Европейската комисия наложи на Google огромна глоба от 2,95 милиарда евро за антитръстови нарушения. Брюксел обвини американската компания, че системно е давала предимство на собствените си рекламни услуги за сметка на конкурентите, въпреки че е била многократно предупреждавана.
„Google злоупотреби с доминиращата си позиция в рекламните технологии, нанасяйки вреда на издателите, рекламодателите и потребителите. Това поведение е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС“, заяви еврокомисарят по конкуренцията Тереза Рибера.
Решението идва на фона на политическо напрежение между САЩ и ЕС. Бившият президент на САЩ Доналд Тръмп предупреди Европа да не се насочва срещу американските технологични гиганти, заплашвайки с ответни действия. В продължение на няколко дни в Брюксел е имало колебания дали санкцията да бъде наложена, след като еврокомисарят по търговията временно е блокирал процедурата, страхувайки се от евентуални ответни мерки.
ЕС и САЩ все още водят преговори по търговски въпроси, включително обещаното от Вашингтон намаляване на митата върху автомобилите – допълнителен фактор, който усложнява решението на Брюксел.
Разследването срещу Google заради рекламните технологии започна през 2021 г., а през 2023 г. ЕК препоръча компанията да продаде част от своите рекламни услуги, за да възстанови конкуренцията на пазара.
От Google, дъщерно дружество на Alphabet, реагираха незабавно и обявиха, че ще обжалват:
„ЕС налага необоснована глоба и изисква промени, които ще навредят на хиляди европейски предприятия, като им затруднят печеленето на пари. Няма нищо антиконкурентно в предоставянето на услуги за купувачи и продавачи на реклами, а алтернативите на нашите услуги са повече от всякога“, заяви глобалният директор по регулаторни въпроси на компанията Ли-Ан Мълхоланд.
Глобата е третата голяма санкция срещу Google в рамките на една седмица:
- На 3 септември федерално жури в САЩ осъди Google да плати около 425 млн. долара за неправомерно събиране на информация от смартфон приложения, въпреки активирани настройки за поверителност.
- Същия ден френският орган за защита на личните данни наложи глоба от 325 млн. евро за нарушения, свързани с използването на интернет „бисквитки“.
- На 2 септември обаче компанията отбеляза голяма съдебна победа, след като американски съдия отхвърли искането на правителството Google да продаде своя браузър Chrome по антитръстово дело.
Историческото решение в ЕС бележи нов етап в битката на европейските институции срещу монополната сила на големите технологични корпорации и може да има сериозни последици за начина, по който Google управлява своя рекламен бизнес в целия свят.