Европейският съюз затяга правилата за пътна безопасност и подготвя важна промяна за шофьорите: от 2027 г. движението с включени дневни светлини ще означава задължително осветени и задни светлини. Мярката има за цел да подобри видимостта на автомобилите и да намали инцидентите, особено в лоши метеорологични условия и през зимните месеци.
- Реклама -
Промяната обаче няма да важи за всички коли. Както обясни автомобилният експерт Румен Дунев в „Здравей, България“, правилото ще се отнася само за нови автомобили, произведени след 2027–2028 г. Производителите ще бъдат задължени фабрично да оборудват колите с дневни светлини отпред и отзад.
При по-старите автомобили – особено в страни като България, където средната възраст на автопарка е над 17 години – много модели нямат фабрични задни дневни светлини. В тези случаи шофьорите ще трябва да включват късите светлини, за да светят и задните габарити.
Дунев подчерта, че глобата за забравени къси светлини остава непроменена – 20 лева, както е по сега действащия Закон за движение по пътищата.
Повече безопасност, но и повече разходи
Използването на светлини през деня намалява пътните инциденти с около 11%, показват анализи. Мярката обаче води и до допълнителни разходи – по-бързо изгаряне на крушките и малко по-висок разход на гориво.
Цената на крушките варира между 2 и 27 лева, а при някои модерни автомобили подмяната изисква сервизно посещение.
Европейският съюз затяга правилата за пътна безопасност и подготвя важна промяна за шофьорите: от 2027 г. движението с включени дневни светлини ще означава задължително осветени и задни светлини. Мярката има за цел да подобри видимостта на автомобилите и да намали инцидентите, особено в лоши метеорологични условия и през зимните месеци.
- Реклама -
Промяната обаче няма да важи за всички коли. Както обясни автомобилният експерт Румен Дунев в „Здравей, България“, правилото ще се отнася само за нови автомобили, произведени след 2027–2028 г. Производителите ще бъдат задължени фабрично да оборудват колите с дневни светлини отпред и отзад.
При по-старите автомобили – особено в страни като България, където средната възраст на автопарка е над 17 години – много модели нямат фабрични задни дневни светлини. В тези случаи шофьорите ще трябва да включват късите светлини, за да светят и задните габарити.
Дунев подчерта, че глобата за забравени къси светлини остава непроменена – 20 лева, както е по сега действащия Закон за движение по пътищата.
Повече безопасност, но и повече разходи
Използването на светлини през деня намалява пътните инциденти с около 11%, показват анализи. Мярката обаче води и до допълнителни разходи – по-бързо изгаряне на крушките и малко по-висок разход на гориво.
Цената на крушките варира между 2 и 27 лева, а при някои модерни автомобили подмяната изисква сервизно посещение.
След 11 години без актуализиран План за управление на Природен парк „Витоша“, столичният кмет Васил Терзиев изрази удовлетворението си от постигнатия напредък. Във Facebook...
Комплексна съдебно-психиатрична експертиза установява, че Ивет Стайкова – обвинена за убийството на своята баба, актрисата Виолета Донева, през 2022 г. – не страда от...
Простотията няма край