Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че следващата седмица ще издаде изпълнителна заповед, с която ще отмени плана за премахване на пластмасовите сламки до 2027 г. Планът беше въведен по време на мандата на Джо Байдън, съобщава брюкселската медия Politico, позовавайки се на публикация на Тръмп в социалната мрежа Truth Social.
„Обратно към пластмасата“ – гласи надсловът на публикацията на Тръмп. Той добавя: „Хартиените сламки не работят“.
Администрацията на Байдън обяви миналото лято, че федералното правителство постепенно ще премахне пластмасите за еднократна употреба – мярка, която предизвика разгорещени дебати между републиканци и демократи.
Планът предвиждаше намаляване на пластмасовите отпадъци в държавните институции, като част от по-широките усилия за ограничаване на парниковите емисии и борба с климатичните промени.
Според доклад от 83 страници, публикуван от администрацията на Байдън преди година, над 90% от пластмасата се произвежда от изкопаеми горива, което допринася за замърсяването и изменението на климата.
Бренда Малори, председател на Съвета на Белия дом относно качеството на околната среда, и Али Зайди, бивш национален съветник по климата, заявиха:
„Справянето със замърсяването с пластмаси ще изисква безпрецедентни действия на всеки етап – от ограничаване на нефтохимическото производство до инвестиции в иновативни материали“.
Решението на Тръмп е част от по-голяма кампания за премахване на „зелените политики“ на Байдън.
Пластмасовите сламки и други пластмасови продукти за еднократна употреба могат отново да бъдат широко използвани в държавните институции.
Републиканците виждат в тази забрана излишна регулация, докато демократите я възприемат като необходима стъпка за борба със замърсяването.
Някои американски щати и индустрии вече са преминали на екологични алтернативи, но сега може да настъпи обрат.
Някои щати, традиционно подкрепящи демократите, вече приеха местни забрани за пластмасови сламки.
Хотелиерството и други индустрии започнаха да заменят пластмасата с алтернативи, за да отговорят на потребителските очаквания.