Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) категорично одобрява предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) реформи в учебните планове в гимназиална степен, чиято идея е да се провеждат повече учебни часове по основните общообразователни предмети. Това се казва в писмо, получено днес в БТА, на председателя на Управителния съвет на АИКБ Румен Радев до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев относно разработеното и публикувано в края на юли от МОН предложение за промяна в учебните планове в гимназиална степен.
- Реклама -
АИКБ години наред настоява за актуализиране и прецизиране на учебните планове, повишаване на качеството на обучението, модернизиране и адаптиране на образователната система към съвременните потребности на икономиката.
„Подкрепата ни за реформи е видна и в одобрените от нас приоритети, насочени към ориентирането на образованието към реалните нужди на бизнеса, което предполага прецизиране на учебните планове, подобряване на механизмите за финансиране и стимулиране на обучението в дефицитни специалности, включително и въвеждане на задължителна матура по математика“,
посочват от асоциацията.
„Подкрепяме напълно и приемаме като особено важна стъпка увеличаване на часовете по български език и литература, математика, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, физика и астрономия, география и икономика, история и цивилизации, както и гражданско образование. Развитието на икономиката в момента изисква децата да притежават широк кръг от комплексни умения, базирани на повече компетентности и отговарящи на съвременните реалности. Повишеният брой часове в гимназиален етап по математика, български език и литература, природни и обществени науки ще повиши качеството на образованието, ще стимулира учениците да инвестират повече усилия и ще гарантира, че ще разполагат с необходимите компетенции за професионална реализация“,
се посочва в писмото.
А увеличаването на броя на избираемите учебни часове във втори гимназиален етап, извън часовете за профилирана и професионална подготовка, предоставя допълнителна възможност на училищата да изберат към кои предмети да насочат тези часове, отчитайки обхвата на знанията и уменията, мотивацията и интересите на учениците. Според становището на АИКБ, ако част от съдържанието на професионалната подготовка от втори гимназиален етап бъде преместено в класове от първи гимназиален етап, по-рано ще бъдат усвоени професионални знания и умения и ще има повече възможности за доразвитие и надграждане, както и по-голям брой възможности за бърз и плавен преход към пазара на труда.
Същевременно Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциция вчера заяви, че предложението на МОН за нови учебни планове за професионално образование обричат туристическия бизнес. Според представители на организацията, ако практическите часове в последните класове на гимназията бъдат намалени, качеството на образованието и броят подготвени кадри ще се намалят. Вследствие на това те поискаха часовете по професионална подготовка по туризъм да бъде запазен или дори увеличен.
Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) категорично одобрява предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) реформи в учебните планове в гимназиална степен, чиято идея е да се провеждат повече учебни часове по основните общообразователни предмети. Това се казва в писмо, получено днес в БТА, на председателя на Управителния съвет на АИКБ Румен Радев до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев относно разработеното и публикувано в края на юли от МОН предложение за промяна в учебните планове в гимназиална степен.
- Реклама -
АИКБ години наред настоява за актуализиране и прецизиране на учебните планове, повишаване на качеството на обучението, модернизиране и адаптиране на образователната система към съвременните потребности на икономиката.
„Подкрепата ни за реформи е видна и в одобрените от нас приоритети, насочени към ориентирането на образованието към реалните нужди на бизнеса, което предполага прецизиране на учебните планове, подобряване на механизмите за финансиране и стимулиране на обучението в дефицитни специалности, включително и въвеждане на задължителна матура по математика“,
посочват от асоциацията.
„Подкрепяме напълно и приемаме като особено важна стъпка увеличаване на часовете по български език и литература, математика, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, физика и астрономия, география и икономика, история и цивилизации, както и гражданско образование. Развитието на икономиката в момента изисква децата да притежават широк кръг от комплексни умения, базирани на повече компетентности и отговарящи на съвременните реалности. Повишеният брой часове в гимназиален етап по математика, български език и литература, природни и обществени науки ще повиши качеството на образованието, ще стимулира учениците да инвестират повече усилия и ще гарантира, че ще разполагат с необходимите компетенции за професионална реализация“,
се посочва в писмото.
А увеличаването на броя на избираемите учебни часове във втори гимназиален етап, извън часовете за профилирана и професионална подготовка, предоставя допълнителна възможност на училищата да изберат към кои предмети да насочат тези часове, отчитайки обхвата на знанията и уменията, мотивацията и интересите на учениците. Според становището на АИКБ, ако част от съдържанието на професионалната подготовка от втори гимназиален етап бъде преместено в класове от първи гимназиален етап, по-рано ще бъдат усвоени професионални знания и умения и ще има повече възможности за доразвитие и надграждане, както и по-голям брой възможности за бърз и плавен преход към пазара на труда.
Същевременно Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциция вчера заяви, че предложението на МОН за нови учебни планове за професионално образование обричат туристическия бизнес. Според представители на организацията, ако практическите часове в последните класове на гимназията бъдат намалени, качеството на образованието и броят подготвени кадри ще се намалят. Вследствие на това те поискаха часовете по професионална подготовка по туризъм да бъде запазен или дори увеличен.