Search Suggestions
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Министерство на транспорта: Коридор 8 е национален приоритет за Република България

          Министерство на транспорта  и съобщенията от години полага усилия за развитието на Коридор 8, който свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Република Северна Македония и България.

          - Реклама -

          От общо 1 220 км железен път повече от половината от неговата дължина – 747 км, е на територията на Република България. От тях едва 2,5 км железопътна линия – от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония), остава на бъдат изградени, съобщиха за БГНЕС от транспортното министерство. 

          Отсечката е финансирана по Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027 и ще бъде завършена в планирания срок до 2029 г. За сравнение, липсващата отсечка на територията на РСМ е приблизително 70 км.
          Медийна спекулация е твърдението, че страната ни е отложила модернизацията на българския участък. Железопътната линия Радомир – Гюешево е функционираща и след завършване на 2.5 км участък от Гюешево до Деве баир ще може да се свърже с мрежата на РСМ оператора чрез трансграничен тунел. Нещо повече, НКЖИ е възложила проектиране на рехабилитацията на целия участък за скорости до 160 км. Този проект също е финансиран от Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027.
          ​На 15.01.2025 г. по установения ред България е връчила на РСМ проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение с РСМ, в което се приема, че страните имат обща цел -изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент официален отговор от РСМ не е получаван.
          Допълнителна информация:
          По инициатива на България през 2021 г. бе подписан Меморандум за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори, с който се акцентира върху инвестиционни проекти с най-висока добавена стойност за региона и за координиране и прилагане на усилията и мерките за изграждане на липсващите връзки между държавите, както и проектите на територията на всяка от тях.
          Отново по предложение на България на 25 ноември 2022 г. е приета Съвместна декларация на България, Италия, Албания и Република Северна Македония, потвърждаваща общата ангажираност и конкретни мерки за изграждане на инфраструктурата по протежение на Коридора в сроковете, предвидени в насоките за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.
          Благодарение на усилията на българската страна, трасето от Коридор 8: София – Скопие – Дуръс – Бари (по море) вече е част от новия Европейски транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие”, който е включен в новия Регламент (ЕС) 2024/1679 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 г. относно насоките на Съюза за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.
          Декларацията на Народното събрание на Р България от 26 септември 2024 г. потвърждава политическото намерение и стремеж за довършване на изграждането на Паневропейски Коридор 8 от българска страна и призовава правителството на РСМ да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености, с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Коридора на нейна територия.
          България работи активно за финализиране на дейностите по модернизацията на жп инфраструктурата по протежението на Коридор 8 на своя територия, включително изграждането на директна железопътна връзка между Република България и Република Северна Македония.
          В процес на изграждане са проекти по направление София – Пловдив – Бургас и Карнобат – Синдел – Варна, с обща инвестиционна стойност в размер на над 3 млрд. лв.
          В ход е разработването на проектни решения за модернизация на жп участъка от Радомир до Гюешево и от Гюешево до граница с РСМ, като изграждането на втория участък заедно с връзка към съществуващата линия е предвидено за финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 (ПТС 2021-2027). Към момента са одобрени идейни проекти на новопроектираните участъци, за които разработки има влязло в сила Решение по ОВОС. В процес е завършването на техническия проект и предстои изготвянето на подробни устройствени планове.
          При избор на изпълнител за изграждане на жп участъка до края на 2026 г., индикативният срок за приключване на строителните дейности в участъка е съгласно срока на допустимост на разходите по ПТС 2021-2027 и Меморандума за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори (одобрен с Решение № 720 от 15.10.2021 г. на МС, в сила от 19 октомври 2021 г.).

          Министерство на транспорта  и съобщенията от години полага усилия за развитието на Коридор 8, който свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Република Северна Македония и България.

          - Реклама -

          От общо 1 220 км железен път повече от половината от неговата дължина – 747 км, е на територията на Република България. От тях едва 2,5 км железопътна линия – от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония), остава на бъдат изградени, съобщиха за БГНЕС от транспортното министерство. 

