Ватиканът отправи силно предупреждение срещу „теорията за пола“ и заяви, че всяка операция за промяна на пола рискува да застраши „уникалното достойнство“ на човек, в нов документ, подписан и одобрен от папа Франциск.
Озаглавена „Dignitas Inifinita“ (Безкрайно достойнство), декларацията се фокусира върху това, което описва като набор от заплахи за човешкото достойнство, включително бедност, смъртно наказание, война, подпомагане на смъртта, аборт, сексуално насилие и насилие над жени.
Текстът, публикуван от службата за доктрината на Ватикана в понеделник, гласи, че опитите да се замъгли „половата разлика между мъжа и жената“ трябва да бъдат отхвърлени. „Оттук следва, че всяка интервенция за промяна на пола, като правило, рискува да застраши уникалното достойнство, което лицето е получило от момента на зачеването“, добавя той.
Документът до голяма степен е преразглеждане на католическото учение по тези теми, но не се стреми да изолира един въпрос – като аборта – но казва, че подчертава еднаквото достойнство на всички хора, независимо от техните обстоятелства. Относно аборта, той силно повтаря това, което папата е казал в миналото, че „защитата на неродения живот е тясно свързана със защитата на всяко едно човешко право“.
Снимка: БГНЕС
Документът се отнася и до сурогатното майчинство, което според него „нарушава“ както достойнството на детето, така и на жената, която „се превръща в просто средство, подчинено на произволната печалба или желание на другите“. Папа Франциск наскоро призова за забрана на сурогатното майчинство.
Папата се изказа категорично срещу джендър идеологията в миналото, описвайки я като „грозна“ за изтриването на това, което според него са разликите между мъжете и жените. Последният документ на Ватикана цитира Франциск, като го описва като форма на „идеологическа колонизация“.
В него се посочва, че теорията за пола „възнамерява да отрече най-голямата възможна разлика, която съществува между живите същества: сексуалната разлика“, която според нея е „най-красивата и най-мощната от тях“. Операцията за промяна на пола, добавя се, трябва да се избягва, защото „тялото служи като жизнен контекст, в който вътрешността на душата се разгръща и проявява“, но в документа се казва, че медицинската намеса е разрешена за тези с „генитални аномалии“.
Въпреки че Франциск беше критичен към теорията за пола, той също така предостави пасторска подкрепа на транссексуалните католици. Папата се срещна с група транссексуални католици от Торвайаника, южно от Рим, среща се редовно с тях, покани ги на обяд във Ватикана заедно с 1200 маргинализирани и бездомни хора и им даде места на първия ред на една от тези аудиенции.
Службата за доктрината на Ватикана – сега ръководена от близък съюзник на Франциск, аржентинския кардинал Виктор Мануел Фернандес – също наскоро разреши на транссексуални хора да действат като кръстници при кръщенета и свидетели на бракове, промяна на решение от 2015 г., когато Ватикана каза, че транссексуалните хората не можеха да кумуват.
Не всички католици са съгласни с критиките на Ватикана към джендър теорията. Една католическа ЛГБТК+ група описа документ от 2019 г. от образователната служба на Ватикана относно половата идентичност като „вреден инструмент“, докато дякон (член на духовенството, който може да бъде женен), баща на транссексуална дъщеря, изрази загрижеността си.
Последният документ на Ватикана идентифицира различни „нарушения“ на човешкото достойнство, включително в дигиталния свят, посочвайки тенденциите, при които личният живот на хората се разголва и „разресва“ анонимно. „Подобни тенденции представляват тъмната страна на цифровия прогрес“, добавя той.
Той също така цитира смъртното наказание, което Франциск многократно е осъждал и което според него „нарушава неотменимото достойнство на всеки човек“. Папата промени католическото учение, за да направи смъртното наказание „недопустимо“, въпреки че това го накара да бъде критикуван от някои консервативни католици.