През последните месеци все по-често ставаме свидетели на инциденти с АТВ-та и електрически тротинетки, някои от които завършват трагично. Въпросът за контрола върху тези превозни средства и изискванията за тяхното управление отново излезе на преден план.
„Контролът при този вид превозни средства е изключително занижен“, коментира пред bTV Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. Според нея част от тези машини се регистрират като селскостопански, а други – по правилата за мотори или леки автомобили, което създава неясноти и предпоставки за нарушения.
Русинова посочи като пример АТВ-то, с което беше блъсната и по-късно почина Христина в Слънчев бряг. По данни, събрани чрез платформата на организацията, машината е преминавала технически прегледи с абсурдни несъответствия в показанията на километража. В различни години са отчитани напълно нелогични километри – от 816, през 8100, после до 3137, а през 2025 г. едва 150 километра.
„Това означава, че регистрационният номер се представя за съвсем друго превозно средство, както предполагаме, че е станало и в конкретния случай“, обясни пътният експерт.
Съществува система, която сигнализира при подобни несъответствия, но въпреки това, според Русинова, никой не е предприел проверки или санкции спрямо фирмата, поддържаща превозното средство.
Освен проблемите с контрола, от Европейския център за транспортни политики напомнят и за доклад, който разкри сериозни дефицити по пътната инфраструктура – непочистена растителност, ниско сцепление на асфалта, коловози и странично изтласкване на настилката. „Това прави пътищата още по-опасни и нашето настояване беше тези проблеми да бъдат отстранени, което вече се изпълнява“, уточни Русинова.