Фаталният инцидент между военен хеликоптер Black Hawk и пътнически самолет на American Airlines във Вашингтон, при който загинаха 67 души, е резултат от серия грешки на пилота на хеликоптера, сочи взривяващ нов доклад на The New York Times.
Какво се случи в нощта на трагедията?
На 29 януари капитан Ребека Лобак преминавала годишен полетен изпит заедно със своя ко-пилот и инструктор, старши уорънт-офицер Андрю Лойд Ийвс.
Според доклада на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB), капитан Лобак е допуснала няколко критични грешки:
- Летяла е твърде високо с Black Hawk;
- 15 секунди преди сблъсъка е получила нареждане от диспечерите да завие наляво, но не го е изпълнила;
- Ко-пилотът Ийвс я е подканил да промени курса, но тя отново не е реагирала.
И двамата пилоти са потвърдили, че са забелязали приближаващия самолет и са поискали да преминат на визуално разделение — процедура за избягване на сблъсъци чрез визуално наблюдение, вместо следване на диспечерски инструкции.
Пропуснати сигнали и технически пропуски
Експертите предполагат, че в момента на критичното съобщение пилотите може да са задържали бутона за предаване по радиостанцията и затова не са чули ясно фразата „премини зад самолета„.
Няма данни за здравословни проблеми на пилотите или техническа повреда в Black Hawk, но е установено, че автоматичната система за следене на полета (ADS-B) е била изключена без основателна причина.
Участниците в трагедията
Пилотът на самолета, 34-годишният Джонатан Кампос, е бил опитен авиатор с мечта за летене още от детството.
На борда на пътническия самолет са пътували:
- Ловци,
- Ученици и родители,
- Състезатели от Скейтинг клуба на Бостън, които се връщали от лагер след участие в първенството по фигурно пързаляне на САЩ за 2025 г.
Две секунди преди сблъсъка самолетът е бил на височина от 313 фута. Според разследването, промяната на плана за кацане, направена по искане на диспечерите, също е усложнила ситуацията.
Изводите на експертите
Докладът на NTSB заключава:
„Капитан Лобак трябваше незабавно да предприеме действия, за да избегне сблъсъка с полет 5342. Вместо това тя продължи да лети право към него.„
Експертите подчертават, че неправилното или забавено визуално разделение може да бъде изключително опасно, въпреки че в повечето случаи процедурата се изпълнява успешно.