които ще приемат ученици още след четвърти клас. С други думи всички в момента математически и природо-математически гимназии се преобразуват в специализирани. Приетите ученици не само, че ще получат профилирана подготовка по математика и природни науки, но и ще могат да продължат обучението си без да кандидатстват отново след седми клас. Ако желаят, могат да кандидатстват в друго училище, а освободените места ще бъдат запълнени с нови ученици. Училищата ще имат възможността да обявяват и допълнителен прием.
Въвежда се и забрана на мобилни устройства в училищата, като се оставя възможността да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства. Туй като прекомерната им употреба не само пречи на концентрацията и понижава образователните резултати на учениците, но и влошава техните когнитивни, двигателни, социални, емоционални и комуникативни умения, забраната се посочва в одобрения законопроект.
Що се отнася до дисциплината – предлагат се законодателни промени в класовете, които разширяват правомощията на учителите за налагане на по-голям набор от предупредителни мерки при неприемливо поведение от страна на учениците. Изменението е предложено с цел да могат да се вземат и бързи мерки, когато има системен проблем с конкретно дете, за да може конфликтната ситуация да се разреши в най-кратък срок от време и да се избегне налагането на тежки санкции. Заедно с това се запазват всички подкрепящи мерки на сегашния закон.
Освен това се предлага и въвеждане на задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности – добродетели и религии. Родителите и учениците ще могат да избират от три алтернативни програми за формиране на универсални човешки ценности – като честност, уважение, съпричастност, смелост, отзивчивост към нуждите на другите, а религията няма да бъде задължителна за нито един ученик. По този предмет няма да се поставят оценки, тъй като целта е не просто да се измерват знанията на децата, а да се насърчават разговорите между тях, обсъжданията, дискусиите и разглеждането на житейски казуси и ситуации.
Законопроектът предвижда разширяване на достъпа до обучение за деца със специални образователни потребности. Ще бъдат осигурени средства за ежедневния превоз на ученици, които пътуват до центрове за специализирана образователна подкрепа в други населени места. Освен това, тези центрове ще имат възможност да приемат ученици до 12-и клас, вместо до 16-годишна възраст, както беше досега.
Учениците със специални образователни потребности ще могат да валидират компетенции по учебни предмети от втори гимназиален етап, което ще улесни завършването на средното им образование. В същото време ще бъдат предвидени административни облекчения за тях, възможност за издаване на удостоверения за завършен 12-и клас, както и по-широко участие в дейности по интереси, терапевтични и рехабилитационни програми.
Законопроектът предвижда още формата на обучение за деца със специални образователни потребности, да бъде обсъждана съвместно с родителите и екипите за подкрепа на личностното развитие. Родителите ще имат възможност да оспорват избраната форма на обучение пред регионалния екип за подкрепа. Тази промяна балансира експертното мнение на екипите, познаващи индивидуалните потребности на децата, с родителската гледна точка, като гарантира, че решенията ще се вземат въз основа на обективни критерии.
Въведен е нов подход към оценяването на учениците и учителите. Оценката на децата ще се фокусира не само върху фактическите знания, а и върху уменията, свързани с реалния живот, критичното мислене и социално-емоционалното развитие. Това ще позволи по-добро проследяване на напредъка на всяко дете и ще помогне за разкритие на неговия потенциал. Атестацията на учителите и директорите ще бъде заменена с по-облекчена ежегодна оценка, която ще има и мотивираща, и развиваща функция.
Предвиждат се и нови кариерни статути за учителите: базови учители, които ще подпомагат студентите в педагогическата практика, и методици, които ще осигуряват системна подкрепа на учителите на местно ниво. Въвежда се и ежегодна квалификация за педагогическите специалисти, която ще отговаря на реалните нужди и резултати от обучението. Осигурени ще бъдат кредити, които удостоверяват придобити професионални компетентности.
Новата система ще включва и информационен регистър с квалификационните програми, който ще следи в реално време какви обучения се провеждат и какъв е рейтингът им. Това ще гарантира по-добра връзка между обучението, придобитите умения и кариерното развитие на учителите.
Законопроектът предвижда и възможност на общините и регионалните управления на образованието (РУО) да регулират приема на ученици, за да се избегне концентрация на деца от уязвими групи в едно училище. Кметовете ще имат задължението да засилят контрола върху обхвата на учениците, като целта е да се намали отпадането от образователната система.
В областта на ранното детско развитие ще бъде разкрита нова професионална квалификация за „специалист по ранно учене и грижи“, в отговор на недостига на медицински сестри в детските ясли. Освен това, съществуващите кариерни консултанти ще бъдат обединени в Национален център за кариерно ориентиране, който ще осигурява постоянна подкрепа на учениците при избора на професионален път.
Законопроектът включва и облекчаване на процедурата за оценяване на учебниците, като се засилва ролята на Министерството на образованието и науката. Учебниците ще бъдат обогатени с интерактивно съдържание, а електронни издания ще бъдат създавани заедно с хартиените.
Въвежда се нов ред за функционирането на Регионалните управления на образованието, като тяхната структура ще се урежда по Закона за администрацията, а не по Закона за държавния служител, както беше досега. Целта е да се постигне по-голяма ефективност и прозрачност в управлението на образователната система.
Няма ли да се въведе за всички деца да ходят на занималня в 🏫 ,което учат ? Как може родителите да плащат такива огромни суми за частни занимални ?