          Отсечката е финансирана по Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027 и ще бъде завършена в планирания срок до 2029 г. За сравнение, липсващата отсечка на територията на РСМ е приблизително 70 км.
          Медийна спекулация е твърдението, че страната ни е отложила модернизацията на българския участък. Железопътната линия Радомир – Гюешево е функционираща и след завършване на 2.5 км участък от Гюешево до Деве баир ще може да се свърже с мрежата на РСМ оператора чрез трансграничен тунел. Нещо повече, НКЖИ е възложила проектиране на рехабилитацията на целия участък за скорости до 160 км. Този проект също е финансиран от Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027.
          ​На 15.01.2025 г. по установения ред България е връчила на РСМ проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение с РСМ, в което се приема, че страните имат обща цел -изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент официален отговор от РСМ не е получаван.
          Допълнителна информация:
          По инициатива на България през 2021 г. бе подписан Меморандум за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори, с който се акцентира върху инвестиционни проекти с най-висока добавена стойност за региона и за координиране и прилагане на усилията и мерките за изграждане на липсващите връзки между държавите, както и проектите на територията на всяка от тях.
          Отново по предложение на България на 25 ноември 2022 г. е приета Съвместна декларация на България, Италия, Албания и Република Северна Македония, потвърждаваща общата ангажираност и конкретни мерки за изграждане на инфраструктурата по протежение на Коридора в сроковете, предвидени в насоките за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.
          Благодарение на усилията на българската страна, трасето от Коридор 8: София – Скопие – Дуръс – Бари (по море) вече е част от новия Европейски транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие”, който е включен в новия Регламент (ЕС) 2024/1679 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 г. относно насоките на Съюза за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.
          Декларацията на Народното събрание на Р България от 26 септември 2024 г. потвърждава политическото намерение и стремеж за довършване на изграждането на Паневропейски Коридор 8 от българска страна и призовава правителството на РСМ да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености, с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Коридора на нейна територия.
          България работи активно за финализиране на дейностите по модернизацията на жп инфраструктурата по протежението на Коридор 8 на своя територия, включително изграждането на директна железопътна връзка между Република България и Република Северна Македония.
          В процес на изграждане са проекти по направление София – Пловдив – Бургас и Карнобат – Синдел – Варна, с обща инвестиционна стойност в размер на над 3 млрд. лв.
          В ход е разработването на проектни решения за модернизация на жп участъка от Радомир до Гюешево и от Гюешево до граница с РСМ, като изграждането на втория участък заедно с връзка към съществуващата линия е предвидено за финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 (ПТС 2021-2027). Към момента са одобрени идейни проекти на новопроектираните участъци, за които разработки има влязло в сила Решение по ОВОС. В процес е завършването на техническия проект и предстои изготвянето на подробни устройствени планове.
          При избор на изпълнител за изграждане на жп участъка до края на 2026 г., индикативният срок за приключване на строителните дейности в участъка е съгласно срока на допустимост на разходите по ПТС 2021-2027 и Меморандума за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори (одобрен с Решение № 720 от 15.10.2021 г. на МС, в сила от 19 октомври 2021 г.).

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Борис Бонев обори Терзиев за актуализацията на бюджета на София

          “Дори през 2025 г. фактите трябва да имат значение. Опитите на пиарите на кмета Терзиев да очернят „Спаси София“, само защото настояваме паркингът при...

          Румен Радев отива на инвестиционен форум в Саудитска Арабия

          Президентът Румен Радев ще бъде на посещение в Кралство Саудитска Арабия, където по покана на престолонаследника и министър-председател на страната Н.Кр.В. Мохамед Бин Салман...

          Министър Гуцанов и експерти ще обсъждат мерки срещу детски бракове и насилието

          Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов ще участва в дискусия за превенция на детските бракове. Той ще изнесе данни за броя на...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions