Search Suggestions
      понеделник, 02.06.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Край на хартиената трудова книжка: Oт днес има електронен регистър на заетостта

          От днес ще бъде достъпен електронният регистър на заетостта на Националната агенция за приходите (НАП), което ще доведе до замяната на досегашните хартиени трудови книжки.

          - Реклама -

          Това става с промени в Кодекса на труда (КТ), приета от парламента през 2023 г. За основа на Регистъра на заетостта ще се ползват данните, подавани до 1 юни 2025 г. от работодателите за регистрираните трудови договори, т.е. в общия случай работодателите ще подават данни в Регистъра на заетостта при сключване, изменение или прекратяване на трудов договор, което се е осъществило след 31 май т.г., съобщиха за БТА от пресцентъра на НАП. Оттам уточняват, че не е необходимо работодателите да подават отново данни в НАП, които вече са подадени до 1 юни 2025 г.

          Най-общо Регистърът на заетостта ще съдържа Единен електронен трудов запис на лицата по трудови правоотношения, като в него ще се вписват данни за наетото лице, работодателя, данни за трудовия договор (основание и дата на сключване, размер на възнаграждение, длъжност), данни от сключените допълнителни споразумения за изменение на трудовия договор, основание и дата на прекратяване на трудовия договор, трудовия стаж и др., заявиха от НАП. От Министерството на труда и социалната политика (МТСП) допълниха, че продължителността на работното време, както и уговореният платен годишен отпуск също ще бъде част от информацията в електронния запис.

          От приходната агенция направиха уточнението, че не се подават данни в Регистъра на заетостта за хората, които работят по трудов договор, сключен за краткотрайна сезонна селскостопанска работа.

          Кого касае промяната и какви са ползите

          На този етап ще бъдат обхванати хората, които работят по трудови правоотношения, възникнали на основание КТ и техните работодатели, коментираха от НАП. От социалното министерство отбелязаха, че промените обхващат всички работници и служители по трудово правоотношение и всички държавни служители.

          Институциите отчитат редица ползи от нововъведението. Сред тях са намаляване на административната тежест, отпадане на риска от загуба на хартиената трудова книжка, по-бързо попълване на данните на работещите и др. Експертите обаче напомнят, че сегашните трудови книжки трябва да се пазят.

          След днес отпада изискването за водене на трудови книжки, като това ще намали административната тежест и безспорно ще улесни работодателите, HR-те, счетоводителите, както и самите служители и работници, коментираха от НАП. Ще бъде предоставена възможност на физическите лица и работодателите да правят справки през Портала на електронни услуги на НАП, заявиха оттам.

          От социалното министерство отчетоха като първи плюс по-голямата сигурност на данните, свързани с трудовите и служебните правоотношения.

          Данните ще се вписват лесно и бързо в регистъра чрез подаване на електронен документ, допълниха още от МТСП. Оттам посочиха като плюс и това, че благодарение на регистъра на заетостта ще може лесно да се доказва и трудовият стаж при кандидатстване за работа.

          По-голяма прозрачност при трудовите правоотношения е друга цел, която се очаква с въвеждането на промените в Кодекса на труда. Всеки работник или служител ще има достъп до данните относно трудовото му правоотношение по всяко време чрез портала на НАП. По този начин може да се провери дали са подадени коректни данни, които имат съществено значение за трудовите и осигурителните му права, коментираха от МТСП. Оттам откроиха и подобряване на възможностите за осъществяване на ефективна контролна дейност във връзка с правата на работниците и служителите.

          Работодатели и синдикати приветстват промяната

          Според работодателските и синдикални организации у нас промяната е добра и е още една стъпка към дигитализация на административните услуги.

          Промяната е дълго чакана, от 2014 г. сме казали гласно, че трябва да се дигитализират всички документи, свързани с трудовите правоотношения, каза за БТА Мария Минчева, заместник-председател на Българската стопанска камара (БСК) и председател на надзорния съвет на Националния осигурителен институт.

          Тя каза, че НАП може да осигури достатъчна защита на електронния регистър. И обясни, че от много години към агенцията се подават данни за заетостта – отработено време, начислени възнаграждения, внесени осигуровки и др. НАП има много голям опит в обработването и неслучайно беше избрана за органа, който да поддържа електронния регистър сега, посочи Минчева.

          Ще настъпи голямо облекчение с дигитализацията и за работника, и за работодателя, смята Величка Микова, национален секретар на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ). Всеки работник и служител сега ще трябва да предостави трудовата книжка, за да му бъде „приключена“, като след това трябва да се запази, каза експертът. Това е важно, защото хартиената книжка остава удостоверителен документ за всички записи в нея, данни, до 1 юни 2025 г., подчерта Микова.

          Какъв ще е достъпът до електронния регистър

          Работодателите и работниците/служителите ще имат достъп до Регистъра чрез електронна услуга. След като работодателят подаде данни с електронния трудов запис за сключен договор с конкретния работник, ще може да получава информация през електронната услуга с КЕП или ПИК, който ползва за достъп до всички услуги на НАП, разясниха от приходната агенция. След приключване на трудовите взаимоотношения работодателят ще може да вижда само информация, подадена от него, добавиха от ведомството. Работниците/служителите по Кодекса на труда имат достъп до своя Единен електронен трудов запис също с КЕП или ПИК, издаден от НАП, казаха още от НАП.

          От днес ще бъде достъпен електронният регистър на заетостта на Националната агенция за приходите (НАП), което ще доведе до замяната на досегашните хартиени трудови книжки.

