Search Suggestions
      понеделник, 23.06.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Вълчев обяви защо се забавя промяна в образованието, чакана 5 години

          Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви, че въвеждането на интегрален изпит, който съчетава знания от различни предмети чрез практически задачи, е цел на МОН още от 2020 г., но е забавено поради политическа нестабилност и липса на ангажимент от страна на предишни министри.

          - Реклама -

          Основни акценти:

          Интегралният изпит – идея и цели:

          • Ще включва не заучаване на материал, а практически задачи, измерващи разбиране, интелигентност и приложни умения.
          • Пример: задача по математика, свързана със здравно образование или опазване на околната среда.
          • Първа версия на изпита може да бъде въведена още следващата учебна година, с малък дял от общия брой задачи.
          • Основната цел: повишаване на интереса към природните науки и намаляване на нуждата от частни уроци, тъй като те са по-рентабилни при изпити, базирани на заучаване.

          Проблеми в системата:

          • Учениците губят интерес към природни науки още в 7. клас, тъй като се фокусират върху математика и БЕЛ.
          • Много от тях нямат дори един час по природни науки в 9. клас заради рамковите учебни планове.
          • Дефицити по математика се натрупват след 4. клас, водещи до демотивация и отпадане.

          Мерки за подобрение:

          • Промени в учебните програми по математика, повече време за упражнения.
          • Разширяване на математическите гимназии и възможност за паралелки с разширено изучаване на математика и в други училища.
          • Привличане на нови учители, включително чрез:
            • Програма „Мотивирани учители“
            • По-високи заплати по пазарен принцип за учителите по труднодостъпни предмети (математика, физика, химия).

          Диференцирано заплащане за учители:

          • Министърът подкрепя по-високи възнаграждения за преподаватели по предмети с остър недостиг.
          • Законодателството позволява, но директорите се въздържат, заради нагласи в колективите.

          Какво предстои:

          • До 1 септември ще се реши в кои класове ще има новият тип изпит – вероятно седми и десети клас.
          • Възможност за постепенно преминаване към пълноценен интегрален изпит.
          • Обсъждане на държавни зрелостни изпити по математика и физика за инженерни специалности.

          Министър Вълчев подчерта, че реформите няма да бъдат рязки, но са необходими и неотложни, ако България иска да се справи с недостига на STEM кадри, с масовата демотивация към точните науки и със зависимостта от частни уроци.

          Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви, че въвеждането на интегрален изпит, който съчетава знания от различни предмети чрез практически задачи, е цел на МОН още от 2020 г., но е забавено поради политическа нестабилност и липса на ангажимент от страна на предишни министри.

          - Реклама -

          Основни акценти:

          Интегралният изпит – идея и цели:

          • Ще включва не заучаване на материал, а практически задачи, измерващи разбиране, интелигентност и приложни умения.
          • Пример: задача по математика, свързана със здравно образование или опазване на околната среда.
          • Първа версия на изпита може да бъде въведена още следващата учебна година, с малък дял от общия брой задачи.
          • Основната цел: повишаване на интереса към природните науки и намаляване на нуждата от частни уроци, тъй като те са по-рентабилни при изпити, базирани на заучаване.

          Проблеми в системата:

          • Учениците губят интерес към природни науки още в 7. клас, тъй като се фокусират върху математика и БЕЛ.
          • Много от тях нямат дори един час по природни науки в 9. клас заради рамковите учебни планове.
          • Дефицити по математика се натрупват след 4. клас, водещи до демотивация и отпадане.

          Мерки за подобрение:

          • Промени в учебните програми по математика, повече време за упражнения.
          • Разширяване на математическите гимназии и възможност за паралелки с разширено изучаване на математика и в други училища.
          • Привличане на нови учители, включително чрез:
            • Програма „Мотивирани учители“
            • По-високи заплати по пазарен принцип за учителите по труднодостъпни предмети (математика, физика, химия).

          Диференцирано заплащане за учители:

          • Министърът подкрепя по-високи възнаграждения за преподаватели по предмети с остър недостиг.
          • Законодателството позволява, но директорите се въздържат, заради нагласи в колективите.

          Какво предстои:

          • До 1 септември ще се реши в кои класове ще има новият тип изпит – вероятно седми и десети клас.
          • Възможност за постепенно преминаване към пълноценен интегрален изпит.
          • Обсъждане на държавни зрелостни изпити по математика и физика за инженерни специалности.

          Министър Вълчев подчерта, че реформите няма да бъдат рязки, но са необходими и неотложни, ако България иска да се справи с недостига на STEM кадри, с масовата демотивация към точните науки и със зависимостта от частни уроци.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Постъпило е писмено предложение към президента за главен секретар на МВР

          Постъпило е писмено предложение към президента Румен Радев за главен секретар на МВР, това заяви държавният глава пред журналисти, но отказа подробности. „Не искам да спекулирам...

          ПП пита кметовете на „Младост“ и „Люлин“: Кой ви упражни натиск?

          Съпредседателите на "Продължаваме Промяната" Кирил Петков и Асен Василев призоваха кметовете на „Младост“ и „Люлин“ да посочат кой е упражнил натиск върху тях и...

          Избраха Сачева за вицепрезидент: Вижте на какво

          Депутатът от ГЕРБ-СДС Деница Сачева е избрана за вицепрезидент на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ), съобщиха за БТА от българската делегация в...

          3 КОМЕНТАРА

          1. Аз предлагам матура и по военно дело, за да се подсили дисциплината в училище; матура по космонавтика, защото не се знае кога ще летят в космоса; матура по кинематография, понеже нали децата да може по-кастевено да се снимат в ТикТок, Инста и ОнлиФенси-тУ…
            Щото нали да са подготвени за живота.
            Вълчев, ти, хептен изтрещя и стана по-зле и от ДенкоФФ Плюнката.

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions