Спиране на две линии от нощния транспорт в София, предлагат общинските съветници Ваня Григорова и Карлос Контрера в доклад до Столичния общински съвет (СОС).
С цел облекчаване на натоварването, както на водачите, така и на превозния състав, се предлага линии №3 (две коли) и №4 (три коли) да бъдат спрени от движение, а по-натоварените линии №1 (две коли) и №2 (две коли) да продължат да се движат по маршрутите си само в петък и събота.
Докладът е включен в дневния ред на предстоящото на 16 януари заседание на СОС. Григорова призова общинските съветници от всички политически групи да го подкрепят, включително и „Спаси София“, които бяха инициатори на нощния транспорт.
Ваня Григорова съобщи, че извънредният труд на водачите в автотранспорта е средно по 35 часа на месец към декември 2024 г. или общо 420 часа на година извънреден труд. Според закона максималният брой извънреден труд е 150 часа на година, посочи Григорова.
Неизползван годишен отпуск на водачите от автотранспорта е средно по 49 дни на човек. Те имат неизползван отпуск от 2023 година. Има хора с по 17 дни на човек болнични, каза Ваня Григорова. По думите й тежките условия на труд и липсата на почивка водят до катастрофи след преумора и увеличаване на инсултите и инфарктите при шофьорите. Общинският съветник информира, че в автотранспорта има водач на 69 години, както и 78 години заради тежкия недостиг на шофьори.
Към края на септември 2024 г. недостигът на водачи в автотранспорта е 258 души, което е 20% от общия брой. Само през декември от гараж „Земляне“ са напуснали 23 шофьори. Тенденцията продължава през януари, подадени са молби за напускане от още девет шофьори, информира Ваня Григорова. Тя добави, че шофьорите от нощните линии доработват и дневен наряд, за да могат да си изпълнят часовете. 148 автобуса или 25% от наличния превозен състав не е в експлоатация, каза още тя.
Нощна линия №1, която минава през или в близост до „Студентски град“ през миналата година, е била най-натоварена на 7 декември със запълване от 19%. Линия №2 има пик от 24% запълване, като обикновено тя е 2%. За сравнение най-ниската запълване по линия 111 в посока „Люлин“ за декември е около 33%. Автобусна линия 72 от „Западен парк“ към хотел „Плиска“ е с 50 най-ниско запълване и с почти 100% най-висока. Автобусна линия 280 в посока „Студентски град“ стига до максимална запълване от 120%. За сравнение линия №2 достига максимум запълване до 24% в дните петък и събота, информира Ваня Григорова.
Тя съобщи, че шофьор на нощен автобус извозва около 50 човека на смяна, докато негов колега от по линия 72 – 500-600 човека на смяна, а по линия 280 – 1200 пътници. Със спирането на неефективните нощни линии, които не се използват, ще се осигурят допълнително по 120 почивки на месец, което означава, че шофьорите ще имат повече време да се възстановяват, а рискът от катастрофи ще бъде редуциран, посочи общинският съветник.
Сред проблемите в градския автотранспорт тя изброи тежките трасета, неизправните автобуси, липсата на резервни части, трудността, с които представителите на работниците успяват да постигнат повишаване на заплатите. Когато управляващите успеят да се справят с тези проблеми, силно се надяват да увеличат нощния транспорт с десет линии и да направят градския транспорт безплатен, заяви общинският съветник.
Ваня Григорова заяви още, че столичният кмет Васил Терзиев отказва да съдейства за подобряване на условията на труд в автотранспорта. Кметът отказва да изплати 1,7 млн. лв. за осигуряване на автобус по решение на СОС от 2023 г. и лично възпрепятства обновяването на превозния състав в столицата, заяви Ваня Григорова.