          - Реклама -

          Това става с промени в Кодекса на труда (КТ), приета от парламента през 2023 г. За основа на Регистъра на заетостта ще се ползват данните, подавани до 1 юни 2025 г. от работодателите за регистрираните трудови договори, т.е. в общия случай работодателите ще подават данни в Регистъра на заетостта при сключване, изменение или прекратяване на трудов договор, което се е осъществило след 31 май т.г., съобщиха за БТА от пресцентъра на НАП. Оттам уточняват, че не е необходимо работодателите да подават отново данни в НАП, които вече са подадени до 1 юни 2025 г.

          Най-общо Регистърът на заетостта ще съдържа Единен електронен трудов запис на лицата по трудови правоотношения, като в него ще се вписват данни за наетото лице, работодателя, данни за трудовия договор (основание и дата на сключване, размер на възнаграждение, длъжност), данни от сключените допълнителни споразумения за изменение на трудовия договор, основание и дата на прекратяване на трудовия договор, трудовия стаж и др., заявиха от НАП. От Министерството на труда и социалната политика (МТСП) допълниха, че продължителността на работното време, както и уговореният платен годишен отпуск също ще бъде част от информацията в електронния запис.

          От приходната агенция направиха уточнението, че не се подават данни в Регистъра на заетостта за хората, които работят по трудов договор, сключен за краткотрайна сезонна селскостопанска работа.

          Кого касае промяната и какви са ползите

          На този етап ще бъдат обхванати хората, които работят по трудови правоотношения, възникнали на основание КТ и техните работодатели, коментираха от НАП. От социалното министерство отбелязаха, че промените обхващат всички работници и служители по трудово правоотношение и всички държавни служители.

          Институциите отчитат редица ползи от нововъведението. Сред тях са намаляване на административната тежест, отпадане на риска от загуба на хартиената трудова книжка, по-бързо попълване на данните на работещите и др. Експертите обаче напомнят, че сегашните трудови книжки трябва да се пазят.

          След днес отпада изискването за водене на трудови книжки, като това ще намали административната тежест и безспорно ще улесни работодателите, HR-те, счетоводителите, както и самите служители и работници, коментираха от НАП. Ще бъде предоставена възможност на физическите лица и работодателите да правят справки през Портала на електронни услуги на НАП, заявиха оттам.

          От социалното министерство отчетоха като първи плюс по-голямата сигурност на данните, свързани с трудовите и служебните правоотношения.

          Данните ще се вписват лесно и бързо в регистъра чрез подаване на електронен документ, допълниха още от МТСП. Оттам посочиха като плюс и това, че благодарение на регистъра на заетостта ще може лесно да се доказва и трудовият стаж при кандидатстване за работа.

          По-голяма прозрачност при трудовите правоотношения е друга цел, която се очаква с въвеждането на промените в Кодекса на труда. Всеки работник или служител ще има достъп до данните относно трудовото му правоотношение по всяко време чрез портала на НАП. По този начин може да се провери дали са подадени коректни данни, които имат съществено значение за трудовите и осигурителните му права, коментираха от МТСП. Оттам откроиха и подобряване на възможностите за осъществяване на ефективна контролна дейност във връзка с правата на работниците и служителите.

          Работодатели и синдикати приветстват промяната

          Според работодателските и синдикални организации у нас промяната е добра и е още една стъпка към дигитализация на административните услуги.

          Промяната е дълго чакана, от 2014 г. сме казали гласно, че трябва да се дигитализират всички документи, свързани с трудовите правоотношения, каза за БТА Мария Минчева, заместник-председател на Българската стопанска камара (БСК) и председател на надзорния съвет на Националния осигурителен институт.

          Тя каза, че НАП може да осигури достатъчна защита на електронния регистър. И обясни, че от много години към агенцията се подават данни за заетостта – отработено време, начислени възнаграждения, внесени осигуровки и др. НАП има много голям опит в обработването и неслучайно беше избрана за органа, който да поддържа електронния регистър сега, посочи Минчева.

          Ще настъпи голямо облекчение с дигитализацията и за работника, и за работодателя, смята Величка Микова, национален секретар на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ). Всеки работник и служител сега ще трябва да предостави трудовата книжка, за да му бъде „приключена“, като след това трябва да се запази, каза експертът. Това е важно, защото хартиената книжка остава удостоверителен документ за всички записи в нея, данни, до 1 юни 2025 г., подчерта Микова.

          Какъв ще е достъпът до електронния регистър

          Работодателите и работниците/служителите ще имат достъп до Регистъра чрез електронна услуга. След като работодателят подаде данни с електронния трудов запис за сключен договор с конкретния работник, ще може да получава информация през електронната услуга с КЕП или ПИК, който ползва за достъп до всички услуги на НАП, разясниха от приходната агенция. След приключване на трудовите взаимоотношения работодателят ще може да вижда само информация, подадена от него, добавиха от ведомството. Работниците/служителите по Кодекса на труда имат достъп до своя Единен електронен трудов запис също с КЕП или ПИК, издаден от НАП, казаха още от НАП.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Валентин Кардамски: Търсят българина само когато дойде ред да гласува

          „Това беше протест, съизмерим по протеста след вдигнатия юмрук на президента Радев. Опитите на българската властова върхушка да замита под килима този протест, да...

          Димитър Радев се срещна с управляващия директор на МВФ Кристалина Георгиева

          Управителят на Българската народна банка (БНБ) Димитър Радев проведе среща с управляващия директор на Международния валутен фонд (МВФ) Кристалина Георгиева, която е на посещение...

          Левовете в евро: Цените в големите вериги са вече с двойно обозначение

          От днес в някои от големите вериги магазини цените вече са обозначени не само в левове, но и в евро.Това е част от подготовката...

          2 КОМЕНТАРА

          1. В вида в който е трудовата книжка показана ни на снимката за Мен това нее истински документ , а е в стил бонова книжка от приватизацията през 90-те години , демек пълно-менте за получаване на солидни парични дивиденти !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions